Multe dintre aceste abilități sunt esențiale pentru crearea și susținerea prieteniilor. Interacțiunile sociale nu se desfășoară întotdeauna fără probleme și o persoană trebuie să poată gestiona adecvat situațiile, cum ar fi rezolvarea conflictelor atunci când apar. De asemenea, este important ca indivizii să aibă „empatie” (adică să aibă capacitatea de a se pune în locul altcuiva și să-și recunoască sentimentele), deoarece le permite să răspundă într-o manieră de înțelegere și îngrijire a modului în care alții simt.

 

Abilitățile sociale la copii

folosirea propriului control;

empatie;

 atitudine pozitivă;

asumarea responsabilității;

înțelegerea spațiului personal;

 înțelegerea diferențelor culturale;

acceptarea perspectivei celuilalt

 exprimarea propriilor păreri;

 gestionarea furiei și a frustrării;

gestionarea fricilor;

 face ce i se spune de către un adult;

își cere scuze când e cazul;

 are o gândire flexibilă.

 

Pentru a îmbunătăți aptitudinile sociale ale copilului trebuie să:

să te joci cu copilul tău pentru a contribui la dezvoltarea unei atenții comune, a implicării, a intereselor comune, a cooperării și a jocului adecvat cu jucăriile.

să-l înveți să recunoască emoții: ajutați copilul să înțeleagă și să își afișeze propriile emoții și să recunoască aceste emoții în alte persoane.

să empatizeze: Ajutați copilul să înțeleagă și să recunoască modul în care se simt alte persoane în situații particulare.

Să-i dai exemple din viață: acestea sunt povestiri care sunt folosite pentru a învăța copiii abilități sociale specifice pe care le pot găsi greu de înțeles sau care sunt confuze. Scopul povestirii este de a spori înțelegerea copilului prin descrierea detaliată a unei situații specifice și sugerând un răspuns social adecvat.

 

Elementele necesare dezvoltării competențelor sociale

Atenție și concentrare: Efortul susținut, desfășurarea activităților fără distragere a atenției și capacitatea de a menține acest efort suficient de lung, pentru a face această sarcină.

Înțelegerea limbajului: Folosirea limbajului prin vorbire, semne sau forme alternative de comunicare pentru a comunica dorințele, nevoile, gândurile și ideile.

 Competențe de joc: Implicare voluntară în activități automotivate, care sunt în mod obișnuit asociate cu plăcerea și în care activitățile care sunt orientate către anumite obiective.

Abilități pre-lingvistice: Modalitățile în care comunicăm fără a folosi cuvinte și includ lucruri precum gesturi, expresii faciale, imitații, atenție comună și contact cu ochii. Abilitatea de a obține, menține și schimba emoția, comportamentul, atenția și nivelul de activitate adecvat unei sarcini sau unei situații într-o manieră acceptabilă din punct de vedere social.

Funcționarea executivă: raționamentul și abilitățile de gândire de ordin superior.

Planificarea: sarcina succesivă în mai multe etape sau performanța activității pentru a obține un rezultat bine definit.