In urmatorii 20 de ani, companiile aeriene vor cumpara aproape 29.000 de avioane de pasageri din noua generatie.
In urmatoarele doua decade piata avioanelor de pasageri va absorbi aproape 29.000 de aparate noi, in valoare de aproximativ 2,8 trilioane de dolari.
Compania americana Boeing si-a prins pe picor gresit marele rival european Airbus, atunci cand in urma cu trei ani a mizat pe crearea unui avion modern de dimensiuni mijlocii, numit Boeing 787 Dreamliner.
In tot acest timp, europenii de la Airbus au pariat aproape totul pe mamutul A380, cel mai mare avion de pasageri din toate timpurile, proiect inceput cu multi ani in urma.
Cererea pentru clasa mijlocie a fost insa mult mai mare decat s-au asteptat strategii Airbus, dovada ca Boeing are in acest moment comenzi pentru aproximativ 600 de modele 787, in valoare de peste 60 de miliarde de dolari, iar Airbus doar 156 pentru modelul A380.
787 Dreamliner s-a dovedit astfel cel mai de succes produs din istoria de peste 90 de ani a Boeing, pe cand dificultatile intampinate de modelul Airbus A380 au dus la pierderi de sute de milioane de dolari pentru companie si la disponibilizarea a mii de oameni.
Airbus a schimbat strategia din mers
Desi si-a concentrat aproape toate resursele pe proiectul Airbus A380, multinationala europeana a fost nevoita sa se adapteze la situatie din mers.
Astfel a fost relansat anul trecut un proiect mai vechi, Airbus A350XWB, in trei versiuni, capabil sa transporte intre 270 si 350 de persoane.
Noul avion va contine elemente de infrastructura construite din materiale neconventionale pentru industria aviatica. Este vorba de panouri compozite si fibre speciale.
Boeing acuza Airbus ca, in incercarea disperata de a nu pierde competitia, vine cu un model creat in graba, cu design clasic si incorporeaza componente noi, ce ingreuneaza aparatul si care nu sunt testate suficient.
Airbus a raspuns sustinand ca noile materiale, foarte rezistente, le vor inlocui pe cele folosite in trecut si care cedau de obicei, ducand la prabusirea avioanelor.
Si Boeing 787 Dreamliner contine elemente de fuselaj construite din materiale moderne. Pentru aceasta, americanii discuta un parteneriat cu japonezii de la Kawasaki, care ar putea construi noile elemente. Insa inainte de asta, Kawasaki are nevoie de o fabrica noua.
La sfarsitul lunii mai, modelul 787 Dreamliner conducea in competitia cu modelul A350 cu 417 comenzi la 201, insa noile comenzi primite de curand de Airbus au ascutit „lupta”.
Astfel, ca raspuns, Boeing va prezenta noul sau avion de transport militar C-17, precum si avionul de lupta F/A-18F Super Hornet, cu ocazia Salonului aviatic de la Le Bourget.
Comenzi
Batalia de la Le Bourget
Salonul aviatic care se desfasoara in aceste zile la Le Bourget, langa Paris, va stabili cine va face legea in industria aviatica in viitorul apropiat. Analistii estimeaza deja ca aici se vor face comenzi de peste 300 de avioane de pasageri, in valoare totala de aproximativ 30 de miliarde de dolari, in conditiile in care valoarea pietei pentru 2007 este estimata la peste 100 de miliarde de dolari.
Soarele a rasarit pe strada Airbus odata cu primirea unei comenzi in valoare de 18 miliarde de dolari de la compania Qatar Airways, pentru trei avioane A380 si 80 de avioane A350 XWB. Emirates a comandat, cu ocazia targului de la Le Bourget, 10 avioane A380, in valoare de 3 miliarde de dolari.
Chiar compania americana US Airways a lansat o comanda pentru 22 de aparate A350. Boeing a primit, de asemenea, comenzi cu ocazia salonului aviatic. Cea mai importanta este cea de la compania Lion Air, din Indonezia, care a comandat 40 de modele Boeing 737-900ER.