Puţini candidaţi la alegerile de mâine, au decis să apeleze la mediul virtual pentru a-şi face campanie electorală, eficienţa metodelor tradiţionale, dar şi criza de popularitate a politicii printre utilizatorii români de internet limitând eforturile cibernetice ale viitorilor senatori sau deputaţi ai ţării.
Alături de cei câţiva politicieni consacraţi deja în mediul online, printre care Adrian Nastase sau Elena Udrea, în perioada campaniei electorale, sau cu puţin timp înainte de startul acesteia, mai mulţi oameni politici au decis să profite de lumea virtuală pentru a-şi face publicitate. Astfel, Călin Popescu-Tariceanu, Silviu Prigoană, Gigi Becali, Luminiţa Anghel sau Raluca Turcan s-au lansat în blogosferă.
Pagina personală de internet a premierului României este un fel de jurnal de campanie, în care Călin Popescu-Tăriceanu îşi anunţă programul electoral, vizitele de lucru, dar şi realizarile din timpul mandatului, lucru valabil pentru toţi candidaţii PNL care au ocupat o funcţie în perioada 2004-2008.
Poate cea mai neaşteptată aparitie pe scena virtuala a politicii o reprezintă blogul lui Gigi Becali, preşedintele PNG-CD lansându-şi pagina de internet cu puţin timp înainte de startul campaniei electorale. Chiar dacă a recunoscut că nu se ocupă, nu îl interesează şi nici măcar nu ştie să acceseze blogul, sau "globul" în viziune proprie, oamenii lui Becali, printre care "Butonista şefă", expun indeile politicianului cu destul de multă acurateţe.
Dacă blogul lui Gigi Becali este adresat în principal cititorilor, fiind lipsit de orice clipuri video şi prezentând doar poza de campanie a liderului PNG, cel al lui Silviu Prigoana, de asemenea un debutant al "blogosferei", abundă de filmuleţe, provenite în mare parte din show-urile televizate la care a fost invitat.
Un duel virtual interesant este cel între Elena Udrea şi Luminţa Anghel. Blogul PDL-istei, este mai compact decât cel al PSD-istei, care a preferat o abordare mai clasică, gen jurnal.
Alături de politicienii menţionaţi mai sus, liberalii, Tudor Chiuariu, cu un site colorat în foarte mult galben şi albastru care afişeaza şi un logo personalizat, Relu Fenechiu, printr-un blog ce transmite ideile candidatului numai prin text, şi Radu Munteanu au decis să ia parte la campania electorală online.
În tabara democrat-liberalilor, cel mai important debut este cel al Ralucăi Turcan, candidata sibiană punând bazele unui blog bine realizat din punct de vedere estetic, însă deficitar în privinţa fişierelor video. Social-democraţii sunt şi ei prezenţi în "blogosferă", în special prin Mircea Geoana, Adrian Năstase şi Luminiţa Anghel. Deşi blogul preşedintelui PSD pare să nu mai funcţioneze, acesta este foarte popular printre vizitatori, în timp ce blogul candidatului prahovean Adrian Năstase, un veteran al mediului virtual, este cel mai îngrijit site al candidaţilor PSD.
Interes scăzut
Spre deosebire de modelul Barack Obama, noul preşedinte al Statelor Unite ale Americii având foarte mult de câştigat din campania electorală online în timpul alegerilor prezidenţiale de la începutul lui noiembrie, în România, campaniile online par sortite eşecului.
Dacă Barack Obama l-a învins clar pe contracandidatul său, John McCain, în lupta electorală online, cu 91,74 de milioane de accesări ale reclamelor online lunar, faţă de 7,43 milioane pentru candidatul republican la Casa Albă, conform unui sondaj realizat de compania comScore Ad Metrix, în România, în ciuda numărului tot mai mare de utilizatori ai internetului, foarte puţini dintre aceştia aleg să viziteze site-urile oamenilor politici.
Conform site-ului de analiză trafic.ro, cel mai accesat blog al unui politician este cel al Elenei Udrea, care nu reuşeşte totuşi să adune mai mult de o mie de vizitatori în fiecare zi.
Singura metodă oarecum eficientă de campanie online ramâne publicitatea cumpărata de către candidaţi pe paginile de internet foarte populare printre vizitatori - publicaţii sau diferite portaluri -, însă politicienii nu au nicio garanţie că utilizatorii vor recepta mesajul electoral. Astfel, metodele tradiţionale de campanie, panotaj, emisiuni televizate sau pomenile electorale nu îşi vor pierde prea curând locul în preferinţele candidaţilor pentru un loc de parlamentar sau senator.
CITIŢI ŞI: