După înfrângerea Germaniei naziste, rușii și americanii au făcut tot ce au putut ca să pună mâna pe experții germani în aviație și rachete. De experiența savanților lui Hitler au încercat să profite, însă, și alte țări. Argentina, de pildă, a fost la un pas să construiască primul avion militar cu reacție de tipul “aripă zburătoare”.
Cunoscut pentru construirea primului prototip de aripă zburătoare cu reacție din lume, germanul Reimar Horten, și-a încercat și după război puterea de a proiecta, dar, de această dată, nu pentru Germania, scrie Caleb Larson pe site-ul nationalinterest.org.
Frații germani Horten, Reimar și Walter au făcut parte, în anii dintre cele două războaie, dintre entuziaștii industriei aviatice a Germanie. Pentru că, potrivit tratatelor internaționale, Germania avea de respectat o sumedenie de interdicții, frații Horton s-au axat inițial pe planorism. Membri ai partidului nazist, frații s-au înrolat ca piloți în timpul războiului. Deși nu erau văzuți ca făcând parte din elita științifică a Germaniei, au fost folosiți și în calitate de consultanți.
Cel mai faimos design al lor, Horten Ho 229, a fost primul avion cu reacție de tipul „aripă zburătoare” din lume. A fost de asemenea, primul avion militar stealth din istorie. După acest avion s-a inspirat, de altfel, construcția avioanelor militare F 117 Nighthawk, și Northrop Grumman B-2 Spirit. Din cauza dificultăților războiului. proiectul lor nu a depășit niciodată etapa prototipului, așa că unul dintre frați a încercat să-l ducă la bun sfărșit după înfrângerea Germaniei. De data aceasta, în Argentina.
Refugiat în America de Sud, după negocieri eșuate cu SUA și China, Reimar Horten s-a implicat în dezvoltarea industriei aeronautice din această țară sud-americană. După testarea în tunelul eolian a unui model din lemn al noii aripi zburătoare, proiectul a fost aprobat și lucrările au început pe un model la scară mai mare. Pentru testarea caracteristicilor de zbor, I.Ae. 37 a fost remorcat de un avion.
Designul futurist ridica, însă, mari probleme pentru tehnologia anilor 50 ai secolului trecut. Pilotul avea mari probleme cu vizibilitatea, iar motoarele turbojet furnizate de Marea Britanie nu aveau puterea de tracțiune necesară pentru a propulsa în mod corespunzător I.Ae. 37.
Din cauza acestor probleme, în cele din urmă, proiectul a fost abandonat de argentinieni. Istoria avea, însă, să le dea dreptate fraților Horton, dacă stăm să ne gândim la avioanele militare cu aripă Delta din zilele noastre.