În prejma Sărbătorii Floriilor, consumul de peşte şi preparate din peşte crește în mod considerabil. Din acest motiv, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a oferit sfaturi românilor pentru a evita situații neplăcute.
ANPC, sfaturi în preajma Sărbătorilor
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a informat românii cu privire la viitoarele cumpărături de Sărbători. Potrivit ANPC, cnsumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită aspectului exterior al produselor din peşte.
Mai mult decât atât, consumatorii trebuie să refuze să cumpere produse în legătură cu care au îndoieli privind gradul de prospeţime, calitatea şi modul de informare prin etichetare:
„În preajma Sărbătorii Floriilor, în care, conform tradiţiei, creşte considerabil consumul de peşte şi preparate din peşte, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) atrage atenţia asupra potenţialelor pericole care pot fi întâlnite, la achiziţionarea acestor produse, deosebit de perisabile şi le recomandă consumatorilor să ţină cont de câteva sfaturi:
- să acorde o atenţie deosebită aspectului exterior al produsului,
- să nu achiziţioneze produse cu suprafaţă lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai,
- să refuze să cumpere peşte şi produse din peşte pentru care au îndoieli privind gradul de prospeţime,
- să urmărească modul de etichetare a peştelui şi produselor din peşte,
- să nu cumpere produse preambalate neetichetate", se precizează într-un comunicat ANPC.
Consumatorii trebuie să solicite şi să păstreze bonul de casă
Consumatorii trebuie să ţină cont de faptul că produsele alimentare congelate trebuie comercializate numai în stare congelată.
La decongelare, produsele trebuie să prezinte gustul şi mirosul nemodificate, caracteristice sortimentelor respective.
„ANPC mai recomandă cumpărătorilor să nu achiziţioneze produsele la care constată existenţa aglomerărilor de produs sub forma unor blocuri sau prezenţa gheţii în ambalaj şi să acorde o atenţie deosebită când cumpără produsele alimentare congelate, asupra modului de prezentare a ambalajului.
De asemenea, aceştia nu trebuie să achiziţioneze produse la care constată că ambalajul este murdar, degradat, nu este închis etanş şi nu asigură salubritatea produsului. „Este extrem de important ca toţi consumatorii să ţină cont de aceste recomandări, pentru a evita situaţii neplăcute care ar putea să pună în pericol sănătatea sau chiar viaţa acestora”, a declarat Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC, în comunicat.
Asigurați-vă că produsele pe care le achiziționați au etichetă
Pentru produsele pescărești care sunt preparate – fileuri, rondele, trunchiuri de pește etc., atenția trebuie îndreptată către culoarea, fermitatea și mirosul acestora:
„O abatere frecvent întâlnită este nerespectarea condiţiilor de depozitare şi expunere la comercializare, respectiv:
- peşte expus în condiţii necorespunzătoare direct pe paviment,
- peşte care prezenta modificări organoleptice - solzi desprinşi, consistentă flască a muşchiului,
- peşte şi produse din peşte depozitate în afară spaţiului frigorific, la temperatura mediului ambient, într-un depozit neamenajat şi neautorizat,
- peşte sărat (sprot şi plătică) depozitat în agregat frigorific, dar care nu asigura temperatura de depozitare stabilită de producător”, subliniază Protecţia Consumatorilor.