Practicile comerciale neloiale în comerțul online vor fi drastic sancționate. Parlamentul European a dat undă verde unei propuneri de directivă care modifică patru acte normative europene și reglementează drepturile consumatorilor. Evaluarea făcută de consumatori trebuie să fie realizată de clienți reali. Comercianții online care fac reclamă produselor vor trebui să precizeze asta.
Comercianții online din piața comunitară vor fi obligați să spună dacă plătesc la motorul de căutare (de exemplu Google) pentru expunerea rapidă a produsului.
Mulți consumatori sunt duși în eroare atunci când caută un produs și îl găsesc rapid; ei cred că asta se întâmplă datorită calităților produsului, însă e posibil ca asta să se întâmple și pentru că vânzătorul plătește pentru expunere.
Situația este similară cu ceea ce se întâmplă în magazine, unde producătorul sau furnizorul plătește așa-zisa taxă de raft pentru expunerea produsului într-un spațiu mai accesibil clientului. Odată adoptată directiva, consumatorul va ști dacă s-a plătit sau nu motorul de căutare pentru afișarea site-ului/produsului sau dacă oferta sa este, într-adevăr, relevantă pentru consumator.
De asemenea, legislația europeană are în vedere evaluarea produsului de către clienți reali. Se întâmplă ca recenziile pozitive să fie subiective, făcute chiar de oamenii comerciantului, influenceri, bloggeri plătiți. Dacă evaluarea a fost sponsorizată, comerciantul trebuie să precizeze asta.
Un alt aspect al directivei vizează dublul standard al produselor, adică acele produse care sunt comercializate sub același brand în diferite țări UE dar care diferă ca ingrediente sau caracteristici. Dacă autoritățile naționale constată că există aceste practici înșelătoare, vor fi interzise.
Pentru nerespectarea generală a prevederilor, adică pentru cei care afectează consumatori din mai multe țări UE, amenda maximă va fi de 4% din cifra anuală de afaceri a comerciantului din anul fiscal anterior sau o sumă forfetară de două milioane de euro în cazurile în care informația despre cifra de afaceri nu este disponibilă.
Potrivit Eurostat, în 2018, 60 la sută din cetățenii UE au recurs la comerțul online. În România, procentul este mult mai scăzut, de 20 la sută.