EDITORIALUL EVZ: Politicienii îşi devorează propriul uninominal
- Adam Popescu
- 7 martie 2008, 02:00
IOANA LUPEA: "Legea uninominalului, cum este alintat cu bunăvoinţă interesată noul Cod electoral, este o specie rezultată din încrucişarea uninominalului cu lista."
Legea uninominalului, cum este alintat cu bunăvoinţă interesată noul Cod electoral, este o specie rezultată din încrucişarea uninominalului cu lista. Genele listei sunt încă puternice şi vor influenţa componenţa viitorului parlament.
Nici măcar Frankenstein nu a beneficiat de un asemenea tratament fără milă din partea creatorului său. La mai puţin de o oră de la naştere, după un travaliu de aproape cinci ani, legea a început să primească lovituri chiar din partea celor care au votat-o. Unii dintre iniţiatori s-au speriat probabil de ce-au făcut şi de posibilitatea ca ei înşişi, în ciuda tuturor precauţiilor luate, să-i cadă victime. O situaţie neobişnuită, dar pe măsura implicaţiilor acestui cod, a cărui principală calitate este perfectibilitatea. Legea, rezultatul unui compromis politic, conţine potenţialitatea sistemului uninominal majoritar în două tururi, dorit de populaţie.
Până la aplicarea în cadrul primelor alegeri locale şi parlamentare, noul cod face un ocol pe la Curtea Constituţională. De durata acestuia depinde punerea în practică, la scrutinul din iunie, a celei mai contestate prevederi: alegerea prin vot direct, asemenea primarilor şi şefului de stat, a preşedinţilor de consilii judeţene. Legea fundamentală, prin ambiguitatea ei testată deja, permite orice decizie. Este adevărat că preşedintele consiliului judeţean nu apare în nomenclatorul constituţional. El există însă în realitate şi îşi datorează viaţa sintagmei constituţionale „potrivit legii“. Dar Curtea ne-a obişnuit până acum cu interpretări după canon: ceea ce nu scrie în Constituţie nu există. Dogmatismul judecătorilor constituţionali reprezintă şansa PRM şi PC de a întoarce Codul electoral la parlament şi de a-l împinge, din nou, într-o lungă hibernare.
Votul direct pentru preşedintele consiliului judeţean a stârnit mai multe patimi decât legea în întregul ei pentru că produce mutaţii la nivelul partidelor politice mai importante decât votul mixt pentru parlament. Până acum, acesta era desemnat prin votul consilierilor judeţeni aleşi pe listă, în urma negocierilor politice dintre partidele care au trecut pragul electoral. Articolul a fost introdus la presiunea câtorva preşedinţi de consilii judeţene PSD şi acceptat cu noduri în gât de negociatorii partidelor. Celebrul Marian Oprişan a cerut pe un ton ameninţător partidului să nu voteze legea dacă nu va conţine această prevedere care avantajează net baronii judeţeni ai PSD şi candidaţii PDL, principalul beneficiar al votului politic. Dezavantajate vor fi partidele fără organizaţii judeţene puternice şi fără anvergură politică, cum este PNL, care ar fi putut câştiga prin negocieri politice şefia unor consilii judeţene.
Primul efect al aplicării sistemului uninominal la alegerea preşedinţilor consiliilor judeţene va fi schimbarea raportului de forţe dintre centru şi organizaţiile locale în interiorul partidelor. Preşedinţii consiliilor judeţene şefi de organizaţii locale vor dobândi o asemenea legitimitate şi putere administrativă şi politică, încât conducerilor centrale le va fi imposibil să ia decizii majore pentru partid fără acceptul acestora.