Televiziunea digitala de la Romtelecom inregistreaza un succes peste asteptari.
George Argentopoulos este directorul noii divizii de retail din cadrul companiei Romtelecom. Este responsabil de mentinerea si dezvoltarea bazei de clienti individuali, care in prezent are trei milioane de clienti, si de conceperea noilor oferte ale companiei. Spune ca serviciul de televiziune digitala Dolce, unul dintre proiectele din subordinea sa, a depasit 140.000 de cereri in doar doua luni de la lansare.
EVZ: Sunteti primul director de retail al Romtelecom. Ce presupune aceasta functie?
George Argentopoulos: Da, este un nou model, este o noua structura organizationala. Am divizat afacerea in doua divizii, cea de wholesale, si cea de retail. Este o tendinta in companiile de telecomunicatii din Europa.
Divizia de wholesale se ocupa de relatia cu ceilalti operatori de telefonie din Romania sau de pe plan international. Divizia de retail se ocupa de marketingul social si de relatia cu clientii individuali, rezidentiali. In esenta, este vorba despre o structura de vanzari si marketing.
De ce si-a schimbat Romtelecom structura?
In primul rand am dorit sa stabilim responsabilitatile pentru partea de relatii cu clientii mari, precum si in cazul operatiunilor retelei. In al doilea rand, piata a evoluat destul, asa ca produsele de wholesale si retail sunt complet diferite, deci trebuie sa-ti concentrezi actiunile pe produse si segmente de piata diferite. Ne vom orienta atentia mai mult catre produsele noi, cum ar fi serviciile pe baza de contiunt.
Cata libertate de miscare aveti in companie?
Trebuie sa privim din doua perspective: cea interna si cea externa. Monitorizand aceasta afacere, am atata libertate cat are si compania. In piata, sau in exteriorul companiei, am atata libertate cat imi permit reglementarile.
Sa nu uitam ca firma noastra este inca supusa unor reglementari. Asa ca nu este ca si cum as fi la Coca-Cola, unde pot sa fac orice oferta vreau si cui vreau. Trebuie sa ma supun unor reguli care spun ca daca ofer un serviciu cuiva, trebuie sa-l ofer si persoanei de alaturi.
Cat de mult va incurca reglementarile?
Ne vom concentra pe noile servicii, ale caror piete nu sunt supuse reglementarilor autoritatilor, spre deosebire de cele clasice, de voce, care sunt. In cazul pietei de telefonie, suntem foarte ingraditi. Este pacat, pentru ca suntem singurii in aceasta situatie. Suntem supusi reglementarilor pentru ca suntem considerati a avea putere semnificativa pe piata.
Eu ma ocup de trei milioane de clienti, stiu ca mobilii au cel putin cate sapte milioane fiecare, iar operatorii de cablu au, in total, tot trei milioane. Cum de eu sunt singurul care are putere semnificativa pe piata? In cazul acesta, pentru mine reglementarile sunt o mare povara. In cazul serviciilor noi, precum internet boradband si televiziune digitala, putem sa fim cat de creativi vrem, si vom fi.
Ce schimbari majore in strategie veti face in 2007?
Cred ca suntem pionieri in ceea ce priveste implementarea NGN si modificarea structurii organizationale. Nu cred ca mai trebuie sa facem alte schimbari radicale. Conducem in materie de inovatie industria.
Ce tipuri de oferte au cel mai mare impact la public?
Televiziunea digitala a avut mare succes, pentru ca, sa nu uitam, in cazul cablului avem de-a face cu un duopol. La fel cum toti s-au bucurat ca piata a fost dereglementata acum patru ani si au aparut si alti furnizori de telefonie fixa, la fel a fost si reactia cand a aparut concurenta Romtelecom in domeniul televizunii. Internetul nostru broadband este inca scump, dar 90a dintre clienti s-au declarat multumiti.
Care este pachetul cel mai asteptat pe piata?
Este vorba despre quad-play: telefonie fixa, voce, internet si TV.
Asta inseamna ca va trebui sa va coordonati cu Cosmote?
Da, va trebui sa oferim pachete impreuna cu ei. Cred ca pana acum nu s-a intamplat acest lucru pentru ca partenerii nostri au trebuit sa-si puna la punct reteaua. Nu poti sa iesi pe piata cu un serviciu de telefonie care are 50a acoperire nationala. In ultimul an si jumatate au muncit foarte mult sa puna la punct reteaua.
Care este proportia veniturilor care provin din alte surse decat telefonia fixa?
In prezent, 80% din venituri vin din operatiunile de retail, iar, din acestea, 10 puncte procentuale provin din surse alternative. In trei, patru, cinci ani ne asteptam ca jumatate din veniturile din retail sa provina din surse alternative, precum internet si televiziune digitala.
Cate cereri aveti pentru Dolce? Am depasit 140.000 in acest moment, de la 60.000 in urma cu o luna.
Cand credeti ca veti instala toate sistemele?
Crestem in fiecare zi numarul echipelor de instalare. Acum sunt 900 de echipe, ceea ce inseamna ca avem 1.800 de oameni implicati. Am incheiat si acorduri de outsourcing cu alte firme.
Ne asteptam sa ajungem la un numar de 1.300 de echipe pe teren. Daca fiecare echipa face trei sau patru instalari pe luna, vom reusi sa ajungem din urma cererea.
De ce nu puteti furniza serviciul si in afara tarii?
Pentru ca ne-ar trebui o licenta in fiecare tara. Asta costa, plus ca, nu cred ca ne-ar acorda cineva aceasta licenta in afara Romaniei.
TENDINTA
Pretul internetului va scadea
Care este strategia pe care o veti adopta in lupta cu cablistii?
Sunt cateva lucruri care vor face diferenta. Continutul insusi, pentru ca toata lumea ofera continut. Daca putem oferi ceva mai bun in acest domeniu vom fi numarul 1. In al doilea rand, cablul se bazeaza pe tehnologie analog.
Aceasta tehnologie este inferioara celei digitale. Baza noastra pentru oferirea acestui serviciu este televiziunea prin satelit, care va fi urmata de cea prin internet, IPTV. Calitatea este o alta problema. Iar in al treilea rand este vorba despre pret.
Care este strategia pentru retail in 2007?
In cateva cuvinte, este vorba de trei directii. Televiziunea, dezvoltarea ei, in al doilea rand este vorba de internet. Am dezvoltat mult reteaua NGN (Next Generation Network - n.r.) care este intr-un stadiu foarte avansat.
Vom oferi foarte multa capacitate si viteza in 2007. Vom face din acest produs unul foarte atractiv, care va fi disponibil oricui. De asemenea, vrem ca serviciul nostru traditional de voce sa fie atat de competitiv pe cat se poate.
Veti reduce preturile la internetul broadband?
Da, exact asta inseamna. Nu este o tendinta unica Romaniei, ci este una generalizata in lume. La fiecare trei sau sase luni, viteza creste sau preturile scad. Continutul va fi imbunatatit.
Ceea ce imi doresc eu este sa oferim ADSL pentru avocati sau pentru jurnalisti, pentru scoala. Ai conexiunea si apoi ai acces la toate aceste informatii personalizate, si asta mi-ar placea sa ofer. Dar asta nu se va intampla in 2007, poate in 2008.