Afacere cu mâncare chinezească à la Cluj

Deschis în urmă cu zece ani, Restaurantul Shanghai se extinde în franciză în mallurile din ţară.

Dornici să încerce lucruri noi, românii sunt deschişi bucătăriilor tradiţionale din diverse zone ale lumii. Astfel se explică de ce afacerile restaurantelor cu specific italian, chinezesc sau libanez merg din ce în ce mai bine. Deseori, după depăşirea anumitor reticenţe, cei care gustă pentru prima dată mâncarea chinezească devin clienţi fideli sau cel puţin ocazionali ai localurilor cu acest specific.

Sub sloganul „Mai bine să guşti o dată decât să auzi de o sută de ori!“, în Cluj-Napoca funcţionează astăzi o afacere pusă pe picioare cu zece ani în urmă de doi români şi un chinez: Restaurant Shanghai. În prezent, afacerea este condusă de asociaţii români şi cuprinde, pe lângă restaurantul de 100 de locuri din oraşul Cluj, care se ocupă şi de catering, cinci fast-fooduri. Toate acestea au contribuit la realizarea unei cifre de afaceri de 3,37 milioane de lei (peste un milion de euro) anul trecut. Fără semipreparate  Patru dintre fast-fooduri sunt situate în zona ultracentrală a oraşului, în timp ce al cincilea se află în cadrul complexului Iulius Mall din Cluj. Iar pentru luna mai, compania are programată inaugurarea unui fast-food în Centrul „Armonia“ din Arad. „Servirea clienţilor cu mâncare chinezească de calitate, mai sănătoasă decât alte produse fast-food, într-un spaţiu cât mai plăcut“ - aşa defineşte afacerea pe care o promovează în sistem de franciză Istvan Szilagyi, directorul de dezvoltare al companiei.

Felurile de mâncare sunt pregătire pe loc, bucătarii Restaurantului Shanghai nefolosind semipreparate, ne spun reprezentanţii firmei. Printre cele peste 180 de feluri de bucate specific chinezeşti aflate în meniu, se găsesc specialitatea casei „Pui Shanghai“, ciorbe, gustări reci, vegetariene, preparate din carne de pui, peşte, vită, porc, fructe de mare, sosuri picante sau dulci-acrişoare. Elemente precum bambus, susan, soia, sos Quizi sau Satay sunt deseori întâlnite în meniu. Clienţi care preferă mâncare sănătoasă „Clienţii noştri au între 18 şi 65 de ani, sunt persoane cu venituri medii şi mari şi care doresc să mănânce mai sănătos. Sunt persoane care îşi propun să guste şi altceva decât ce le oferă bucătăria tradiţională sau europeană“, descrie Istvan Szilagyi oamenii casei.

Pentru extinderea în franciză, conducerea restaurantului şi fast-foodurilor Shanghai caută întreprinzători care doresc să se implice într-o afacere în domeniul alimentaţiei publice, „persoane oneste, de încredere, cu care se poate comunica uşor“. La aceste cerinţe se adaugă, evident, banii pe care trebuie să-i aibă ca să investească în micul business. Oraşele cele mai potrivite pentru a demara o asemenea afacere sunt cele cu peste 100.000 de locuitori, dar în special oraşele mari, unde există malluri. Redevenţă de 5% din vânzări  Potenţialul francizat trebuie să aleagă una dintre cele trei variante propuse: catering, fast-food sau restaurant. Investiţia iniţială pentru o afacere de catering cuprinde 3.000 de euro taxa de franciză, 7.000 de euro echiparea bucătăriei în suprafaţă de 40-50 mp, plus preţul maşinilor cu care va fi livrată mâncarea.

Pentru fast-food, întreprinzătorii trebuie să dispună de 8.000 de euro plus taxa de franciză de 4.000 de euro, iar pentru restaurant, la taxa de franciză de 5.000 de euro se adaugă 10.000 de euro pentru echiparea bucătăriei şi costurile legate de mobilier şi loc de minimum 150 mp. Pentru a păstra modelul afacerii, bucătarii, ospătarii şi persoanele de la tejghea vor fi pregătite de francizor.

Acesta oferă reţetele, alcătuieşte meniul şi asigură aprovizionarea cu produse chinezeşti. Pentru operarea unei francize din familia „Shanghai“ din Cluj, francizatul va plăti o redevenţă lunară de 5% din vânzări. În schimb, investiţia iniţială va fi amortizată într-un an sau doi în cazul fast-foodului şi al cateringului, iar banii investiţi în deschiderea restaurantului vor fi recuperaţi în trei-patru ani, spun proprietarii afacerii. INVESTIŢIE MINIMĂ

Catering Shanghai > Taxa de franciză: 3.000 de euro > Suma necesară pentru utilarea bucătăriei: cel puţin 7.000 de euro > Costuri suplimentare: loc, preţul maşinilor cu care va fi livrată mâncarea > Ce asigură francizorul: pregăteşte bucătarii şi personalul de vânzare, oferă reţetele, alcătuieşte meniul, oferă manualul de franciză (manualul operaţional), asistenţă pentru amenajarea şi utilarea spaţiului; asigură aprovizionarea cu produse specific chinezeşti, asistenţă în implementarea sistemului HACCP. > Suprafaţa necesară: 40-50 m pătraţi > Redevenţă: 5% din vânzări > Amortizarea investiţiei: între unu şi doi ani INVESTIŢIE MEDIE Fast-food Shanghai > Taxa de franciză: 4.000 de euro > Suma necesară pentru utilarea bucătăriei: cel puţin 8.000 de euro > Costuri suplimentare: loc şi amenajarea sa în stil chinezesc > Ce asigură francizorul: pregăteşte bucătarii şi personalul de vânzare, oferă reţetele, alcătuieşte meniul, oferă manualul de franciză, asistenţă pentru amenajarea şi utilarea spaţiului; asigură, contra cost, ornamentele şi ustensilele specific chinezeşti, asigură aprovizionarea cu produse, acordă asistenţă în implementarea HACCP. > Suprafaţa necesară: 70 metri pătraţi > Redevenţă: 5% din vânzări > Amortizarea investiţiei: între unu şi doi ani INVESTIŢIE COSTISITOARE Restaurant Shanghai > Taxa de franciză: 5.000 de euro > Suma necesară pentru utilarea bucătăriei: minim 10.000 de euro > Costuri suplimentare: loc şi amenajarea sa în stil chinezesc > Ce asigură francizorul: pregăteşte bucătarii şi personalul de vânzare, oferă reţetele, alcătuieşte meniul, oferă manualul de franciză (manualul operaţional), asistenţă pentru amenajarea şi utilarea spaţiului; asigură contra cost ornamentele şi ustensilele specific chinezeşti, asigură aprovizionarea cu produsele chinezeşti, acordă asistenţă în implementarea sistemului HACCP. > Suprafaţa necesară: 150 metri pătraţi > Redevenţă: 5% din vânzări > Amortizarea investiţiei: trei - patru ani