Afișele cu care Fiscul încearcă să sperie falsificatorii

CONTRAFACERI. Românii cumpără anual milioane de produse contrafăcute, de o calitate proastă. Într-o campanie de informare, ANAF a tipărit cinci tipuri de afişe care sunt expuse la oficiile vamale

Ţigări, parfumuri, haine, încălţăminte, jucării – zeci de milioane de produse contrafăcute sunt scoase pe tarabele pieţelor şi târgurilor din întreaga ţară pe parcursul unui an. Pentru a lupta cu bani puţini împotriva acestui fenomen, Fiscul a tipărit circa 1.000 de afişe care ilustrează un ceas, o pereche de ochelari de soare, o şapcă, un tricou şi marca brandului Lacoste, care conţin mesaje împotriva contrafacerilor. Posterele au fost distribuite către instituţiile subordonate Vămii, adică direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni vamale, direcţiilor judeţene şi la birourile vamale şi vor fi afişate în locuri unde pot fi văzute foarte uşor de cetăţeni. Autoritatea Naţională a Vămilor (ANV) din România se numără printre autorităţile vamale europene care au un parteneriat cu asociaţia franceză Comité Colbert, din care fac parte 75 de case de lux franceze care îşi apără drepturile. Posterele pe care le vedem la noi sunt de fapt varianta adaptată şi în limba română a afişelor realizate de francezi. Vezi aici toate afișele cu care Fiscul încearcă să îi sperie pe falsificatori! Ce se întâmplă cu produsele confiscate De exemplu, la jumătatea lunii aprilie, vameşii de la Constanţa Sud au capturat peste 70.000 de articole de îmbrăcăminte contrafăcute sub marca Adidas. Marfa era produsă în China, ar fi trebuit să ajungă în Ucraina şi avea o valoare estimată de 2,1 milioane de euro. Un alt caz important din acest an a fost înregistrat tot la Constanţa, în martie, când vameşii au confiscat circa 43.000 de jucării contrafăcute sub marca Disney, cu o valoare estimată de 475.500 euro. În total, în primele şase luni ale acestui an, ANV a descoperit 455 de cazuri de contrafaceri, au fost confiscate peste 5 milioane de produse falsificate, în valoare totală estimată de aproape 10 milioane euro. Însă multe dintre produsele contrafăcute nici măcar nu pot fi descoperite la intrarea în ţară. Asta deoarece, după cum explică reprezentanţii Fiscului, în vămi sunt introduse, de exemplu, tricouri albe simple, după care, într-un atelier ilegal, li se aplică etichetele care încalcă drepturile de proprietate intelectuală ale brandurilor renumite. Legea autohtonă prevede că deţinerea pentru vânzare a produselor contrafăcute se pedepseşte cu închisoare până la trei ani sau cu amendă de până la 150.000 lei. Bunurile falsificate reţinute de ANV sunt, în mare parte, distruse. Asta se întâmplă, cu certitudine, cu parfumurile şi ţigările contrafăcute. Însă în alte cazuri, cum ar fi hainele, unii producători permit ca articolele să nu fie distruse, ci să fie donate la instituţii sociale, organizaţii sau asociaţii nonprofit cu caracter umanitar, asociaţii ori cluburi sportive, instituţii de învăţământ sau persoane fizice care au avut de suferit de pe urma dezastrelor.