Unul din trei călători cu microbuzul nu primeşte bilet de la şofer. În Bucureşti este o practică generală, afacerea derulată la negru provocând anual, prin neplata TVA, pierderi de milioane de euro.
Evaziunea la călătoriile cu maxi-taxi în Bucureşti e practicată pe scară largă, la lumina zilei, fără niciun fel de complexe. Am călătorit o săptămână întreagă pe nenumărate trasee ce fac legătura cu suburbiile oraşului, iar concluzia e certă: circa 30% dintre pasageri nu primesc bilet de la şofer.
E o activitate "la negru" de mari proporţii, pentru că numai în Bucureşti se efectuează zilnic 3.239 de curse, iar numărul mediu de călători e de circa 18-20 pe cursă.
Explicaţia neeliberării biletelor e simplă: majoritatea pasagerilor sunt clienţi statornici, care merg zilnic cu acelaşi microbuz, iar între şofer şi călători se creează o relaţie amicală, un fel de încredere reciprocă. Evaziunea din neplata TVA depăşeşte 100.000 de euro lunar numai în Bucureşti, bazându-ne pe observaţiile directe din timpul documentării de o săptămână şi conform cifrelor oficiale ale Autorităţii Rutiere Române.
Spre Snagov, cu bilet la şofer
De la Piaţa Presei Libere, în jurul orei 18.15, am urcat într-un microbuz 446. Eram printre primii călători. Şoferul s-a uitat lung la mine şi apoi mi-a întins biletul. După mine n-a mai primit nimeni bilet, doar restul la banii daţi.
După ce a plecat, a mai făcut o oprire în staţia de autobuz RATB. Niciunul dintre cei care au urcat nu a primit bilet. În maşină erau vreo 18 persone din care cel puţin şase nu aveau legitimaţii de călătorie. Până la Snagov a costat 6 lei.
La întoarcere am nimerit într-un microbuz ceva mai gol, erau doar 5 călători. "Îmi daţi şi bilet, vă rog", i-am cerut şoferului, după ce am aşteptat câteva secunde.
Tâncăbeşti, traseul 440
Următoarea destinaţie: Tâncăbeşti, cu maxi-taxi 440. Şoferul a dat bilete numai cât a stat în staţie, apoi a început să uite să mai taie chitanţă. Locurile pe scaune erau toate ocupate, şase persoane stăteau în picioare. La Otopeni s-a făcut schimb de călători, o parte au coborât şi au urcat alţii, niciunul, patru la număr, nu a primit tichet. La întoarcere erau cinci oameni care au urcat de la capăt, din Periş. Eu n-am primit bilet.
La următoarea staţie, în Otopeni, au mai urcat trei persoane, toţi au plătit, însă niciunul nu a primit tichet. Spre Baloteşti era la volan un şofer uşor agitat care dădea bilet la întâmplare, după ochi.
De cum a trecut de Aeroportul Băneasa a început să se mai destindă şi chiar să vorbească la telefon. Erau cel puţin 5 persoane fără bilet. La întoarcere, microbuzul avea doar 6 persoane. Am dat banii, însă bilet nu am mai primit.
Pe drum, şoferul se consilia la telefon cu un coleg care venea dinspre Bucureşti: "Zi/mi cine e în faţa mea", îl întreba pe omul de la celălat telefon.
"Prindeţi-i şi daţi-le amenzi"
Oficialii firmelor de transport recunosc că sunt fentaţi de multe ori de şoferi, iar multe dintre controalele lor nu au niciun rezultat. "Noi suntem cu ochii pe ei. Am transmis şi către autorităţi - «prindeţi-i şi daţi-le amenzi, sunt direct răspunzători». Facem şi noi controale, iar în momentul în care îi descoperim îi dăm afară, în primul rând pentru a da un exemplu pentru ceilalţi colegi ai lui. Nu ştiu cum se face că tot timpul când iese maşina noastră de control sau trimitem oameni, ei ies în regulă", a declarat Florin Cula, directorul general al Axi Tours IZI, firmă care are peste 40 de curse de maxi-taxi.
Reprezentanţii altor fime susţin că au reuşit să mai stăpânească din fenomen. "Am angajat câţiva oameni care să facă controale pe diverse trasee. Planul se face dimineaţa, iar ei nu au de unde să ştie când şi unde e controlul. Însă aş putea spune că neregulile sunt minore, în condiţiile în care oricum clienţii sunt puţini", a explicat Gabi Oţet, reprezentantul firmei G&S Tours, care are peste 90 de trasee de acoperit.
O soluţie pentru a rezolva această problemă ar putea fi un sistem de monitorizare a călătorilor care urcă şi coboară."Am încercat şi un sistem mai avansat de ticketing, însă ar fi costat în jur de 600 de euro, ceea ce ar fi însemnat destul de mult", a mai adăugat directorul Axi Tours IZI.
Materialul video a fost realizat cu ajutorul microbest.ro
Cine face controlul
Cele mai dese controale asupra microbuzelor care transportă călători sunt făcute de ARR, cea care dă şi licenţa de transport.
"Nu cred că putem crea noi o imagine generală a fenomenului. Controlul nostru trage concluzii asupra momentului, a dat sau nu a dat bilete în momentul respectiv. Se pot anunţa între ei şi să împartă repede bilete ca să aibă acoperire. Un control amplu pot face cei de la Fisc, să le ia numărul de bilete declarate la intrarea în cursă, câţi bani personali au avut la ei când au intrat în cursă, iar când se face controlul să scoată tot ce are în buzunare", a explicat Octavian Grigorie, purtătorul de cuvânt al ARR.
Dacă un şofer este prins că nu a dat legitimaţii de călătorie primeşte o amendă între 2.000 şi 5.000 de lei. De asemenea, iau amenzi şi călătorii care nu au bilete, între 100 şi 300 de lei.
CALCULUL EVAZIUNII
Curse în jurul Bucureştiului 3.239
Media călătorilor care nu primesc bilet 3/ cursă
Preţ mediu bilet 3 lei
Bani încasați de șoferi 29.000 lei/zi 870.000 lei/ lună Total TVA pierdut 210.000 lei (în jur de 50.000 de euro)