Începe scoaterea oilor moarte de pe vaporul eșuat în portul Midia. Epava navei este la cheu, sprijinită și legată de două barje, ca să nu se scufunde, iar acum echipele contractorului se pregătesc ca să între în vapor. Sunt precauții maxime de securitate biologică datorită mediului toxic produs de descompunerea celor peste 14.000 de oi.
În dana 10 a portului Midia, muncitorii au început pregătirile pentru scoaterea leșurilor de la bordul navei ”Queen Hind”, care s-a scufundat, în 24 noiembrie 2019, în apropierea șenalului navigabil.
Cadavrele putrezite vor fi descărcate pe o barjă și de acolo, încărcate în containere specializate, cu care vor fi transportate la un centru de incinerare din județul Tulcea. Cu această ocazie, autoritățile vor afla câte recipiente-container vor fi încărcate pentru ca să poată avea evidența clară a numărului de oi de pe navă.
”Se va efectua numărarea și introducerea cadavrelor în recipiente etanșe, marcarea și identificarea vizibilă a recipienților și fiecare recipient va trebui să aibă vizibil numărul de capete. Capetele fără crotalii vor fi puse deoparte și încărcate separat. Descărcarea începe cu puntea superioară”, a anunțat șeful DSV Constanța, Marian Avram, în ședința Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, întrunită la prefectură. Fiecare transport spre firma de incinerare din județul Tulcea va fi însoțit de jandarmi, fiind aprobat de DSVSA Constanța.
Din datele analizate de autorități, la bordul navei trebuie să mai fie aproximativ 14.300 de oi. Numărul ar putea fi mult mai mare, mai ales că scafandrii care au verificat interiorul navei au găsit punți suplimentare. Rămâne problema apelor reziduale care umplu în acest moment magaziile de marfă ale navei și nu au curs în mare. Potrivit inspectorului Aurelian Caraiani, de la Apele Române, ”sunt ape rămase chiar și acum după procesul de ranfluare, care nu s-au mai deversat, au rămas acolo și, obligatoriu, nu pot fi deversate în acvatoriu".
Apele Române au cerut astăzi autorității portuare să găsească o soluție de preluare a apelor reziduale din nava, care au o încărcătură microbiologica uriașă, peste orice normă maximă admisă, pentru mediu. ”Apele care au rămas în nava vor fi transferate în tancurile barjei GSP BigFoot 2, care vor fi decontaminate cu substanțe specifice", a dat asigurări directorul tehnic al Portului Constanța, Florin Goidea.
Datorită pericolului uriaș de contaminare a muncitorilor, se vor folosi miniexcavatoare, controlate de la distanță prin telecomandă, și mini-încărcătoare pentru zonele înguste, spațiul dintre unele punți fiind de aproximativ un metru înălțime. Toți cei implicați în operațiunea de curățare a vaporului sunt vaccinați și vor purta costume speciale, având în vedere că există risc biologic. Din dispoziția prefectului de Constanța, George Niculescu, Direcția Sanitar Veterinară Constanța răspunde de desfășurarea în condiții de securitate și igienă maxime a operațiunii de ecarisare.