Alegerile prezidențiale din România. O retrospectivă a evenimentelor care au zdruncinat țara

Alegerile prezidențiale. Sursa foto: realitatea.md

După Revoluția din 1989, scena politică din România a fost marcată de o tranziție complicată de la comunism la democrație, presărată cu numeroase provocări politice și sociale. Alegerile prezidențiale au devenit un simbol al schimbării și al consolidării procesului democratic. Iată o retrospectivă a alegerilor din 1989 până în prezent, inclusiv o perspectivă juridică asupra deciziilor de anulare a alegerilor.

Alegerile prezidențiale post-Revoluție. Începuturile democrației (1990-1996)

Primele alegeri prezidențiale libere din România s-au desfășurat pe 20 mai 1990. În urma lor, Ion Iliescu a fost consacrat drept primul președinte ales democratic. Alegerile din ’90 au fost denumite „Duminica Orbului”, din cauza lipsei de alternative politice autentice. Ele au fost marcate de controversa legată de influența Frontului Salvării Naționale. Iliescu a câștigat detașat, însă votul a fost criticat pentru lipsa transparenței și pentru manipularea opiniei publice.

Următoarele scrutine au adus o diversificare a ofertei politice. În 1992, Ion Iliescu a fost reales, confruntându-se cu o opoziție mai organizată, dar fragmentată. În 1996, moment crucial pentru tranziția democratică, Emil Constantinescu l-a învins pe Iliescu. Evenimentul a marcat prima alternanță la putere prin alegeri libere. Această perioadă a fost caracterizată de eforturi de reformă economică și politică, deși progresele au fost lente.

Emil Constantinescu câștigă alegerile din 1996. Sursa foto: Agerpres

Consolidarea democrației (2000 – 2004)

Anul 2000 a fost dominat de revenirea lui Ion Iliescu. El a câștigat în fața lui Corneliu Vadim Tudor, reprezentantul unui curent naționalist extrem. Această confruntare a semnalat vulnerabilitățile societății românești, dar victoria lui Iliescu a fost percepută ca o alegere „răul cel mai mic”. Alegerile prezidențiale din 2000 au fost un moment critic pentru România.

Rezultatul acestor alegeri a fost văzut ca un vot anti-extremism, dar a expus polarizarea societății. Vadim Tudor, cu un scor de 28% în primul tur, a beneficiat de nemulțumirea publică față de reformele economice lente. Campania a fost marcată de acuzații reciproce și proteste, iar victoria lui Iliescu a fost percepută mai degrabă ca un vot împotriva radicalismului decât o alegere pozitivă.

Alte alegeri prezidențiale în România au avut loc în 2004. În urma acestora, Traian Băsescu a câștigat împotriva lui Adrian Năstase, marcând începutul unei noi ere politice. S-a pus accent pe reforme judiciare și integrarea în Uniunea Europeană. Totuși nu au fost lipsite de scandal. Alegerile din 2004 au fost dominate de acuzații de fraudă electorală. Adrian Năstase, candidatul PSD, a fost considerat favorit, însă Traian Băsescu, candidatul Alianței D.A., a reușit să câștige în turul doi, după o campanie agresivă centrată pe tema corupției. După scrutin, PSD a fost acuzat de manipularea voturilor din diaspora. Celebrele cozi la ambasadele României, mai ales în Paris, au atras atenția internațională și au pus presiune asupra autorităților electorale. Băsescu a capitalizat pe nemulțumirile societății, dar situația a consolidat ideea că diaspora joacă un rol esențial în alegeri.

Alegerile prezidențiale devenite legendare (2009 – 2012)

Realegerea lui Băsescu în 2009, în ciuda crizei economice globale și a scandalurilor politice, a confirmat poziția sa dominantă pe scena politică, dar a adâncit polarizarea politică. Alegerile din 2009 au fost printre cele mai contestate. După primul tur, Traian Băsescu a intrat în turul doi cu Mircea Geoană, liderul PSD. Scrutinul a fost extrem de strâns, Băsescu câștigând cu 50,33% din voturi.

Alegerile prezidențiale din 2009 au fost contestate de Mircea Geoană, invocând fraude electorale semnificative, în special în voturile din diaspora. În noaptea alegerilor, declarația sa prematură de victorie („Mihaela, dragostea mea!”) a devenit emblematică pentru tensiunile și incertitudinile acelui moment. În ciuda contestațiilor, Curtea Constituțională a validat rezultatul.

În 2012 a urmat un nou scandal pe scena politică românească. Deși nu a fost un scrutin prezidențial, referendumul din 2012 pentru demiterea președintelui Băsescu a reprezentat un episod semnificativ. Conflictul dintre Băsescu și coaliția USL, condusă de Victor Ponta și Crin Antonescu, a atins apogeul. Deși 87% dintre votanți s-au pronunțat pentru demitere, referendumul a fost invalidat din cauza prezenței insuficiente la vot. Procesul a fost umbrit de acuzații de manipulare a listelor electorale și de presiuni asupra instituțiilor statului, inclusiv Curtea Constituțională. Acest episod a evidențiat fragilitatea democrației și polarizarea extremă a societății.

