În plină criză, bem vin şi cumpărăm mobilă

În plină criză, bem vin şi cumpărăm mobilă

Retailerii se laudă cu vânzări substanţiale la alimente şi decoraţiuni.

Românii sunt mari consumatori de produse şi în perioada crizei. Fie că este vorba despre băuturi alcoolice sau obiecte de mobilă, producătorii şi comercianţii se laudă că nu duc lipsă de clienţi. Retailerul de mobilă şi decoraţiuni IKEA, de exemplu, a decis să reducă preţul cu până la 25% pentru circa 500 de produse din cele 9.000 comercializate, datorită volumelor mari de vânzări. Şi producătorii de vin se laudă cu vânzări cu până la 11% mai mari faţă de anul trecut, până la circa 500 de milioane de euro, potrivit directorului general al Patronatului Viei şi Vinului, Ovidiu Gheorghe.

Reprezentanţii marilor lanţuri de retail spun că în topul consumului de alimente se află produsele româneşti, nu pentru că sunt mai bune sau mai ieftine, ci pentru că românii s-au obişnuit cu ele. Totuşi, în unele cazuri, deşi acestea sunt fabricate în România, materia primă este importată.

Reducerea cheltuielilor pe timp de criză nu se aplică încă în România, deşi economiştii estimează că acest lucru se va întâmpla în perioada următoare. „Consumul este firesc şi nu va dispărea, dar probabil vom avea o substituţie către produse mai ieftine sau un ritm de consum mai mic, o medie a consumului mai mică“, a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA).

Până când românii vor conştientiza criza în buzunare, comercianţii se bucură de vânzări de zile mari. „Datorită vânzărilor, am reuşit să reducem costurile de transport, manipulare şi depozitare“, a declarat directorul de retail al IKEA România, Cornel Oprişan.

Compania estimează că vânzările nu vor scădea în următoarea perioadă, în urma diminuării consumului în general, deşi, pe termen mediu, populaţia îşi va prioritiza cheltuielile. „Lumea o să stea mai mult în casă, astfel că, după cheltuielile cu mâncarea, vor achiziţiona ce este necesar în casă“, consideră Oprişan. Astfel, compania îşi menţine estimarea privind atingerea unei cifre de afaceri de 110 milioane de euro la finele anului. Mai mult, luna cadourilor va aduce vânzări mai mari cu 20% faţă de aceeaşi perioadă din 2007, ajungând la 11 milioane de euro“, a adăugat Oprişan. Alimente made in Romania

Produsele alimentare preferate ale românilor sunt cele fabricate în România, susţine vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale. Potrivit acestuia, brânzeturile, vinurile şi mezelurile preferate sunt de provenienţă autohtonă, tendinţă ce se va păstra şi în viitor. În timp ce pâinea şi ouăle câştigă teren datorită preţurilor mici, uleiul, zahărul şi laptele UHT şi-ar putea pierde clientela în condiţiile în care sunt mai scumpe decât cele de import. În privinţa legumelor şi a fructelor, principala problemă este caracterul sezonier al produselor româneşti, ceea ce face ca majoritatea legumelor şi a fructelor din supermagazine să vină din Olanda, Turcia sau Chile.

Ne puteți urmări și pe Google News