Alegerile parlamentare din acest an sunt programate să se desfășoare pe 1 decembrie, între cele două tururi ale prezidențialelor. În acest context Biroul Electoral Central (BEC) a stabilit data la care începe campania electorală.
Partidele înscrise în cursa electorală pentru scrutinul din 1 decembrie vor trebui să respecte o serie de reguli stabilite de BEC. Candidații trebuie să se informeze din timp cu privire la ceea ce pot face și ceea ce nu pot face într-o campanie.
Campania pentru alegerile parlamentare
Biroul Electoral Central a emis o decizie menită să asigure buna desfășurare a campaniei electorale ce va urma. Potrivit unui comunicat de presă, campania pentru alegerile parlamentare va începe la data de 1 noiembrie, ora 00.00. Perioada în care este permisă propaganda, pentru partidele politice, se încheie pe 30 noiembrie, la ora 07.00, cu o zi înainte de scrutin.
„În şedinţa din data de 19 septembrie 2024, Biroul Electoral Central pentru alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor din anul 2024 (BEC) a adoptat Decizia privind unele măsuri pentru buna desfăşurare a campaniei electorale la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024. La alegerile parlamentare din acest an, campania electorală începe la data de 1 noiembrie 2024, ora 00.00, şi se încheie la data de 30 noiembrie 2024, ora 07.00”, se arată în comunicat.
Potrivit BEC, după închiderea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare este interzisă continuarea propagandei politice. În cazul în care partidele sau candidații nu se vor conforma, riscă să fie sancționați.
Ce presupune continuarea campaniei
Potrivit comunicatului de presă, prin continuarea propagandei după încheierea campaniei pentru alegerile prezidențiale se înțelege:
- afişarea, lansarea sau distribuirea de materiale electorale de orice tip care se referă la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor;
- Difuzarea de mesaje electorale care se referă la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice, private sau prin intermediul unor vehicule special amenajate;
- sfătuirea alegătorilor să voteze sau să nu voteze anumiţi candidaţi la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.
„Totodată, după încheierea campaniei electorale, menţinerea conţinutului cu caracter electoral referitor la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, ce a fost publicat pe durata campaniei electorale pe paginile de internet şi pe platformele online de socializare şi care nu face obiectul unei promovări active plătită pentru afişarea respectivului conţinut ulterior încheierii campaniei electorale, nu constituie acţiune de continuare a propagandei electorale după încheierea campaniei electorale”, mai arată BEC, despre alegerile parlamentare.
Pe de altă parte, după încheierea campaniei pentru alegerile parlamenare, este permisă continuarea propagandei electorale pentru candidații la prezidențiale.
Afișajul pentru candidații la alegerile parlamentare
Potrivit BEC, primarii asigură panourile pentru competitorii la alegerile parlamentare. Acestea trebuie să fie amplasate distinct de cele pentru alegerea președintelui. Pe un panou electoral, fiecare candidat poate aplica cel mult două afişe electorale. Sunt interzise afişele care combină culorile într-o succesiune ce reproduc drapelul României sau al altui stat.
De asemenea, autoritățile locale trebuie să asigure integritatea panourilor și afișelor pentru alegerile parlamentate, amplasate în locuri autorizate.
În campania electorală este interzisă utilizarea vehiculelor inscripţionate sau colantate cu sloganuri de campanie sau cu imagini ale candidaţilor. De asemenea nu este permisă utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar.
Nu sunt permise organizarea de spectacole, serbări, focuri de artificii, utilizarea de bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă care nu sunt prevăzute de lege.