ANAF anunță că nu va mai ierta influencerii. Vedetele care câștigă bani din mediul online se vor confrunta cu o serie de controale de amploare. Foarte multe persoane care își câștigă existența cu ajutorul rețelelor de socializare lucrează „la negru”.
Conform experților, ANAF va face controale de amploare. Influencerii, dar și românii care închiriază apartamente în regim hotelier vor fi nevoiți să își justifice banii. Vedetele care își câștigă existența din rețelele de socializare trebuie să știe că au obligații fiscale față de stat. În urmă cu ceva vreme, ANAF a descoperit la mai multe dive din online venituri nedeclarate de zeci de milioane de lei.
Potrivit șefei ANAF, Mirela Călugăreanu, controalele din acest an vor fi mai dure pentru că una dintre obligațiile asumate de România, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, este de a crește gradul de colectare a obligațiilor fiscale.
Inspectorii ANAF au demarat, încă de anul trecut, controale în cazul vloggerilor, bloggerilor sau youtuberilor din România. Aceștia sunt obligați să plătească taxe la stat.
Fiscul a depistat foarte multe vedete care nu au declarat venituri de milioane de lei. Peste 35 de persoane au câștigat 26,33 de milioane de lei, dar statul nu a știut de acești bani.
“Dacă eu sunt o persoană fizică care mă ocup cu reclame, la diverse produse, de exemplu parfumuri, atunci trebuie să mă înregistrez la Registrul Comerțului și sunt obligat să țîn contabilitate.
Se va face o evaluare a supraveniturilor impozabile, persoana fizică depunde declarația unică până în 25 mai, iar până pe 25 mai va plăti impozitul pe venitul generat pe astfel de activități de reclamă și publicitate”, explică Adrian Bența, consultant fiscal.
Mircea Bravo, mesaj dur pentru influecenri
Mircea Bravo este unul dintre cei mai îndrăgiți youtuberi din România. Tânărul a recunoscut că se bucură de sume frumoase din online și a garantat că este cu toate taxele la zi. Acesta a recunoscut că are foarte mulți colegi care refuză să își declare banii.
“Noi avem o companie, eu cu asociatul meu, care facem producții video, vedem treaba mult mai serios, avem angajați. Este mult mai rentabil ca toți angajații să fie declarați și toate taxele să fie plătite. Pentru sumele care vin noi plătim 16% TVA-ul clasic și 5% impozit pe profit. Asta este tot.
Mi se pare absolut normal că creatorii de conținut să își plătească taxele, este un principiu democratic. În orice țară, din tot ce câștigi, o parte merge către stat.
Cred că discuția este cu platformele mai mari. Plătesc pentru vizualizări și este un contract cadru în care tu nu mai poți negocia. Astea sunt mai greu de monitorizat pentru că vin de la o firmă din străinătate.
Și nouă ne-a fost foarte greu să găsim un contabill care să ne ajute cum să ne declarăm veniturile din YouTube”, a explicat Mircea Bravo la Digi24.