Metroul orașului New York din Statele Unite. Fotografii rare de acum 120 de ani

Metroul orașului New York din Statele Unite. Fotografii rare de acum 120 de ani

O nouă expoziție la New York Transit Museum prezintă fotografii incredibile care ilustrază construcția sistemului de metrou NYC din 1900 până pe 17 ianuarie 2021.

Fotografiile au fost făcute de frații Pierre P. și Granville W. Pullis, care au fost angajați de compania de construcții pentru a documenta întreprinderea masivă.

Construcția a început în 1900 și prima linie subterană a metroului s-a deschis pe 27 octombrie 1904 unei mulțimi de 150.000 de oameni care au plătit cinci cenți pentru călătoria inaugurală.

Astăzi, întregul sistem este format din 842 de mile, 472 de stații și 5,5 milioane de călători zilnic.

În plus față de surprinderea lucrărilor efectuate pe străzile sfărâmate ale orașului, imaginile evidențiază schimbările arhitecturale și istorice unice care s-au petrecut simultan deasupra solului între 1900 și 1940.

„Puteți vedea că așteaptă doar momentul potrivit pentru a face clic pe obturator, astfel încât să surprindă pietonii care traversează strada într-un mod care este interesant din punct de vedere vizual sau pentru ca femeia să se aplece pe fereastră pentru a scutura praful de pe covor ", a explicat cuctorul Jodi Shapiro lui Gothamist.Workers in 1929 are seen using the 'hydraulic shield' while constructing the Greenpoint Tube. The 'hydraulic shield' was an early, rudimentary device, before Tunnel Boring Machines were invented. The hydraulic shield was 23 feet wide and weighed 200 tons, it had nine compartments with doors where men stood extracting earth and rock with pickaxes

Muncitorii din 1929 sunt văzuți folosind „scutul hidraulic” în timp ce construiau tubul Greenpoint.

„Scutul hidraulic” era un dispozitiv timpuriu, rudimentar, înainte de inventarea mașinilor de săpare a tunelului. Scutul hidraulic avea 23 de metri lățime și cântărea 200 de tone, avea nouă compartimente cu uși în care bărbații extrageau pământ și stâncă.7th Avenue and 42nd Street in Manhattan, 1914. The Manhattan Main Line was first completed in 1904 and ran from City Hall downtown, along 42nd Street before finishing at 145th Street in Harlem uptown

7th Avenue și 42nd Street din Manhattan, 1914. Linia principală Manhattan a fost finalizată pentru prima dată în 1904 și a pornit de la centrul Primăriei, de-a lungul 42nd Street, înainte de a termina la 145th Street din Harlem .

Un inspector analizează construcția metroului de pe Bowery Street în 1901. Inițial, toate trenurile de tranzit din New York erau ridicate (văzute pe fundal) și operate de aceeași companie care a construit prima linie subterană în 1904.A surveyor analyzes the subway construction on Bowery Street in 1901. Originally, all mass transit trains in New York City were elevated (seen in the background) and operated by the same company that built the first subterranean line in 1904. The Elevated lines that ran up Second, Third, Sixth and Ninth became known as 'the el' and were discontinued completely in 1955

Bărbații stau în construcția tunelului East River în 1907. Tunelurile de sub râu au fost create folosind aer comprimat la o presiune de 13 kilograme pe inch. Acest aer puternic sub presiune a împiedicat tunelul să se prăbușească sub greutatea limei și a apei albei râului.

Prima linie de metrou a fost terminată în 1904. Avea 28 de stații de-a lungul traseului de 9,1 mile care mergea de la Primărie din centrul orașului Manhattan, până la nord, până la 145th Street din Harlem, cu o ocolire de-a lungul 42nd Street. Completate în doar patru ani, 100.000 de pasageri dornici au plătit un cent pentru a face o călătorie care a avut loc pe 27 octombrie, la 19:00.Men stand in the East River Tunnel construction in 1907.  Tunnels under the river were created using compressed air in the chamber at a pressure of 13 pounds per inch. This highly pressurized air kept the tunnel from collapsing under the weight of the riverbed silt and water. 'Blowouts' were all too common of an accident - they occurred when a leak in the compressed tube caused escaping air to flood through it, soon creating a massive hole that would suck workers through it. One man named Marshall Mabey was torpedoed through 27 feet of the East River's muddy riverbed and water, then launched 200 yards into the air before landing back in the river unscathed

Compania Interborough Rapid Transit (IRT) a câștigat contractul de construcție cu o ofertă de 35 de milioane de dolari (peste un miliard de dolari în banii de azi). De asemenea, contractul a acordat IRT dreptul la toate piesele pe care le-au construit și un contract de închiriere lucrativ de 50 de ani.

Construcția a fost supravegheată de un constructor irlandez imigrant pe nume John McDonald. El a folosit un proces numit „tăiere și acoperire”: muncitorii urmau să găurească și să se filmeze străzile.

