Cowboy-ul de la Rompetrol

Cowboy-ul de la Rompetrol

La 31 de ani, Adrian Acatrinei a devenit responsabil pe dezvoltarea celei mai mari retele de benzinarii Rompetrol din afara Romaniei.

Cand l-am intalnit pe Adrian Acatrinei, managerul Rompetrol Bulgaria, am vazut imaginea unui petrolist texan: imbracat in camasa si pantofi de cowboy, cu o tigara de foi in coltul gurii si coborand dintr-o masina americana - un jeep Lincoln.

De la Rafo la internet Absolvent al Universitatii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iasi, Adrian Acatrinei, managerul de 36 de ani al Rompetrol Bulgaria, a lucrat la ca inginer stagiar, dupa care s-a angajat la Rafo Onesti in serviciul de siguranta speciala.

„Eram un fel de gardian si asiguram rafinariei o garda interna civila, deoarece incadrarile pe atunci se faceau pe pile, iar eu, neavandu-le, am acceptat ce am gasit”, spune Acatrinei. Cand Rafo a devenit independenta (n.r. - s-a desprins din Rafirom), si-a creat departamente de import-export.

In acel moment, Acatrinei a intrat in lumea petrolului: se specializase intre timp in departamentul de restructurare al rafinariei. „Pana in 2000, m-am ocupat la Rafo de piata estica - Ucraina, Republica Moldova - si am facut si ceva exporturi in Bulgaria. Mai greu a fost intre 1999-2000, cand rafinaria a stat mai mult inchisa, iar eu am stat practic in Rafo doi ani pe internet, pentru ca nu aveam ce exporta si nici ce importa.”

A ajuns apoi la Romoil, companie care a fost preluata de Rompetrol in 2002. Acatrinei a intrat astfel in grupul care il propunea in 2003 sef peste reteaua din tara vecina.

Fan proiecte „de la zero”

Eric Kiss, vicepresedintele Rompetrol, a clasificat managerii companiei in doua categorii: tipul cowboy si tipul expert, ne explica Acatrinei, el autoincadrandu-se in prima categorie.

„Daca m-as intoarce in Romania, as incerca sa fiu tot un deschizator de drum, sa fac ceva de la zero, sa construiesc ceva nou. Nu mi-ar placea sa lucrez pe ceva construit de altii, chiar daca lucrez intr-o corporatie”, ne spune Acatrinei. In Bulgaria, Rompetrol a ajuns, in doar trei ani, dintr-o companie necunoscuta la o cota de piata de 17%. Pe aceasta piata, grupul are cea mai rapida dezvoltare, comparativ cu tarile straine in care activeaza.

Despre Bulgaria: Bulgarii sunt oameni ca toti ceilalti: oameni care au cuvant si bun-simt si oameni carora le lipsesc aceste lucruri. Nu am invatat limba bulgara decat pentru a ma descurca la restaurant sau atunci cand fac cumparaturi. Mi se pare normal ca angajatii mei sa stie limba romana pentru ca investitorul din tara lor este o companie romaneasca.

Despre familie: Adrian Acatrinei face, saptamanal, naveta intre Sofia si Brasov. „Pentru mine, familia este cea mai importanta realizare. In 2004 am primit cel mai frumos cadou din partea sotiei: pe 18 mai, chiar de ziua mea, mi s-a nascut un baiat.”

Despre pasiuni: „Sunt un iubitor de teatru si sper sa prind bilete la „Puricele” cand vine la Brasov”, ne-a spus Acatrinei. Pasionat de pescuit, el colectioneaza lansete. O alta slabiciune: masinile americane.

Despre Dinu Patriciu: „Prima data cand ne-am vazut, am vorbit in engleza deoarece el credea ca sunt rus”. Directorul Rompetrol Bulgaria are insa „filosofii” diferite de ale sefului sau: „In timp ce Dinu crede ca notiunea de „popor” este perimata, eu ma consider tutist, iar Petre Tutea a zis odata ca nu ceea ce a facut sau face poporul roman conteaza, ci faptul ca el exista”.

EXTINDERE

Bulgaria - prima frontiera

Grupul petrolier condus de Dinu Patriciu are cea mai eficienta activitate, din afara Romaniei, in Bulgaria. In aceasta tara, Rompetrol tinteste o cota de piata de 20% pe partea de retail, dorindu-si achizitionarea unui competitor.

In Bulgaria, Lukoil detine peste 50% din piata (fiind si proprietara singurei rafinarii bulgare - cea de la Burgas). In clasament urmeaza OMV, Shell, Rompetrol si Naftex Petrol.

Rompetrol Bulgaria detine o retea de 50 de benzinarii, iar in 2009 doreste sa ajunga la 170 de benzinarii. Cele mai probabile achizitii in tara vecina vor viza companii precum Ecoelda, Opet-Aygaz sau benzinarii detinute de particulari (n.r. - sunt 2.800 de astfel de statii).

Rompetrol va deschide in 2008 al doilea depozit de carburanti in Bulgaria, la Sofia. Depozitul va avea o capacitate de 14.400 metri cubi si presupune o investitie de 10 milioane de euro.

Acesta va fi cel de-al doilea din punct de vedere al marimii in randul celor detinute de companie. Cel mai mare este depozitul de la Mogosoaia, care are o capacitate de 16.200 metri cubi.

Ne puteți urmări și pe Google News