Alegerile din era modernă. Provocări și schimbări (2014-2019)

Victor Ponta și Klaus Iohannis au fost protagoniștii alegerilor din 2014. Victoria neașteptată a lui Iohannis a reprezentat un semnal al dorinței de schimbare. Nici alegerile prezidențiale din 2014 nu au fost lipsite de controverse. Ele au fost marcate de un val de indignare din partea românilor din diaspora, care s-au confruntat cu dificultăți majore în exercitarea dreptului de vot. Organizarea deficitară a scrutinului în afara țării a generat cozi uriașe și proteste internaționale. Klaus Iohannis, candidat al PNL, a reușit să transforme acest val de nemulțumire într-un avantaj decisiv. Acest scrutin a demonstrat încă o dată importanța votului diasporei și impactul organizării defectuoase.

Au urmat apoi alegerile din 2019, când Iohannis a luptat contra Vioricăi Dăncilă, liderul Partidului Social Democrat (PSD). Iohannis a dominat ambele tururi de scrutin, obținând un scor final de peste 66% în turul doi. Acest rezultat a reflectat o dorință a electoratului de a continua direcția pro-europeană și pro-reformă judiciară promovată de Iohannis. Campania electorală din 2019 a fost una tensionată, caracterizată de un discurs anti-PSD susținut de președinte, în contextul nemulțumirilor publice față de reformele controversate din justiție promovate de guvernele anterioare conduse de PSD. Klaus Iohannis a refuzat o dezbatere directă cu Dăncilă, ceea ce a atras critici, dar strategia sa a fost eficientă în mobilizarea alegătorilor, potrivit Wikipedia.

Rezultatele Exit-Poll la alegerile prezidențiale din 2019. Sursa foto: ProTV

Crizele politice și alegerile prezidențiale din 2024

În urma victoriei lui Iohannis la alegerile prezidențiale din 2019, scena politică românească a intrat într-o perioadă de instabilitate. Guvernul condus de Ludovic Orban (PNL) s-a confruntat cu provocări majore. Cea mai mare a fost gestionarea pandemiei COVID-19. În acest context, alegerile parlamentare din 2020 au adus un rezultat neașteptat. Partidul Social Democrat a câștigat cele mai multe voturi, dar o coaliție formată de PNL, USR-PLUS și UDMR a preluat guvernarea.

Guvernul condus de Florin Cîțu, desemnat prim-ministru în decembrie 2020, a fost rapid afectat de tensiuni interne. Ruptura dintre PNL și USR-PLUS în 2021 a dus la o moțiune de cenzură și schimbarea guvernului. Această instabilitate a fost agravată de crizele sanitare și economice, iar PSD a revenit la guvernare în cadrul unei coaliții cu PNL, un aranjament politic surprinzător.

Perioada 2021-2024 a fost dominată de o polarizare tot mai accentuată între principalele forțe politice. Reformele întârziate și nemulțumirile sociale au fost exploatate de partidele de opoziție, precum AUR, care au crescut în popularitate. În acest context, alegerile prezidențiale din 2024 au fost anticipate ca un test crucial pentru viitorul democrației în România.

Anularea voturilor din primul tur al alegerilor din 2024

Scrutinul din 2024 a fost afectat de o criză fără precedent. Călin Georgescu, un candidat independent, a reușit să obțină prima poziție și a intrat în turul doi cu Elena Lasconi (USR). Alegerile prezidențiale din acest an au stârnit multe controverse, dar au adus și o situație fără precedent în istoria recentă: anularea primului tur al alegerilor de către Curtea Constituțională. Motivele includ acuzații de fraudă electorală, nereguli în procesul de numărare a voturilor și presiuni politice.

Este pentru prima dată în istoria recentă când CCR decide anularea unui tur complet de alegeri prezidențiale, ceea ce a generat confuzie și nemulțumiri în rândul publicului. Reluarea primului tur al alegerilor și impactul asupra încrederii în procesul electoral vor avea consecințe importante asupra stabilității politice și asupra modului în care cetățenii percep democrația românească.

Constituția României și Legea electorală stipulează că alegerile pot fi anulate dacă se constată fraude care influențează rezultatul final. Totuși, decizia CCR de anulare a unui întreg tur de scrutin este fără precedent. Potrivit surselor juridice, reluarea alegerilor în 2024 a fost necesară din cauza influenței nejustificate asupra voturilor în diaspora și a altor nereguli sistemice. Decizia de a anula alegerile prezidențiale a fost criticată de anumiți experți, care consideră că măsura creează un precedent periculos, punând în pericol încrederea publicului în procesele democratice. Pe de altă parte, susținătorii deciziei spun că aceasta asigură corectitudinea și transparența procesului electoral.