București. Aeroportul Otopeni a fost subiectul mai multor știri negative în urmă cu câtva timp din cauza unor defecțiuni la sistemul de climatizare. Ore întregi, pasagerii au avut de suferit din cauza caniculei, până la remedierea defecțiunilor. Mai mult, un cunoscut blogger american, afectat de situație și-a îndemnat urmăritorii să ocolească România.
Reponsabilă pentru problemele de climatizare ar fi compania UTI, deținută de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu. Firma are un contract, care expiră în martie 2025, de mentenanță pentru sistemul de climatizare.
Aeroportul Otopeni afectat de o defecțiune la climatizare
La finalul lunii iunie, o defecțiune la sistemul de climatizare a provocat probleme uriașe pe Aeroportul Otopeni. Pasagerii, dar și angajații au avut de suferit ore întregi din cauza caniculei și a lipsei de ventilație. Defecțiunea a apărut la un utilaj de răcire care nu a mai funcționat. Au fost afectați, în special, pasagerii din zona de îmbarcare.
Responsabilă pentru remedierea situației a fost compania UTI. Firma deținută de Tiberiu Urdăreanu are un contract de mentenanță, încheiat în 2020, valabil până în martie 2025. Valoarea contractului pentru cei cinci ani de mentenanță este de 31.051.000 euro, fără TVA. În caz de avarie, susține gandul.ro, UTI trebuie să o remedieze în 45 de minute. Orice minut întârziere după acest termen, se penalizează cu 250 de euro.
Avaria de la sistemul de climatizare nu a fost remediată în acest termen, la Aeroportul Otopeni. Lucrurile s-au pus în mișcare după ce cazul a fost mediatizat intens. Relatările presei autohtone și postările pasagerilor afectați au făcut România cunoscută în lume, într-un mod neplăcut. În acest context, ANPC a dat o amendă de 10.000 de lei Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) pentru avaria la sistemul de ventilație.
Echipamentele au probleme de funcționare
Compania condusă de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu nu pare să ia prea mult în serios obligațiile din contractul de mentenanță la Aeroportul Otopeni. Deși încasează o sumă uriașă, pare că UTI nu-și prea onorează obligațiile. Conform datelor date publicității de Gândul.ro, Aeroportul Otopeni deține trei instalații de producere a aerului condiționat.
Unul dintre echipamente nu mai funcționează din anul 2021, defectându-se la un an după ce UTI a preluat contractul. Altul funcționează doar la jumătate de capacitate, cu mari probleme. Avaria s-a produs, din cauza suprasolicitării la echipamentul care încă mai funcționa. Acesta s-a defectat și nu a mai putut fi în pus în funcțiune.
Pentru a face față situației, UTI a instalat mai multe echipamente suplimentare, ulterior, între 1 și 3 iulie. Așa a fost asigurată temperatura ambientală optimă din aeroport, după cum a relatat Direcția de comunicare a companiei, conform Gândul.
Aeroportul Otopeni într-un nou scandal
Conform sursei citate mai sus, compania UTI vizează prelungirea contractului de mentenanță în martie 2025. Iar avaria și povestea care a urmat este de natură să-i afecteze șansele la următoarea licitație. Drept care, asupra conducerii de la Aeroportul Otopeni s-ar fi făcut presiuni, la nivel politic, pentru ca UTI să nu fie penalizată concorm contractului. Compania a plătit doar amenda de 10.000 de lei acordată de ANPC, adică 2.000 de euro.
Potrivit informațiilor Gândul, în favoarea UTI a intervenit secretarul de stat Bogdan Mîndrescu (PSD). El ar fi cerut șefilor aeroportului să nu ceară penalitățile de 250 de euro pe minut. Aceasta, pe de-o parte din cauza sumei uriașe care s-ar fi acumulat. Iar pe de altă parte, deoarece un document de imputare nu ar da bine la dosarul pentru viitoarea licitaței. Ar fi o dovadă că UTI nu-și face treaba pentru care a fost angajată.
Despre Bogdan Mîndrescu se spune că e protejatul lui Marcel Ciolacu, la Ministerul Transporturilor. La evenimentele publice, secretarul de stat are grijă să se plaseze, de fiecare dată, în apropierea premierului. Relațiile ar veni din partea mamei sale, Luminița, angajata Consiliului Județean Buzău. Tatăl, Adrian Mîndrescu, a fost șeful de cabinet al lui Viorel Hrebenciuc și susținător al șefului SIE Gabriel Vlase, conform Newsweek.
Bogdan Mîndrescu este economist, specializat cu un master în agroturism, conform sursei citate mai sus. El a urmat dreptul la Universitatea Dimitrie Cantemir, dar și un master în integrare europeană. La Ministerul Transporturilor coordonează activitatea instituțiilor din sectorul aeronautic.
Licitația pentru noul contract a fost inițiată
Avaria de la sistemul de climatizare la Aeroportul Otopeni vine într-un moment cât se poate de prost, pentru UTI. Firma mai are contract până pe 12 martie 2025. Pentru a evita eventualele sincope în activitate, Compania Națională de Aeroporturi București (CNAB) a inițiat procedura de licitație pentru următorul angajament.
Anunțul de licitație și condițiile de înscriere pentru ofertanți au fost publicate deja pe siteurile de profil. Iar termenul de depunere a ofertelor a fost stabilit pentru 12 august 2024, adică în aproximativ o lună.
Viitorul contract va fi atribuit prin procedură de licitație de deschisă, după cum au confirmat reprezentanții CNAB.