"Am plătit asigurarea de călătorie degeaba"

Un ilfovean acuză o firma de asigurări că i-a luat fără ezitare banii pe o poliţă medicală, însă refuză să achite investigaţii de 2000 de dolari.

O vizită în SUA necesită şi o asigurare medicală, iar Daniel Scarlat a ales să o încheie la Allianz Ţiriac. În momentul când a făcut poliţa, reprezentanţii firmei nu i-au prezentat situaţiile în care ar fi plătit asigurarea fără a beneficia de sprijinul ei. Ar fi aflat că "societăţile de profil nu plătesc serviciile medicale ale unor boli deja depistate la asigurat, afecţiuni care recidivează pe teritoriu străin. Când am semnat nu mi-au spus asta", ne explică acesta. Aşa că Daniel a plătit aproape 500 de lei pentru asigurarea de călătorie.

Recidivă pe pământ american

Înainte să plece peste ocean, ilfoveanul a fost diagnosticat în România cu boală de reflux gastro-esofagian (BRGE).

"În data de 19 iulie, aflându-mă în SUA, am avut o problemă care consta în dificultatea de a înghiţi, de obicei simptom al suferinţei respective. Concret, cred că din cauza drumului, schimbării de fus orar, boala a avut o exacerbare. M-am prezentat la spital pentru consult în regim de urgenţă, suferinţa fiind acută. Practic, nu mai puteam mânca niciun fel de aliment. Am fost supus unei investigaţii de tipul computer tomograf la regiunea gâtului, rezultatul fiind că nu aveam nimic care să obstrucţioneze în vreun fel esofagul, astfel încât să apară probleme de deglutiţie, altele decât cele potenţial date de BRGE. Atunci, medicul din SUA, a concis că e BRGE, fără să mai facă alte investigaţii, şi mi-a dat un tratament de urgenţă", îşi aminteşte Daniel.

"Acoperim cheltuieli efectuate exclusiv ca urmare a unei urgenţe"

Imediat, românul a contactat Allianz Ţiriac Asigurări. "În primă fază societatea de asigurări a lăsat impresia că va deconta costurile pe care le-am suportat în SUA, în jur de 2.000 USD. Ulterior, au adus în discuţie faptul că, fiind deja suferind de o boală care prezintă simptome de genul celor descrise, ei nu decontează intervenţia, chiar dacă vorbim de o urgenţă", ne mai spune Daniel.

Reprezentanţii Allianz Ţiriac Asigurări ne-au explicat de ce a fost respinsă cererea ilfoveanului. "Conform condiţiilor de asigurare specifice poliţei de asigurare pentru călătorii în străinătate, asiguratorul va acorda indemnizaţii de asi gurare pentru cheltuieli medicale efectuate exclusiv ca urmare a unei urgenţe medicale. Aceasta este definită ca fiind deteriorarea stării de sănătate a asiguratului, survenită brusc şi neaşteptat, care nu are legatură cu puseul acut al unei boli cronice sau cu o afecţiune pre-existentă şi care necesită îngrijiri medicale imediate. Sau, a unui accident suferit de asigurat pe perioada în care se afla în străinătate", ne-a explicat Marius Onofrei, director comunicare la Allianz Ţiriac Asigurări.

Singura asigurare sigură: norocul

Daniel Scarlat spune că în urma acestei experienţe nu mai are încredere în firmele de asigurări. "Chiar dacă îţi faci o asigurare medicală, trebuie să mai ai noroc să nu te supere vreo boala mai veche, altfel ai făcut-o degeaba. Eu nu am avut noroc. Dacă se întâmplau lucruri mai grave, nu cred că le pasă. Am plătit poliţa de călătorie degeaba", îşi spune oful bărbatul.

În schimb, Marius Onofrei, reprezentantul Allianz Ţiriac punctează: "Condiţiile contractuale specifică expres faptul că asiguratorul nu va acorda indemnizaţii pentru boli cronice sau afecţiuni preexistente inceperii valabilitatii poliţei, inclusiv acutizarea sau recidivă acestora".

Peste 3.500 de reclamaţii au fost formulate împotriva firmelor de asigurări, în 2011, conform Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

SFATUL EXPERTULUI

Citiţi cu atenţie clauzele contractuale

Preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorului şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România, Sorin Mierlea, ne-a explicat că în astfel de situaţii clienţii au obligaţia de a citi atent contractele pe care le semnează.

"Clientul, în momentul încheierii unui contract cu orice societate, în orice domeniu, are obligaţia de a citi cu atenţie toate clauzele contractuale înainte de a semna, pentru a nu fi expus riscului ca acel document să conţină clauze în defavoarea sa sau clauze privind servicii care nu îi sunt necesare consumatorului şi pentru care trebuie să plătească un preţ mai mare, sau, de ce nu, să evite situaţia că în acel contract să fie inserate clauze abuzive, definite de Legea Nr. 193 / 2000. Este vorba de clauze care nu au fost negociate direct cu consumatorul şi care, prin ele însele sau împreună cu alte prevederi din contract creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor", a explicat specialistul.

"În situaţia în care un client consideră că i sau încălcat drepturile de consumator şi că poliţa de asigurare cuprinde clauze abuzive, îl invităm să se adreseze cu o reclamaţie Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România pe e-mail la adresa reclamatii@protectia-consumatorilor.ro", este sfatul oferit de Sorin Mierlea.

  • Ce asigurări ar trebui să ai înainte de a pleca în vacanţă