Americanii se lasa de fumat pe banii firmei

Tot mai multe companii finanteaza programe prin care salariatii sunt ajutati sa renunte la fumat.

Tot mai multe companii din Statele Unite se angajeaza sa-si ajute salariatii sa se lase de fumat. Totusi, intentia firmelor nu poate fi catalogata in totalitate drept nobila, avand in vedere ca miza nu este legata atat de grija pentru sanatatea angajatilor, cat de chestiuni de natura financiara, releva „New York Times”. Mai precis, companiile vor sa reduca sumele pe care le au de platit pentru facturile medicale cheltuind mai putin pentru programe prin care angajatii lor sa se lase de fumat.

Daca in urma cu zece ani astfel de situatii erau rare, in prezent, lucrurile s-au schimbat. Potrivit unor studii recente, o treime din companiile care au cel putin 200 de salariati le ofera acestora in pachetul de bonusuri un program menit sa-i ajute sa renunte la tigari. In randul companiilor mari, proportia celor care finanteaza astfel de programe ajunge la doua treimi.

Nefumatorii sunt mult mai ieftini

Solutia la care au recurs angajatorii americani are la baza calcule facute la rece. Un program pentru renuntarea la fumat costa in jur de 900 de dolari. In aceasta suma sunt incluse medicamente, plasturi cu nicotina si convorbiri telefonice cu un consilier specializat in problemele celor care vor sa se lase de fumat. Pretul este insa infim in comparatie cu facturile medicale pe care o companie ar ajunge sa le plateasca de-a lungul vietii unui angajat fumator.

Datele statistice arata ca acestea se situeaza in jurul valorii de 16.000 de dolari. In aceste conditii, firmele ies in avantaj chiar daca programul nu are efectul scontat de prima data. Pe termen lung, rata de reusita a unui astfel de program este de 15-35a, cu o conditie: sa includa consiliere psihologica.

REVERSUL MEDALIEI

Ascunderea viciului se penalizeaza

Angajatorii care vor sa-si ajute salariatii sa se lase de fumat se pot lovi de o problema: nu toti angajatii care completeaza formularele referitoare la starea lor de sanatate recunosc ca sunt fumatori.

Majoritatea firmelor isi invita toti angajatii sa se inscrie in aceste programe, chiar daca mesajul ajunge si la nefumatori. Exista insa si companii care aplica „sanctiuni financiare”, prin majorarea contributiei lunare la asigurarea de sanatate, celor care se declara fumatori si nu vor sa faca eforturi pentru a se lasa de acest obicei.