Invitată vineri la Realitatea TV, Anca Dragu a declarat că decizia autorităților de a lua sau nu ăn calcul recomandarea experților Fondului Monetar Internațional cu privire la amânarea introducerii de la 1 ianuarie 2017 a noilor măsuri de relaxare fiscală înscrise în Codul Fiscal, printre care se numără și reducerea ”taxei pe stâlp”, depinde de modul în care va decurge 2016 din punct de vedere al execuției bugetare și al încasărilor.
Întrebată ce se va întâmpla cu taxa pe construcții speciale, Anca Dragu spuna că reducerea acesteia va fi prevazută în Codul Fiscal de la 1 ianuarie 2017, însă precizează ca există o recomandare venită din partea experților FMI de a amâna noile măsuri de relaxare fiscală pentru ca România să poate reveni la procesul de consolidare fiscală.
"În Codul Fiscal este prevăzută reducerea acestei taxe (pe stâlp — n. r.) începând cu 1 ianuarie 2017. Există recomandarea experților FMI de a amâna introducerea unor noi măsuri de relaxare fiscală tocmai pentru a putea face față altor cheltuieli și pentru a continua, de fapt de a reveni, la procesul de consolidare fiscală. Trebuie să vedem cum arată 2016 din punct de vedere al execuției bugetare și, de asemenea, al încasărilor", a spus ministrul.
"România este țară membră a FMI și, în baza acestui fapt, avem consultări anuale în baza art. 4 din statutul instituției, deci avem consultări anuale cu privire la situația economică a țării. În februarie s-a aflat la București o misiune a FMI care exact acest scop a avut, de a conduce consultări în cadrul articolului IV", a adăugat Anca Dragu.
Încasările bugetare în primul trimiestru al anului în curs sunt cu 6% mai amri față de programul pentru primul trimestru, potrivit sursei citate.
"Astăzi avem datele preliminare pentru primele trei luni ale anului. Avem încasări cu 6% mai mult decât programul pentru trimestrul I. Deci, la acest moment, încasările arată destul de bine", a spus Anca Dragu.
Cu privire la încasările din TVA, șeful Finanțelor declară că acestea sunt mai mari în primul trimestru cu cca 10% în comparație cu programarea însă raportat la aceeași perioadă a anului trecut, se remarcă o reducere în termeni nominali de 19-15% pe fondul scăderii cotei de TVA.
"La zi, față de cifrele programate pentru primul trimestru din 2016, avem o creștere de aproape 10%. Deci, față de program. Față de trimestrul I 2015, avem într-adevăr o reducere în termeni nominali de 10-15%, dar aceasta este urmarea firească a reducerii cotei de TVA", a precizat Anca Dragu.
"Ne așteptăm la efecte pozitive a reducerii TVA, efecte pozitive din reforma ANAF. De asemenea, avem această colectare mai bună chiar în condițiile unei inflații negative — asta nu ajută procesul de colectare — și în condițiile unor creșteri a sumelor rambursate din TVA. Atunci când am întocmit bugetul pe 2016 nu am luat în calcul efecte extraordinare tocmai pentru... E normal să ai o abordare prudentă și, practic, să nu vinzi pielea ursului din pădure atunci când întocmești bugetul și angajezi cheltuieli pentru un an întreg", a menționat ea.
FMI recomandă României să reducă deficitul bugetar pe cash la 2,3% din PIB pe acest an, la 2% în 2017 și la 1,5% în 2018. Specialiștii mai atrag atenția că ăn vederea atingerii acestor procente, cu precădere pentru anul viitor, ar trebui amânate măsurile de relaxare fiscală care ar trebui să intre în vigoare anul viitor.
"Pentru 2017, misiunea recomandă un deficit de 2% din PIB. Amânarea următoarei reduceri a TVA și a celorlalte facilități prevăzute în Codul Fiscal să intre în vigoare anul viitor ar genera o reducere a deficitului de 0,75 puncte din PIB", a declarat, luni, șeful misiunii FMI în România, Reza Baqir, în conferința de prezentare a concluziilor misiunii FMI la București, desfășurată în perioada 2 — 14 martie, potrivit AGERPRES.