Fuziunea Ita-Lufthansa nu convinge Comisia UE

Fuziunea Ita-Lufthansa nu convinge Comisia UE Comisia Europeană / Sursa foto: Arhiva EVZ

Fuziunea dintre companiile Ita Airway și Lufthansa nu decolează, fiind ţinută la sol de o serie de obiecţii ridicate de Uniunea Europeană.

Fuziunea Ita-Lufthansa nu convinge Comisia UE

Mult-așteptată scrisoare („statement of objections”) în care Comisia Europeană a enumerat constatările și problemele care trebuie rezolvate înainte de a putea da undă verde operațiunii (prevăzută pentru 6 iunie, în ajunul alegerilor) a fost livrată astăzi Ministerului Economiei și companiei germane. Nu este un duș rece, ci pur şi simplu confirmarea că Bruxellesul nu este deloc convins de această uniune.

Comisia Europeană consideră că achiziția propusă ar putea restrânge concurența în transportul aerian către și dinspre Italia, cu o creștere consecutivă a prețurilor și o scădere a calității serviciilor. În special pe unele rute pe distanțe scurte și lungi, unde Ita și Lufthansa concurează astăzi cu conexiunile directe și indirecte. Preocuparea este că în calitate de aliați ar putea decide să reducă conexiunile, raționalizând rutele, dar și să își exploateze poziția dominantă față de alte companii.

Scrisoarea Comisiei porneşte de la premiza că Lufthansa și Ita operează o rețea extinsă de rute din nodurile lor respective din Austria, Belgia, Germania, Elveția și Italia. Lufthansa are asociere în participaţie cu United Airlines și Air Canada pentru rutele transatlantice și cu All Nippon Airways pentru rutele către Japonia, ceea ce duce la alinierea la preț, capacitate, programare și partajarea veniturilor. În prezent, Ita face parte din alianța cu Sky Team și Delta.

Ne puteți urmări și pe Google News

Comisia Europeană crede că unele rute ar putea avea de suferit

Potrivit Comisiei UE, unele rute ar putea avea de suferit. Primul risc raportat este reducerea concurenței pe unele rute pe distanțe scurte care leagă Italia cu țările din Europa Centrală, unde Ita și Lufthansa operează separat, în principal de la transportatorii low-cost, precum Ryanair, care în multe cazuri operează din mai multe aeroporturi îndepărtate.

Lufthansa

Lufthansa / Sursa Foto -Lufthansa, Facebook

În ceea ce privește impactul asupra rutelor pe distanțe lungi între Italia și Statele Unite, Canada și Japonia, Bruxelles raportează o concurență insuficientă din partea altor companii aeriene. În evaluare, se reamintește, Comisia consideră activitățile ITA, Lufthansa și ale partenerilor săi în joint venture, ca fiind cele ale unei singure entități după fuziune.

Există un al treilea element indicat ca fiind riscant și care se referă la ipoteza unei întăriri a poziției dominante a Ita la Linate, care le-ar putea îngreuna concurenților prestarea de servicii de transport aerian pe aeroportul din Milano. În fiecare an, milioane de pasageri călătoresc pe acele rute pentru o cheltuială anuală totală de peste 3 miliarde de euro.

Fuziunea, dorită de Lufthansa

Pentru Comisie, în absența unor soluții adecvate, eliminarea ITA ca companie aeriană independentă ar putea avea efecte negative

Decizia finală va fi luată pe 6 iunie. Declarația privind obiecțile trimisă astăzi este un pas formal: Lufthansa și MEF vor putea răspunde, vor putea consulta dosarul Comisiei și vor putea solicita o audiere orală. Au la dispoziție o lună, până pe 26 aprilie când se va închide ancheta deschisă pe 23 ianuarie de UE, pentru a propune măsuri corective, prezentând soluții alternative. Comisia va trebui să ia decizia finală până pe 6 iunie.

Răspunsul companiei germane a sosit imediat, Luftahsa anunţând că este pregătită „să propună soluții constructive compatibile cu o realitate economică a aviației la fel de competitivă precum cea italiană” și declarându-se dispusă să colaboreze cu Comisia. „Rămânem încrezători că operațiunea va fi aprobată – și pentru că suntem convinși că concurența în Europa, în special în Italia, poate fi întărită de Ita Airways, o parte a grupului Lufthansa”.

Guvernul Meloni în schimb nu-și ascunde nervozitatea. „Avem o companie aeriană numită Ita, se numea Alitalia. Am spus: „să încercăm să construim un campion european care să poată concura cu giganții internaționali”. De zece luni ne luptăm cu Europa care nu ne permite să facem acest lucru”, a spus ministrul economiei Giancarlo Giorgetti.

(Articol de Cinzia Arena, Avvenire; Traducerea: Cătălina Păunel, RADOR RADIO ROMÂNIA)