McDonald s-a confruntat cu o varietate de obstacole pe parcursul întregului proces. Liniile de apă, gaze, electrice și de canalizare trebuiau redirecționate. Au avut grijă pentru a se asigura că fundațiile clădirilor înalte nu au fost slăbite sau deteriorate în proces. Camerele subterane, cum ar fi subsolurile și bolțile bancare, au trebuit să fie evitate cu grijă și amenajarea fundației de la monumentul Columbus Circle s-a dovedit a fi foarte dificilă. În total, construcția s-a încheiat cu 16 morți și 125 de răniți.

Cu toate acestea, linia principală din Manhattan a avut un succes răsunător, acoperind un total de 23,5 mile până în 1908. Pe măsură ce IRT s-a extins pe tot Manhattan, compania Brooklyn Rapid Transit Company (BRT) a avut monopol asupra tranzitului.

Ambele companii concurente doreau oportunitatea de a se extinde pe teritoriul celuilalt, ceea ce a dus la un acord care promitea divizarea contractelor de extindere între BRT și IRT. Aceasta a permis ca sistemul de metrou din New York să se extindă rapid în cele cinci cartiere principale între 1904 și 1940Men are seen working on Lexington Avenue, between 105th and 106th Streets, in Manhattan, 1913. The earliest subways were installed using the 'cut and cover' process - a method that tore up streets with dynamite and cleared the debris the with shovels and mule carts. Once the the earth had been removed, teams would then build the tunnel with its related infrastructure and cover it back up with dirt and pavement

Bărbații sunt văzuți care lucrează pe Lexington Avenue, între străzile 105 și 106th, din Manhattan, 1913.

Muncitori într-o cameră de pompare a apei din The Bronx, 1916

Tunelarea de sub Râul de Est s-a dovedit a fi excepțional de dificilă și periculoasă.Workers in a water pump chamber in The Bronx, 1916

Un pericol frecvent au fost „exploziile”. Cu mult înainte să existe mașini de săpare a tunelului (TBM) - muncitorii au săpat sub albiile râurilor folosind un „scut hidraulic” care avea 23 de metri lățime. Aerul puternic comprimat a fost pompat prin tunel pentru a nu-l prăbuși sub greutatea albiei și a râului.

Într-un titlu din New York Times, intitulat „Omul povestește cum se simte să se ridice într-un gheizer”, Mabey a explicat că „niciodată nu a fost atât tensionat”  și și-a pierdut cunoștința momentan.

„Sunt un înotător bun și am ținut gura închisă și am ieșit la suprafață”, a spus el. „Am avut cizmele mari de cauciuc și m-au deranjat, dar am reușit cumva să-mi țin capul deasupra suprafeței ... În sfârșit, bărbații de pe un debarcader mi-au aruncat o frânghie și am ținut-o până am fost scos din apă.”Ashland Place & Lafayette Avenue, Brooklyn, 1911.  Jodi Shapiro, curator of the New York Transit Museum told Gothamist: 'You can see that they are waiting for just the right moment to click the shutter so that they capture the pedestrians crossing the street in a way that is visually interesting, or for the woman to lean out of the window to shake the dust off her rug'

17th Street și 4th Avenue din Manhattan, 1902. John McDonald, antreprenorul responsabil de supravegherea construcției primei linii de metrou s-a confruntat cu o varietate de obstacole pe parcursul procesului. Liniile de apă, gaze, electrice și de canalizare au trebuit să fie redirecționate pe lângă cele speciale pentru a evita camerele subterane, cum ar fi subsolurile. 17th Street and 4th Avenue in Manhattan, 1902. John McDonald, the contractor responsible for overseeing the construction of the first subway line faced a variety of obstacles throughout the process. Water, gas, electrical and sewer lines had to be rerouted in addition to the special taken to avoid underground rooms like basements and bank vaults. Notably, the Columbus Circle monument proved to be exceptionally difficult.

În 1940, Orașul New York a consolidat cele două companii private (BRT și IRT) și a început să opereze sub agenția încorporată de stat cunoscută publicului ca MTA New York City Transit.Rapid transit construction work at Union Square in 1901. Curator Jodi Shapiro told Gothamist that these photographs also offer a unique insight into life in New York City at the turn of the century. She said, 'Buildings that appear in photographs from 1901 can still be found, while others, so significant to the city’s landscape at that time, are long gone'

Astăzi, sistemul de metrou din New York este inima și pulsul Big Apple cu peste 850 de mile de cale, 472 de stații care servesc 5,6 milioane de călători pe zi.

Lucrări de construcție rapidă a tranzitului la Union Square în 1901. Curatorul Jodi Shapiro a declarat că aceste fotografii oferă o perspectivă unică asupra vieții din New York de la începutul secolului.

„Clădirile care apar în fotografii din 1901 pot fi încă găsite, în timp ce altele, atât de importante pentru peisajul orașului de atunci, au dispărut”, a spus Jodi Shapiro, potrivit dailymail.co.uk

Ne puteți urmări și pe Google News