Amazon a fost acuzat că, sub îndrumarea fondatorului său, Jeff Bezos, a supraîncărcat rezultatele căutărilor cu reclame irelevante, generând astfel creșterea profitului.
Amazon a fost acuzată de Comisia Federală pentru Comerț (FTC) a SUA că a direcționat cumpărătorii către produse cu prețuri mai ridicate. Totul într-un nou capitol al procesului său antitrust împotriva gigantului de comerț online.
Amazon, acuzată că își crește profitul prin reclame irelevante
Conform FTC, reclamele cu deficiențe sunt cele care nu se potrivesc în mod adecvat cu ceea ce un utilizator caută, fiind fie irelevante, fie doar parțial relevante pentru căutarea acestuia.
„La o întâlnire cheie, domnul Bezos şi-a îndrumat directorii „să accepte mai multe defecte”, ca o modalitate de a creşte numărul total de reclame afişate şi de a creşte profiturile din publicitate ale Amazon”, a scris FTC într-o secţiune publică a plângerii.
La finalul lunii septembrie, atât Agenția cât și 17 state au intentat o acțiune în justiție împotriva companiei. Au susținut că aceasta a abuzat de poziția sa de monopol pentru a majora prețurile online. În același timp afectând negativ experiența de cumpărare și eliminând concurenții.
FTC a prezentat joi o versiune mai detaliată a plângerii, care a adus la lumină informații suplimentare cu privire la impactul pe care expansiunea sa în domeniul publicității l-a avut asupra cumpărătorilor și vânzătorilor care utilizează platforma sa online.
Venituri de peste 12 miliarde de dolari din publicitate
În anul 2022, Amazon a început să includă veniturile din publicitate în rapoartele sale trimestriale privind profiturile. Acestea au dezvăluit astfel amploarea afacerii.
În luna precedentă, Amazon a anunțat că afacerea sa de publicitate a generat venituri de peste 12 miliarde de dolari în al treilea trimestru.
David Zapolsky, consilierul general al Amazon, a calificat inițial plângerea FTC drept incorectă în privința faptelor și a legii.
A susținut că acțiunile contestate de către FTC „au contribuit la stimularea concurenţei şi a inovaţiei în industria de retail şi au produs o selecţie mai mare. Dar și preţuri mai mici şi viteze de livrare mai rapide pentru clienţii Amazon şi oportunităţi mai mari pentru numeroasele companii care vând în magazinul Amazon”.
Conform noii variante a plângerii, strategia de publicitate a Amazon a detoriat experiența de cumpărare a utilizatorilor. Creșterea excesivă a reclamelor nesolicitate a dus la suprimarea rezultatelor organice mai relevante.
În locul acestora, cumpărătorilor li s-au prezentat produse care „în mod evident nu erau ceea ce a căutat clientul”. Cum ar fi un anunţ pentru un tricou LA Lakers în căutarea unui tricou Seattle Seahawks.
Amazon știa că reclamele au înrăutățit experiența de căutare pentru utilizatori
Amazon era conștientă că reclamele neadecvate afectează negativ experiența utilizatorilor în căutare. Însă, cercetările interne au demonstrat că această practică nu a avut un impact negativ asupra veniturilor companiei din publicitate.
Cu atât mai puțin asupra profitului său.
Compania a mers până la încorporarea unui „cost al defectului” în sistemul său de licitaţii publicitare. Asta „pentru a câştiga cei mai mulţi bani din licitaţiile sale publicitare”.
„Întrucât reclamele sunt atât de profitabile pentru Amazon, chiar şi la rate mai mari de defecte, directorii seniori din Amazon au fost de acord, „am fi nebuni să nu” creştem numărul de reclame afişate cumpărătorilor”, se arată în plângere.
În cazul unui procent nespecificat de afișări, cercetarea a concluzionat că costul produselor sponsorizate este de cel puțin dublu față de prețul rezultatelor organice.
Amazon a admis că extinderea volumului de publicitate a crescut costurile pentru vânzători. Totul pentru a-și promova produsele în fața consumatorilor, conform declarației FTC, potrivit CNBC.