Cum a fost posibila tragedia lui Ralph?

Cum a fost posibila tragedia lui Ralph?

Bogdan Costache a murit pentru ca nimeni nu a impiedicat pasiunea sa arzatoare pentru profesoara de romana.

Corina Vasile nu a fost sanctionata de Colegiul profesoral pentru relatia cu un elev. Cum a ajuns Ralph sa moara din dragoste? Indiciile pot fi cautate intr-o declaratie a mamei lui Bogdan.

„Era ca si fata mea. Am aflat tarziu ca este casatorita, desi baiatul meu stia acest lucru inca de cand s-a implicat in relatia asta. L-am sfatuit, ca mama, ca nu e bine, pentru ca, pe langa diferenta de varsta, mai fusese si profesoara lui de la scoala. Pana la urma, am acceptat relatia, vazand ca si ea este topita dupa el.”

Mama lui Bogdan a mai spus ca cei doi au plecat deseori la bunicii baiatului, in judetul Prahova. „Ma doare sa vad acum ca ea nu mai recunoaste. Baiatul meu si-a dat viata pentru ea!”

Aceasta relatie iesita din comun, prin care Corina a incalcat normele profesionale, dar si casnicia sa cu Dragos, a fost acceptata de toti cei care ii stiau impreuna.

Daca profesoara a fost cucerita de farmecul acestui baiat si nu a evaluat corect proportiile reale ale alegerii ei, este surprinzator ca nimeni nu a intervenit pentru a le explica celor doi ca aceasta legatura e prea mult pentru ei. Toti cei care cunosteau dragostea lor au acceptat-o sau au tolerat-o. Chiar si sotul Corinei.

Parintii tineau atat de mult la baiatul lor incat ajunsesera sa aiba aceleasi aspiratii ca si el. Se asteptau ca profesoara sa divorteze si sa se casatoreasca cu Bogdan. E ciudat cum de nu s-au gandit ca totusi fericirea fiului lor se cladea pe naruirea unei casnicii.

De ce nu s-au opus parintii?

Cel mai important filtru care l-ar fi putut indeparta pe Bogdan de aceasta drama nu a functionat. Optiunea sotilor Costache este greu de inteles, pentru ca, de obicei, parintii se opun in astfel de situatii.

Bogdana Bursuc, psiholog la centrul privat de servicii psihologice Behaviour Center din Bucuresti, avanseaza cateva ipoteze pentru aceasta decizie: „Toti parintii isi doresc binele copilului. Probabil ca au acceptat ceea ce pentru copil era pozitiv ca sa nu-l raneasca. E posibil si ca parintii sa-l fi perceput pe fiul lor ca fiind foarte autonom si sa fi avut incredere in ceea ce facea. Poate ca au tinut cont de acest lucru atunci cand copilul s-a indragostit de profesoara sa”.

Mihaela Sterian, psiholog la Institutul National pentru Prevenirea Excluziunii Sociale, sustine aceasta varianta: „Relatia cu profesoara a reprezentat un fel de confirmare a statutului lui Bogdan, a unui adolescent care promite foarte mult in plan profesional si social.”

Bogdana Bursuc apreciaza ca orice cai ar fi urmat parintii (discutii cu fiul lor, cu profesoara, cu amandoi simultan sau cu psihologul), rezultatul depindea de modul in care parintii au interactionat cu acesta - ce l-au invatat sa valorizeze, ce comportament i-au permis.

„Uneori e suficient sa spui te rog, nu mai face asta, iar alteori copilul nu te va asculta orice ai face. Din pacate, la 19 ani rolul parintilor e cam consumat. In situatii de acest gen, succesul interventiei depinde de rolul pe care ei l-au indeplinit ani de-a randul inainte.”

Psihologul Mihaela Sterian considera ca in statutul cadrului didactic trebuie stipulata explicit o interdictie in acest sens. „Ar trebui reconsiderat statutul profesorului, de model pentru elevi”, apreciaza ea.

Situatia Corinei Vasile a fost dezbatuta marti, in cadrul Consiliului profesoral al Liceului „Lucian Blaga”, iar colegii ei au decis ca nu trebuie sa fie sanctionata. „Intregul colectiv profesoral a votat impotriva infiintarii unei comisii de cercetare, desi au admis ca ea se face vinovata moral.”

Pozitia Ministerului Educatiei, solicitata de „Evenimentul zilei de duminica”, confirma faptul ca profesorii trebuie sa aiba o atitudine decenta in relatia cu elevii: „Intregul personal din invatamant, potrivit Regulamentului de Organizare si Functionare a Unitatilor de Invatamant Preuniversitar aprobat prin Ordinul ministrului nr. 4925 din 8.09.2005 (cap. VII, art. 84), are obligatia sa aiba o tinuta morala demna, in concordanta cu valorile educationale, si, in consecinta, sa relationeze corespunzator, adica responsabil, cu elevii si parintii.

Personalului din invatamant ii este interzis sa desfasoare actiuni de natura sa afecteze imaginea publica a elevului, viata intima, privata si familiala a acestuia.

Cadrele didactice trebuie sa dovedeasca respect si consideratie in relatiile cu elevii si parintii acestora, iar managerii scolari trebuie sa previna, sa combata si sa sanctioneze, acolo unde este cazul, orice incalcare a prevederilor legii”, se arata in comunicatul Biroului de presa al Ministerului Educatiei. Desi prin relatia ei cu Bogdan profesoara a afectat definitiv viata intima, privata si familiala a elevului, Consiliul profesoral a decis ca nu este cazul sa fie sanctionata.

