Criticii spun despre Ioan Holender, directorul artistic la "Enescu", ca e „discretionar” si ca a cerut cenzurarea unor texte in "Jurnal de festival", distribuit gratuit inainte de concerte.
Reputatilor critici muzicali Dumitru Avakian si Dan Scurtulescu li s-a interzis sa scrie in „Jurnal de festival”, revista Festivalului International „George Enescu”, pentru ca au criticat sau au vrut sa relateze in revista despre hibe ale organizarii evenimentului.
„Domnului director artistic, Ioan Holender, nu i-a convenit pozitia mea, publicata in numarul 2 al „Jurnalului de festival”, si a cerut sa nu mai colaborez aici. Domnul Holender este de un autoritarism brutal”, explica Dumitru Avakian, care este si membru in comitetul artistic al festivalului.
Snobism benefic
Criticul Dumitru Avakian incrimina in articolul cu pricina faptul ca deschiderea festivalului cu arii din opera are putin de-a face cu spiritul muzicii enesciene, ca acest concert ar fi trebuit sa se petreaca intr-un spatiu deschis, nu la Sala Palatului. „Criticam si structurarea programului, faptul ca opera „Carmen” s-a ascultat in trei ipostaze in programul festivalului, in conditiile in care pentru opera enesciana „Oedipe” nu s-a gasit loc”, precizeaza Dumitru Avakian.
Totusi, lucrurile bune din festival sunt mai importante decat cele rele. Criticul spune ca e important ca lumea vine la concerte si interesul pentru festival este real pentru ca, aproape in fiecare seara, se alearga de la Ateneu la Sala Palatului, apoi iar la Ateneu. „Desi nu sunt foarte multi melomani, e vorba de un snobism benefic”, crede Avakian.
„Cenzura vesnic tanara”
Cineva a indraznit sa critice ideea de a se fi renuntat la Concursul de Canto, povesteste Dan Scurtulescu, intr-un aticol publicat pe LiterNet si intitulat „Cenzura vesnic tanara”. „Cuvantul de ordine transmis imediat redactiei a fost interdictia de a se publica, de-acum inainte, orice articol care pune la indoiala justetea initiativelor staffului actual al Festivalului”, spune criticul.
„Daca „Jurnalul” ar fi fost finantat de catre domnul Holender, treaca-mearga, dar atunci cand banii provin din buzunarele noastre, aceasta atitudine discretionara nu mai e de inteles. La urma urmei, de ce nu pot sa incapa toate parerile, si cele pro (din belsug), si cele contra (atat de putine), intr-o publicatie impartiala?”, se intreaba Dan Scurtulescu.
Specialistului i s-au publicat doua articole despre istoricul concursului de vioara si in urmatorul material a vrut sa critice juriul concursului.
Concursul ar trebui „sa garanteze o intrecere corecta, in care sa nu castige cel mai slab fiindca profesorul lui se afla in juriu, iar cel mai bun sa piarda pentru ca nu e nimeni la fata locului sa-l sustina”, spunea criticul in articolul cenzurat. „Din pacate, asa s-a si intamplat, drept care am dat si exemplele (negative) de rigoare, cu nume si motivatii precise”.
„Sunt lucruri care tin de breasla muzicologilor si a criticilor muzicali. Editura „Cuvantul” a produs doar tehnic „Jurnalul de festival”„, a spus redactotul-sef Razvan Tupa. Ioan Holender este plecat in turneu cu Opera din Viena, in Asia, si nu a putut fi contactat. Directorul artistic se va intoarce pentru concertul de inchidere a festivalului, de pe 23 septembrie.
BANI GREI
Jurnal de zeci de mii de euro
„Jurnal de festival” apare in 19 editii pana la sfarsitul festivalului, in cate 5.000 de exemplare pe zi. Revista are 60 de colaboratori. Au fost editate, in afara de „Jurnal”, cate trei serii a cate 4.500 de discuri cu Enescu, de rapsodii si suite, precum si un breviar enescian, iar suma alocata de guvern a fost de 327.327 lei (96.533 euro). Din sponsorizari s-a obtinut suma finala de 426.026 (125.641 euro), potrivit organizatorilor.
Megyeri Krisztina, castigatoare a premiului pentru muzica de camera de la Concursul International „George Enescu”, a fost descalificata, retragandu-i-se premiul, deoarece lucrarea cu care a participat in concurs nu a fost prezentata in prima auditie, asa cum prevede regulamentul. Juriul ar fi trebuit sa semnaleze neregula inainte de a intra in concurs, sustin criticii.
Bugetul festivalului, desfasurat intre 1 si 23 septembrie, este de 22.000.000 lei, iar sponsorizarile de 1.600.000 lei, adica in jur de 7.200.000 de euro. Organizatorii au refuzat sa faca publice onorariile pentru marile orchestre invitate in festival.
„Guvernul Romaniei a alocat, in acest an, fonduri considerabile. Au fost invitate orchestre prestigioase, insotite de solisti si dirijori de renume. Din aceleasi fonduri (publice) s-a editat si „Jurnalul de Festival”„, spune criticul Dan Scurtulescu.