Aeroportul Cluj vine cu precizări în urma ACCIDENTULUI aviatic: "Pista asigura CONDIŢII CORESPUNZĂTOARE de aterizare"

Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca a venit cu câteva precizări în legătură cu incidentul de aviaţie care a avut loc pe 7 ianuarie, când o aeronavă Blue Air a ieşit de pe pistă, la aterizare. Reprezentanţii aeroportului susţin că pista "asigura condiții corespunzătoare de aterizare", dar şi că evacuarea pasagerilor din avion s-a făcut după aproximativ 20 de minute.

În comunicat se arată că la bordul avionului se aflau 110 pasageri şi 5 membri ai echipajului. În urma incidentului nicio persoană nu a fost rănită şi nu au fost înregistrate pagube materiale.

De asemenea, pasagerii au fost transportaţi  transportați cu autobuzele în terminalul de pasageri sosiri al aeroportului, unde au primit apă, băuturi calde și sandwich-uri. În cele din urmă au fost transportaţi cu 3 autocare până la Aeroportul Internațional Sibiu.

Potrivit acestora, aeroportul a fost închis de la ora 8.30 ora 13:45.

 

Redăm comunicatul integral: 

"Cluj-Napoca, 8 ianuarie 2016: Având în vedere afirmațiile apărute în mass-media în urma incidentului de aviație care a avut loc în dimineața zilei de 07 ianuarie 2016, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj dorește să aducă următoarele precizări

Despre incident

În dimineața zilei de 07 ianuarie 2016, la ora 08:02, serviciile de trafic aerian au anunțat aeroportul că aeronava companiei Blue Air (Boeing 737-400), care efectua cursa charter OB9301 pe ruta București-Barcelona, cu escală la Cluj-Napoca, în timpul manevrelor de aterizare a ieșit în afara pistei. Aeronava a ieșit cu trenul de aterizare cu aproximativ 5 m în afara extremității suprafeței betonate a pistei, pe partea dreaptă a acesteia, la capătul dinspre oraș.

La bordul aeronavei companiei aeriene Blue Air se aflau 110 pasageri și 6 membri ai echipajului. Niciuna dintre persoanele aflate la bord nu au fost vătămate. De asemenea, nu au fost înregistrate pagube materiale.

După inspecția exterioară a aeronavei, nu au fost constatate scurgeri de carburant sau avarii ale acesteia, astfel pasagerii fiind debarcați, în mod normal, prin utilizarea scărilor, începând cu ora 08:20.  În același timp, au fost debarcate și bagajele pasagerilor.

Pasagerii au fost transportați cu autobuzele în terminalul de pasageri sosiri al aeroportului.

Printr-o informare specifică de aviație, la ora 08:30 s-a anunțat că pista aeroportului este închisă traficului aerian, conform procedurilor standard de aviație civilă în astfel de situații de urgență.

După închiderea pistei aeroportului, au fost implicate mijloacele tehnice necesare pentru readucerea aeronavei pe suprafața betonată a pistei de decolare-aterizare și tractarea ei la platformă.

Pista aeroportului a fost redeschisă traficului aerian începând cu ora 13:45.

Despre asistența acordată pasagerilor

Pasagerilor care au fost transportați în terminalul de pasageri sosiri li s-a acordat asistență din partea operatorului aerian și aeroportului. Aceștia au primit apă, băuturi calde și sandwich-uri până la îmbarcarea lor în cele 3 autocare care urmau să îi transporte la Aeroportul Internațional Sibiu. Aceștia au fost îmbarcați în autocare începând cu ora 10:30 și transferați la Sibiu, de unde au fost preluați de o altă aeronavă a companiei aeriene Blue Air care i-a transportat până la Barcelona.

Despre deszăpezire

La ora 05:40 pista de decolare-aterizare a fost tratată cu o substanță specială contra înghețului.

În cursul nopții și dimineții au aterizat și decolat 7 aeronave, ultima decolare fiind la ora 07:11.

Având în vedere precipitațiile sub formă de ninsoare, după ultima decolare de la ora 07:11, utilajele de deszăpezire ale aeroportului au solicitat turnului de control ieșirea pe pistă pentru curățarea zăpezii în vederea asigurării condițiilor de aterizare pentru zborul OB9301, al companiei aeriene Blue-Air, care urma să aterizeze la ora 08:10.

