Analiză. Propaganda Rusiei câștigă teren în războiul informațional. Criza economică și inflația scad interesul față de război

sursa: EVZ

 Rusia recuperează avansul Ucrainei în războiul informațional purtat pe rețelele de socializare. După invazia rusă a Ucrainei din februarie, mulți oameni din Occident au arătat mult mai mult interes față de postările pro-ucrainene pe Twitter decât față de tweet-urile pro-rusești. Acum aceștia au devenit mai receptivi la vocile pro-Moscova, pe măsură ce temerile privind o criză economică majoră cresc.

Compania de securitate cibernetică din Tokyo, Terilogy Worx, a analizat mesajele postate pe Twitter, concentrându-se pe 10 hashtag-uri care arată sprijinul pentru Ucraina, inclusiv „#standwithukraine” și 10 hashtag-uri care susțin Rusia, cum ar fi „#standwithrussia”. Compania a examinat postările retweetate de cel puțin opt ori.

În cele două luni care au urmat izbucnirii războiului din 24 februarie, tweet-urile pro-Ucraina au fost retweetate în medie de 120 de ori pe tweet, comparativ cu 55 pentru postările pro-ruse. Au existat, de asemenea, o medie de 500 de „aprecieri” pentru tweet-urile pro-ucrainene fiecare față de 180 pentru cele pro-ruse. Scorul mediu de „implicare” -- o măsură cheie care arată influența fiecărui mesaj -- a fost de 620 pentru postările pro-Ucrainei și 210 pentru cele pro-ruse.

Cu toate acestea, lucrurile au început să se schimbe între 24 mai și 6 iunie. La aproximativ trei luni de la începutul războiului, tweet-urile pro-ucrainene au fost retweetate în medie de 90 de ori, față de 105 de ori pentru postările pro-ruse. Tweeturile pro-ucrainene au strâns în medie 410 de aprecieri, comparativ cu 280 pentru postările pro-ruse, în timp ce scorurile de implicare au fost de 500 pentru tweet-urile pro-Ucraina și 390 pentru cele pro-ruse, scrie un site de tehnologie.

Când s-a schimbat curentul opiniei publice

„Reacțiile favorabile la postările pro-ruse au devenit mai vizibile pe măsură ce interesul pentru război a început să scadă în întreaga lume”, a spus un oficial Terilogy Worx.

Tweeturile în italiană au arătat cel mai mare sprijin pentru Rusia, reprezentând 32% din toate tweet-urile pro-ruse între 24 februarie și 20 aprilie, urmate de spaniolă cu 20%. Aproximativ 67% dintre mesajele care favorizează Ucraina au fost scrise în limba engleză.

Multe mesaje italiene conțin cuvântul „EX Star 5”, o expresie folosită de foștii susținători ai Mișcării Cinci Stele, un partid politic populist din Italia. Unii dintre ei au clipuri video cu afirmații nefondate, cum ar fi unul care spunea: „Trupele ucrainene au atacat cetățenii care așteptau la coadă pentru a primi asistență alimentară”. Odată ce aceste clipuri sunt postate, mass-media rusă, inclusiv agenția de știri de stat Sputnik, le răspândesc în mod agresiv online.

Criza economică, principalul factor

„Rusia a muncit din greu pentru a face publicul mai receptiv la opiniile sale, sprijinind partidele anti-Uniunea Europeană din Italia”, a spus profesorul de la Universitatea Keio, Yoko Hirose. Moscova vizează, de asemenea, campanii de propagandă împotriva unor grupuri de oameni cu anti-S.U.A. sentimentele din America Latină ca o modalitate de a influența hispanicii din SUA, a spus ea.

Propaganda rusă se adresează în mare parte oamenilor nemulțumiți de politica existentă. În timp ce doar 17% dintre americani consideră „absolut” sau „probabil” adevărată afirmația Rusiei conform căreia videoclipurile cu bombardamentele lansate de guvernul ucrainean sunt false, proporția crește la 57% în rândul susținătorilor QAnon, un grup de conspirație ultra-dreaptă, potrivit unui sondaj realizat de revista britanică Economist și altele.

Unii experți au spus că publicul occidental simte „oboseală” din cauza războiului prelungit din Ucraina, mutându-și preocupările către inflație din cauza agresiunii ruse.

Biden și Partidul Democrat suferă cel mai mult

„Rusia a început să spună oamenilor din Occident că sprijinul militar al guvernelor lor pentru Ucraina și sancțiunile împotriva Rusiei le distrug viețile”, a declarat Takahisa Kawaguchi, consultant șef la Tokio Marine dR, o companie de management al riscului cu sediul în Tokyo.

Președintele american Joe Biden și-a văzut aprobarea scăzând pe măsură ce nemulțumirea publicului față de inflație crește. Partidul Democrat este, de asemenea, așteptat să se confrunte cu o luptă dificilă la alegerile pentru Congres la jumătatea mandatului din noiembrie.

În timp ce SUA și multe țări europene văd războiul din Ucraina ca pe o luptă pentru protejarea democrației, unii lideri populiști din națiunile democratice au început să laude guvernarea autoritară a președintelui rus Vladimir Putin, reprezentând o provocare pentru unitatea dintre aliații occidentali.