Sezonul de Crăciun din 2016 va fi cel mai bun din ultimii 10 ani pentru producătorii de cozonaci din România, vânzările acestor produse urmând să "umfle" cifra de afaceri anuală a acestor firme peste nivelul de 1,5 miliarde de lei, arată o analiză a pieţei de profil.
Pe piaţa românească activează peste 50 de companii producătoare de cozonaci, cele mai multe - 12 - fiind înfiinţate în 1994, însă cele mai vechi şase firme din domeniu apar în statistici încă din 1991, potrivit datelor KeysFin, citate de Agerpres. Cel mai reprezentativ patronat din domeniul de morărit şi panificaţie - ROMPAN - confirmă oarecum datele companiei de analiză financiară, în condiţiile în care estimează o producţie record de peste 9 milioane de cozonaci în această perioadă a Crăciunului.
“Estimăm că vom avea o producţie de 9 milioane de cozonaci în această perioadă, ceea ce este un lucru îmbucurător pentru populaţie, pentru că înseamnă că are încredere în aceste produse şi ajutăm gospodinele să nu mai prepare în casă cozonaci. Este un record în mod sigur pentru că ne-a ajutat mult şi exportul, dar şi creşterea pe plan intern a vânzărilor (...). Cred că o să o depăşim milionul de cozonaci la export în perioada Sărbătorilor de Crăciun (...)”, a declarat, pentru Agerpres, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu.
Analiza KeysFin arată că afacerile firmelor producătoare din sector, printre care cele mai cunoscute sunt Vel Pitar şi Boromir, au evoluat susţinut în ultimii ani, de la 1,19 miliarde de lei în 2011 la 1,41 miliarde de lei în 2015, iar perspectivele anului 2016, având în vedere datele financiare parţiale, indică faptul că, în premieră, se va depăşi graniţa de 1,5 miliarde de lei.
“Statistica ia în calcul numai firmele care au declarat legal producţia acestui tip de produs. Există, bineînţeles, o marjă statistică ridicată, având în vedere că, în preajma Sărbătorilor de Paşte sau de Crăciun, sunt foarte mulţi producători de panificaţie care îşi reorientează producţia către cozonac, pască şi alte specialităţi”, au afirmat analiştii KeysFin.
Datele financiare arată că afacerile cu cozonaci sunt un business cu potenţial, dovada că profitabilitatea firmelor producătoare s-a dublat în intervalul 2011-2015 de la 36,4 milioane lei la 82,2 milioane lei.
În perioada sărbătorilor de iarnă, patiserii şi brutarii mizează pe un consum de aproape 10 milioane de cozonaci. Potrivit datelor ROMPAN, care acoperă 80% din piaţă, consumul de cozonaci a crescut în fiecare an cu aproximativ 1 milion de bucăţi, de la 7,3 milioane în 2014, la 8,1 milioane în 2015 şi la 9 milioane în 2016.
"În condiţiile în care condiţiile economice s-au îmbunătăţit, iar românii şi-au văzut veniturile în creştere în 2016, un avans semnificativ în privinţa producţiei este posibil să fie atins, mai cu seamă că şi exporturile de cozonaci au început să conteze tot mai mult în business-ul producătorilor', afirmă analiştii KeysFin.
Cozonacul românesc are succes la export, în principal în ţări precum Germania, Marea Britanie, Spania şi Italia, acolo unde sunt şi comunităţi importante de români, dar anul acesta este apreciat şi în SUA, Canada sau Noua Zeelandă, după cum au declarat reprezentanţii ROMPAN.