De ce e nevoie de psiholog la scoala

Copiii pot trage multe invataminte din acest caz daca informatiile le sunt expuse intr-un mod corect, considera psihologii. „Cred ca este utila o discutie cu un consilier psihologic din liceu pentru a intelege si a invata din acest caz”, considera psihologul Mihaela Sterian.

„Cazul trebuie discutat la orele de dirigentie sau de psihologie pentru ca elevii citesc aceste lucruri, afla oricum de ele, iar informatiile trebuie insusite intr-un mod sanatos”, este de parere Bogdana Bursuc, de la Behaviour Center. Pe de alta parte, profesorii trebuie sa tina cont de faptul ca scoala e un mediu in care comportamentele seductive se pot dezvolta.

„Adolescentii sunt un grup de risc pentru ca ajung la varsta la care explodeaza emotional. Ei copiaza comportamentul persoanelor mature, de aceea conteaza foarte mult reactia adultului. Daca acesta ar respinge cu tact orice tentativa, relatia nu s-ar dezvolta”, explica Bogdana Bursuc.

LEGATURI PERICULOASE

Cand profele uita de catedra Relatia amoroasa dintre un elev si o profesoara nu reprezinta o premiera in Romania. Doua astfel de cazuri au devenit publice in 1999 si in 2003.

In septembrie 1999, Corina Flavia Mitroi, o tanara profesoara de matematica de la Liceul Teoretic din Bechet (Dolj), a fost acuzata de fostul ei sot, de care divortase in aprilie ‘99, ca ar fi avut o relatie cu un elev, Constantin Ignatescu, aflat atunci la varsta de 15 ani.

Fostul sot a sustinut ca relatia dintre cei doi a inceput in decembrie 1998, cand, la o serata a liceului, Corina si elevul ei ar fi dansat si s-ar fi sarutat.

Mesaje pe caietul de mate

Pe 1 martie 1999, de ziua de nastere a profesoarei, trei elevi au vizitat-o acasa pentru a-i ura „La multi ani!”. Ei au petrecut alaturi de Corina Mitroi (25 de ani la vremea aceea) si au facut cateva fotografii, in care Ignatescu era surprins sarutandu-si profesoara. Pozele au fost gasite de mama unei eleve, care le-a prezentat conducerii liceului.

Corina a sustinut ca nu a fost implicata intr-o relatie cu elevul, dar a admis ca fotografiile nu erau trucate. Elevul a recunoscut ca intre el si profesoara lui a existat „ceva special”, asumandu-si in fata Consiliului profesoral intreaga vina pentru acest scandal. El a explicat ca in timpul orelor o privea insistent pe Corina Mitroi si ca a sarutat-o de ziua ei.

In timpul unei ore de matematica, profesoara l-a scos la tabla si s-a asezat in banca in locul lui, scriindu-i pe caiet: „Crezi ca se poate?”. Elevul i-a raspuns pe alta pagina, cu litere mari: „Se poate!”.

In replica, profesoara a sustinut ca elevul era nepregatit la matematica si a dorit sa-l ajute, asezandu-se in banca lui pentru a-i scrie rezolvarea unei probleme pe care el trebuia s-o scrie la tabla.

In Consiliul profesoral, ea si-a recunoscut fapta. A promis ca va pleca definitiv din Bechet, insa ulterior a revenit la liceu, desi aproape tot orasul ii era ostil. Pentru a-l tine departe de Corina, parintii l-au mutat pe Constantin la liceul din Dabuleni.

Dragoste penala

In martie 2003, profesoara de fizica si chimie Nadia Gabor, din Someseni, o suburbie din Cluj-Napoca, a fost cercetata in Dosarul penal 3539/2002 pentru ca a avut o relatie amoroasa cu un elev, Alin Radu Rostas. Anchetatorii au stabilit ca „nu sunt intrunite elementele constitutive ale infractiunii de act sexual cu un minor in forma continuata” si au dispus scoaterea de sub urmarire penala.

Profesoara avea atunci 25 de ani si un copil in varsta de 4 ani. In timpul vacantei de iarna a anului scolar 2001-2002, ea a inceput o relatie cu un elev de 16 ani. In declaratia data politiei, Alin Rostas a sustinut ca profesoara l-a intrebat in timpul unei ore daca ii place de ea. „Eu i-am raspuns ca da. Atunci mi-a propus sa facem dragoste”, a scris elevul.

Cazul a devenit cunoscut dupa ce sotul inselat a aflat de aceasta aventura. Cand profesoara a rupt relatia, elevul s-a razbunat si i-a povestit tatalui sau ce s-a intamplat, iar acesta a facut plangere la politie.

EXPLICATII

Adolescentii pot deveni victime ale iubirilor lor > „Daca solicitarile cu care se confrunta sunt prea mari, adolescentii aleg uneori suicidul. Sinuciderea e vazuta ca o solutie la o problema pentru care persoana respectiva nu vede o alta rezolvare”, explica psihologul Bogdana Bursuc, autoarea cartii „Diferente de gen in cresterea si educarea copiilor”.

> „Cand apar situatii ambivalente - cum ar fi atitudinea afectiva a Corinei de respingere si incurajare a iubirii lui Bogdan - pe care adolescentul nu le poate controla, acestea se asociaza de obicei cu sentimente de frustrare care pot genera o stare de conflictualitate, cu tendinte de hetero sau autoagresivitate, precum si stari de depresie.

Probabil Bogdan a trait intr-o continua incertitudine; uneori se astepta de la el sa se poarte ca un iubit, alteori ca un elev”, spune Mihaela Sterian, autoarea cartii „Agresivitatea mediatica si personalitatea”.

Cititi si: Enigmele unei atractii fatale

Iubirea interzisa dintre Corina si Bogdan: Un cocteil exploziv

Ne puteți urmări și pe Google News