Analişti internaţionali: Redresarea economiei româneşti depinde de continuarea investiţiilor în infrastructură

Perspectivele privind evoluţia mediului politic şi economic al României în 2011 sunt stabile, iar bugetul pe anul viitor consolidează politicile de austeritate şi reforma sectorului public impuse de guvern. Totuşi, pentru ca economia să depăşească perioadă de criză, este nevoie de continuarea investiţiilor în infrastructură şi de o îmbunătăţire a serviciilor oferite de state şi de bănci.

În raportul ''România: Noul buget este o etapă în stabilizarea economiei'', analiştii de la Oxford Analytica susţin că executivul a luat măsuri nepopulare, menite să echilibreze bugetul, cum au fost reducerea salariilor bugetarilor cu 25% de la 1 iulie 2010. Ca urmare a măsurilor de reducere a cheltuielilor, guvernul speră ca deficitul bugetar să fie diminuat de la 6,8% în 2010 la 4,5% în 2011, iar economia să înregistreze o creştere de 1,5%.

''Bugetul pe 2011 are la bază o prognoză de deficit de 4,5% şi o creştere economică de 1,5%. Realizarea acestor obiective depinde de capacitatea guvernului de a duce la îndeplinire reformele din administraţie anunţate şi continuarea planurilor de investiţii, în special a celor în infrastructură'', se arată în documentul citat.

Chiar dacă Executivul este nevoit să reducă semnificativ alocările bugetare în domenii ca sănătatea, economie şi afaceri interne, în timp ce a crescut sumele alocate agriculturii, de exemplu, este imperios necesar ca unele reforme să fie duse la capăt, cum sunt pregătirile pentru aderarea la spaţiul Schengen.

Analiştii de la Oxford Analytica notează şi că, în condiţiile unor sume mici disponibile pentru investiţii în economie, executivul, conform proiectului de buget, se concentrează pe extinderea şi reabilitarea reţelei locale, naţionale şi europene de drumuri şi îmbunătăţirea standardelor de mediu, mai ales în mediul rural. Chiar dacă guvernul susţine că vor fi construiţi 243 de kilometri de drumuri în următorii doi ani, experţii internaţionali reţin şi că există numeroase voci critice care arată că cele mai multe planuri se referă la drumuri deja existente, deci reţeaua de transport nu va avea prea mult de câştigat prin extinderi.