Adrian Iovan: "Este ca şi cum ai ateriza direct pe beton"

Adrian Iovan: "Este ca şi cum ai ateriza direct pe beton"

Comandantul român Adrian Iovan a comentat, pentru evz.ro, incidentul aviatic din Statele Unite, când un avion a aterizat forţat pe râul Hudson.

Iovan a precizat că amerizarea este o procedură mai dificilă decât aterizarea de urgenţă pe o suprafaţa plată, dar şi că atât piloţii americani, cât şi cei români, beneficiază de acelaşi program de pregătire în astfel de situaţii.

Evz.ro: Ce credeţi despre pilotul american care a reuşit aterizarea de urgenţă pe apele râului Hudson? Adrian Iovan: A făcut o treabă excelentă şi a reuşit să salveze vieţile tuturor celor aflaţi la bord. Este lucrul cel mai important.

Cât de mult a contat tipul aeronavei (n.r. Airbus 320) în economia incidentului? Noile aeronave, atât cele Airbus, cât şi cele Boeing, sunt foarte bune. După cum aţi văzut, avionul a plutit foarte mult timp pe apă şi nu s-a rupt. Acest lucru este foarte important pentru siguranţa pasagerilor în condiţiile în care apa avea o temperatură de numai câteva grade. În afară de acest lucru, meritul îi revine pilotului.

Manevră cu motoarele oprite

Cât de dificilă este o asemenea procedură pentru un pilot? Foarte dificilă, mai ales în condiţiile în care a avut loc incidentul. Apa este incompresibilă, iar amerizarea unui avion comercial este similară aterizării pe uscat fără tren de aterizare. Este ca şi cum ai ateriza direct pe beton. Mai mult, pilotul pierduse un motor şi avea rezervoarele pline, manevrele fiind astfel mult îngreunate, iar pericolul de explozie sporit. În plus, amerizarea este mai dificilă decât aterizarea de urgenţă. Cum se procedează într-o asemenea situaţie? Din cauza propulsorului defect, pilotul a trebuit să oprească definitv motoarele, să aibă grijă la valuri şi să menţină echilibrul avionului. După aterizare, trebuie să înceapă procedurile de salvare, deschiderea uşilor, transformarea toboganelor de urgenţă în bărci de salvare şi evacuarea pasagerilor.

Există un program de pregătire pentru acest tip de accidente? Da. Există reguli internaţionale care se aplică tuturor piloţilor din lume. Conform acestor reguli, un pilot trebuie să se exerseze aceste proceduri, cel puţin o dată la şase luni, în simulator. Mai mult, o dată la doi ani, piloţii şi stewardesele trebuie să intre într-un alt simulator care reproduce condiţiile unei aterizări forţate pe apă.

  • Adrian Iovan a zburat pentru prima dată în 1978, iar trei ani mai târziu a devenit pilot la Aviaţia Utilitară. Din 1986 este pilot pentru Tarom, iar în 1994 a obţinut licenţa pentru aparate Boeing.

INCREDIBIL ACCIDENT AVIATIC ÎN NEW YORK

Ne puteți urmări și pe Google News