Cercetătorii americani au descoperit secretul fericirii. Sunt mai fericiți oamenii care dăruiesc, decât cei care primesc. Acesta e concluzia la care au ajuns câțiva cercetători americani, în urma unui studiu și a unor experimente la care au participat sute de persoane.
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, în comparație cu cel al beneficiarilor darurilor respective, este concluzia unei cercetări efectuate recent la Facultatea de Afaceri Booth a Universităţii Chicago, publicată în Psychological Science, conform Agerpres.
Oamenii de ştiinţă au realizat două experimente. Într-unul, participanţii au primit câte 5 dolari zilnic, timp de 5 zile, şi li s-a cerut ca de fiecare dată să îi cheltuiască pe acelaşi lucru. Unii au ales să îi cheltuiască în beneficiul propriei persoane, de exemplu cumpărându-și ceva, alții i-au donat. Comparând nivelul de fericire al celor două grupuri, specialiștii au ajuns la concluzia că gradul de bucurie al celor care au cheltuit sumele primite pentru propria persoană s-a diminuat constant pe parcursul perioadei. Însă, în cazul celor care au oferit banii altor persoane nivelul de fericire s-a menţinut. În cadrul altui experiment, un număr de 502 participanţi au jucat, online, zece runde ale unui joc puzzle din cuvinte, iar la fiecare rundă câștigată primeau 5 cenţi, pe care fie îi puteau păstra sau îi puteau dona. Și de data aceasta, cei mai fericiți s-au dovedit a fi cei care și-au donat câștigul.
De fapt, explicația fericirii stă în comparație. Potrivit cercetătorilor, atunci când oamenii se concentrează asupra rezultatului, cum ar fi obţinerea unui beneficiu, sau a unei sume de bani, ei sunt mai înclinaţi să compare efectele, ceea ce le diminuează sensibilitatea faţă de fiecare experienţă în parte. Atunci când însă se concentrează pe derularea unei acțiuni, cum ar fi să facă o donație, oamenii trăiesc fiecare act de dăruire ca pe un eveniment unic aducător de fericire. În plus, dăruirea contribuie la menţinerea reputaţiei prosociale consolidând sentimentul de conexiune socială şi de apartenenţă, notează Xinhua, conform Agerpres.