Compania de Autostrăzi şi Ministerul Transporturilor au economisit circa 600 de milioane de euro odată cu introducerea standardelor de cost şi a noilor reguli în derularea contractelor de infrastructură, a declarat Anca Boagiu, ministrul transporturilor, astăzi, la cea de-a opta ediţie a Forumului Financiar organizat de Forum Invest şi BNR, susţinut de Evenimentul zilei şi Capital.
"Prin regulile pe care le-am introdus, am reuşit ca, în raport cu valoarea estimată pentru aceste contracte, să facem o economie de circa 600 de milioane de euro, ceea ce arată că atunci când iei măsuri ferme, chiar dacă unora nu le plac - şi în cazul de faţă al societăţilor de construcţii care erau învăţate să zburde prin România libere şi fără reguli - lucrurile merg către o zonă pozitivă şi de dezvoltare", a afirmat Anca Boagiu.
Ea a precizat că sumele economisite vor merge către finanţarea tronsoanelor de autostradă, din Coridorul IV Pan-European.
Ministrul transporturilor a mai spus că modificările legislative au urmărit protejarea intereselor statului român. Astfel, prin contracte, toţi contractorii sunt obligaţi să prezinte grafice de execuţie şi să le ajusteze la sfârşitul fiecărei luni.
Pe de altă parte, statul român şi-a asumat sarcina de a le da fond de lucru, astfel încât să nu mai reclame faptul că nu au terenuri la dispoziţie "motiv de stat câte 3-5-7 ani să respiri aer în România şi să faci claim-uri să ceri bani doar că respiri aer românesc".
De asemenea, în contracte există prevederi potrivit cărora valoarea acestora nu poate creşte cu mai mult 10%, pentru că, prin ofertele pe care le-au depus, contractorii au fost obligaţi să evalueze toate fazele de execuţie, astfel încât să nu existe ulterior solicitări suplimentare.
Ministrul transporturilor a mai spus că nu vor mai putea exista nici revendicări de costuri pentru lipsa terenurilor, întrucât s-a modificat legislaţia în ceea ce priveşte exproprierile.
De asemenea, fiecare constructor are şase benchmark-uri în graficul său de execuţie, iar nerealizarea se soldează cu penalităţi ce se ridică la circa 500.000 de euro pentru neîndeplinirea fiecăruia dintre aceste benchmark-uri.