Un salon cum n-a vazut Parisul!

Un salon cum n-a vazut Parisul!

Succesul primului Salon de Cinema din lume s-a masurat in ore intregi de asteptare in fata caselor de bilete si peste 50.000 de vizitatori dornici sa patrunda in culisele celei de-a saptea arte. VIDEO

Cascadorii realizate sub ochii spectatorilor, decoruri de film, ateliere de sunet, machiaj si efecte speciale, turnajul unui scurtmetraj in direct, numeroase conferinte tinute de profesionisti din lumea filmului au permis publicului sa ridice, pentru scurt timp, cortina fabricii de vise. Printre personalitatile romanesti prezente s-au numarat realizatorul Radu Mihaileanu si actrita Rona Hartner.

Covorul rosu se deruleaza pe alei cu nume sonore: „Avenue Hitchcock”, „Avenue Chaplin”, intr-un spatiu de 8.000 de metri patrati din complexul expozitional de la Porte de Versailles. Sub lumina reflectoarelor, publicul devine actorul propriului sau vis, acela de a trece de cealalta parte a ecranului.

Sareta Reginei Marie-Antoinette

„Existau o mie si una de festivaluri, dar un salon unde fiecare breasla din cinema sa se poata expune si exprima, cu interventii ale cineastilor, unde oamenii sa se poata intalni cu realizatorii si sa vorbeasca direct cu ei, asta lipsea din peisajul cinematografic”, declara entuziast Radu Mihaileanu, cu bratele pline de book-uri primite de la zeci de actori debutanti, dupa conferinta sa de sambata.

Sareta reginei Marie-Antoinette, din filmul omonim al Sofiei Coppola, era expusa intr-unul dintre primele standuri, proiectandu-ne pentru o clipa inapoi in timp, dincolo de forfota neincetata a salonului. Mai departe, intr-un spatiu deschis, situat langa sala de proiectie, patru cascadori isi demonstrau talentul improvizand o scena de bataie pe capota unei masini. Mo•se Kissous, unul dintre organizatorii evenimentului, marturisea: „Salonul de Cinema nu poate fi un salon ca oricare altul, pentru ca el vehiculeaza vise, vehiculeaza dorinte, si ceea ce am incercat sa facem a fost sa cream intalniri si emotii”.

Mulaje robotizate

Storyboarduri gigantice imbracau peretii salonului, martori ai enormei investitii umane ce sta la baza oricarui film. Standul de machiaj propunea metamorfoze studiate: din cateva miscari de pensula, vanatai si rani de un realism extrem ieseau la iveala pe pielea amatorilor. In studioul de sunet, Jean-Pierre Lelong, „oscarizat” de patru ori pentru „James Bond”, invata un grup de copii cum sa reproduca sunetul calului in galop.

La standul unei societati de productie, desenatorii creau personaje animate, sub privirile uimite ale spectatorilor. Animalele de film erau admirate alaturi de mulaje robotizate. De la Hollywood la Bollywood, de la Godard la Spielberg, de la thriller la desenul animat, toate formele si toate stilurile au fost prezente.

CNC-ul ar putea avea un stand

Maestrii industriei de vise, Alain Chabat (Asterix si Obelix), Chris Wedge (Ice Age), Tonny Gatliff (Transylvania, Gadjo Dilo) dau fara incetare autografe. La nivelul standurilor, prezenta este exclusiv franceza, dar, dupa succesul inregistrat, organizatorii au anuntat, pentru editia urmatoare, o participare internationala. Poate si o prezenta ro-maneasca, vrea sa creada realizatorul Radu Mihaileanu. „Publicul de aici este foarte cinefil, sunt sigur ca ei ii cunosc deja pe cineastii romani.

Pot sa vina nu numai cineasti, ci si studiouri de productie, ca sa-si reprezinte si sa vanda calitatea tehnicienilor si a prestatiilor din Romania. Chiar CNC-ul roman ar putea sa aiba un stand”, spune el. Insistand asupra calitatii filmelor romanesti din ultima perioada, realizatorul a sfatuit publicul roman sa mearga sa vada cat mai multe filme autohtone.

„Sa nu ne ratam cineastii autohtoni”

„Succesul filmelor romanesti in Romania nu e la nivelul la care ar trebui sa fie. Asta nu inseamna ca ii reprosez ceva publicului romanesc, il inteleg... Timp de 50 de ani nu ne-am uitat decat la filme romanesti, deci ne era sete de filme straine. A fost si perioada in care ne-am uitat, de 17 ani incoace, de la Revolutie, numai la filme straine. Acum avem sansa ca unii cineasti romani sa fie de mare valoare. Sa nu-i ratam si sa-i ajutam, ducandu-ne sa vedem filmele lor, sa creeze mai departe. Chiar daca au finantarea, au nevoie si de un altfel de sprijin, psihologic - ii stiu, ii cunosc foarte bine - au nevoie de aceasta sustinere a publicului din Romania”, a spus presedintele urmatoarei editii a Festivalului de film romanesc de la Paris, care se va desfasura in perioada 30 ianuarie-7 februarie a.c.

Un pariu castigat

Un milion de dolari pentru trei zile

> Ca unul dintre acei mari magicieni care se hotaraste intr-o buna zi sa-si dezvaluie secretele publicului, primul Salon de Cinema ne-a pus fata in fata cu cei care dau viata filmului. Intalnirea a fost bulversanta, dar magia nu a disparut, ci a devenit mai puternica.

> In pofida absentei unor nume importante - UGC, Pathe, Europa Corp. - Salonul de Cinema a castigat pariul cu publicul. Realizatori, actori, decoratori, costumieri, masinisti, sunetisti, cascadori - vedete si „actori din umbra” - toti au raspuns prezent la chemarea miilor de fani.

> Cele trei zile de expozitie, realizate cu o investitie de aproape un milion de dolari, in perioada 12-14 ianuarie, nu au fost de-ajuns pentru a devoala toate misterele marelui ecran, dar au sporit pasiunea tuturor pentru ultima si cea mai completa dintre arte.

Ne puteți urmări și pe Google News