Factorul politic nu va mai interveni în desemnarea celor care vor conduce marile companii publice, iar noii manageri vor avea toate pârghiile pentru a eficientiza activitatea.
În România, statul este cel mai prost manager. Industrii întregi au dispărut, iar, la companiile care au rămas în proprietatea statului, cuvântul profit este tabu. Cum de s-a ajuns aici? Este vorba de o combinaţie fatală între incompetenţă şi interese de tot felul, între politică şi hoţie.
Ministrul economiei, Ion Ariton, a surprins întreaga opinie publică susţinând ideea de management privat pentru companiile de stat, scrie revista Capital. "2011 este anul în care un obiectiv major al Ministerului Economiei, Comerţului si Mediului de Afaceri este optimizarea funcţionării societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat. Privatizarea managementului şi introducerea criteriilor de performanţă vor conduce la eficientizarea activităţii acestora şi la asigurarea unui mediu transparent şi consistent în luarea deciziilor", a explicat Ion Ariton, într-un interviu pentru revista Capital.
"Când vorbim de manageri ai societăţilor de stat ne gândim tot timpul la câteva exemple negative. Ideea cu aceşti noi manageri este că ar trebui să fie mai cinstiţi, mai curaţi", susţine şi analistul economic Răzvan Orăşanu.
Între utopie şi necesitate
Să fie managerul privat panaceu pentru o economie care suferă de multe boli cronice? "Mai important decât să fie privat, este să nu fie politic. Acum nu este management privat? Este o persoană fizică. Care este diferenţa? Problema este de numire politică, de influenţă", declară economistul Liviu Voinea. "Vor conta doar competenţele şi experienţa profesională a viitorilor manageri, şi, de altfel, ei vor fi selectaţi de companii internaţionale specializate în resurse umane“, declară Ariton.
Totuşi, chiar dacă acestea vor alege cei mai buni candidaţi, nu este suficient. Deşi ar fi bine pregătiţi, le-ar putea lipsi motivaţia performanţei. "Poate fi o măsură bună dacă se creează premisele: să aibă un contract ferm, să ştie care sunt limitele mandatului lor, ce pot să facă fără ingerinţa politicului, să aibă obiective de succes, să fie plătiţi la succes", susţine economistul Liviu Voinea. "Vor exista obiective economice şi criterii de performanţă, dar ele vor fi diferite de la o companie la alta. Încă nu am finalizat caietele de sarcini, astfel încât să vă pot da mai multe amănunte", adaugă Ariton.
"Selecţia companiei de resurse umane durează trei luni. O să ne trezim în septembrie. Apoi, procesul de recrutare mai durează încă trei luni. Vorbim de şase luni, cel mai scurt timp. Apoi vin alegerile, şi nu ştiu cine se mai ocupă de asta! Procedurile durează foarte mult şi apoi caietul de sarcini... La toate acestea nici măcar nu pare să se fi lucrat. Tot ai impresia că de fapt nu se vrea, că se împing dead-line-urile", crede Răzvan Orăşanu. Chiar dacă totul ar merge bine, iar noii manageri competenţi şi integri ar încerca realmente să schimbe modul în care companiile de stat fac afaceri, tot nu ar fi suficient.
Şef competent, caut consiliu de administraţie
Aceşti manageri vor lucra cu consilii de administraţie ai căror membri sunt desemnaţi tot politic. Ministrul economiei spune că s-a gândit şi la acest aspect. "Alegerea componenţei CA-urilor va face subiectul unui proces de selecţie separat, în mare parte similar cu cel pentru alegerea managerilor, iar firmele care vor face această selecţie vor fi din sfera internaţională cu cele mai bune rezultate în acest domeniu. Vom scoate politicul şi din consiliile de administraţie", promite Ariton. Ministrul consideră că trebuie demarat procesul de selecţie a managementului privat la cel puţin zece companii din subordinea lui. PLANURI
Privatizările pregătite de Ministerul Economiei
În acest an vor fi implementate multe din planurile de privatizare a companiilor publice care se află în subordinea Ministerului Economiei, Comerţului si Mediului de Afaceri (MECMA), a declarat pentru revista Capital Ion Ariton, ministrul de resort.
Mai are şanse proiectul de înfiinţare a Electra şi Hidroenergetica? O discuţie referitoare la cele două companii va putea avea loc după finalizarea variantelor alternative pe care ministerul doreşte să le propună.
Hidroelectrica şi Nuclearelectrica vor fi listate în 2011? Vom oferi pachete minoritare atât prin vânzare de pachete de acţiuni existente, cât şi prin majorare de capital social prin oferte publice de vânzare de acţiuni prin mecanisme specifice pieţei de capital, până la jumătatea anului 2012. Urmează să propunem Guvernului proiecte de HG pentru respectivele procese, să angajăm consultanţi financiari şi să convenim cu co-acţionarul Fondul Proprietatea detaliile listării.
Aveţi şi alte planuri de privatizare? La Transelectrica S.A. se are în vedere, pe lângă vânzarea unui pachet de acțiuni de 15% şi o majorare de capital social cu 12% prin ofertă publică primară, până la 31 decembrie 2011. Totodată, la Transgaz pregătim vânzarea pachetului de acţiuni reprezentând 15% din capitalul social prin metode specifice pieţei de capital. Termenul de finalizare este tot 31 decembrie. La Romgaz pregătim vânzarea unui pachet de 15% din capitalul social şi admiterea la tranzac ţionare la BVB, până la 31 martie 2012.
Câţi bani credeţi că vor aduce la bugetul de stat aceste listări? Estimăm că am putea încasa circa 660 milioane de euro din vânzarea de acţiuni planificată pentru anul 2011. Totodată, există şi alte planuri de eficientizare a companiilor aflate în portofoliul MECMA. Unul dintre acestea vizează compania Termoeletrica. Astfel, avem în vedere reorganizarea Termolelectrica până la sfarşitul lui decembrie 2011 prin formarea de entităţi juridice separate cu active viabile şi neviabile. Ulterior acestui proces, va fi demarată pregătirea pentru privatizare a activelor viabile.
660 de milioane de euro estimează autorităţile că vor obţine din vânzarea pachetelor de acţiuni ale companiilor publice, planificată pentru acest an