Utilajele aeroportului au continuat deszăpezirea pana la ora 07:50, când la solicitarea turnului de control au părăsit pista pentru a permite aterizarea zborului Blue Air, care începuse procedura de apropiere.

La părăsirea pistei de către echipamentele de deszăpezire, serviciul operațional al aeroportului a comunicat serviciului de trafic aerian (turnul de control) gradul de frânare în vederea informării pilotului. Gradul de frânare transmis a fost 3 pe o scară în care 5 este maxim, iar 1 este minim. Prin urmare, pista asigura condiții corespunzătoare de aterizare.

Despre reluarea traficului aerian

Pista aeroportului a fost redeschisă traficului aerian începând cu ora 13:45.

Până la ora redeschiderii acesteia, zborurile Tarom ROT 651 și ROT 641 au fost rerutate pe Aeroportul Internațional Sibiu. Zborul Lufthansa LH 1670 care venea de la Munchen a fost deviat la Aeroportul Internațional Timișoara, iar returul spre Munchen a fost anulat.

După deschiderea pistei traficului aerian, au aterizat cu întârziere următoarele zboruri: W63332 Beauvais, W63302 Luton, W63412 Valencia si ROT 643 Otopeni. De asemenea, au decolat cu întârziere zborurile W63361 Dortmund, W63393 Bologna, W63381 Bergamo, W63401 Madrid și W63351 Charleroi.

Despre aeronava Blue Air

Aeronava companiei aeriene Blue Air a fost tractată la platformă cu mijloacele speciale ale aeroportului. După o verificare tehnică efectuată de către personalul de specialitate al companiei, aceasta a decolat spre București la ora 21.12.

Despre turnul de control

Turnul de control din perimetrul aeroportului asigură activitatea de dirijare a aeronavelor din zona aeroportului. Aceste servicii de trafic aerian pe care le asigură turnul sunt gestionate de către Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, o instituție aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor din România.

ROMATSA  asigură servicii de trafic aerian atât aeronavelor civile care survolează spațiul aerian național, cât și aeronavelor care aterizează sau decolează de pe aeroporturile din România.

Despre un Raport confidențial

În data de 30 mai 2013, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a înregistrat la Consiliul Județean Cluj, un  Raport confidențial. La momentul transmiterii Raportului confidențial, noua pistă a aeroportului era în construcție, dar numeroase blocaje puneau în pericol finalizarea acesteia.

Acest Raport sesiza forului județean starea de degradare accentuată a vechii piste de decolare-aterizare (actuala cale de rulare Delta). Totodată, aducea la cunoștința acestuia și sesizările companiilor aeriene cu privire la stadiul avansat de degradare, dar și intenția companiei Lufthansa de a înceta operarea pe Aeroportul Internațional Cluj, dacă noua pistă nu este dată în funcțiune în luna octombrie 2013.

Darea în operare a noii piste a aeroportului în luna octombrie 2013, a eliminat toate aspectele sesizate cu privire la decolarea și aterizarea pe o pistă care continua să se degradeze datorită creșterii traficului aerian.

Despre siguranța aeroportului

Pista actuală a aeroportului, dotată cu toate sistemele și echipamentele de navigație necesare este una dintre cele mai performante piste din România, asigurând toate condițiile de desfășurare a traficului aerian în siguranță. Caracteristicile tehnice (lungime, lățime, capacitate portantă) asigură standardele impuse de aviația civilă pentru categoriile de aeronave care operează zboruri în prezent pe aeroport.

Despre anchete și investigații

Conform reglementărilor aeronautice civile, incidentul aviatic este sub investigarea Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) si a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj.

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj dorește să mulțumească tuturor instituțiilor care au fost implicate în gestionarea situației legată de incidentul aviatic, precum și celor care au depus eforturi pentru redeschiderea traficului aerian pe aeroport. Totodată, mulțumim tuturor pasagerilor pentru înțelegerea de care au dat dovadă într-o astfel de situație, precum și companiilor aeriene".