În bătălia on-line pentru forţa de muncă au început să apară site-urile de recrutare specializate. jobinmarketing.ro, finjob.ro, jobit.ro sunt doar câteva dintre ele. În aceste condiţii, va fi mai uşor sau mai greu să găsiţi jobul potrivit?
Piaţa site-urilor de recrutare on-line a început să se specializeze. Pe lângă cunoscutele site-uri Myjob.ro, eJobs.ro sau BestJobs.ro, au apărut altele, dedicate exclusiv anumitor domenii - marketing şi comunicare, finanţe-bănci sau IT. jobinmarketing.ro, lansat în decembrie 2007, este un site dedicat celor care îşi doresc o carieră în marketing, iar candidaţii sunt doar studenţi şi specialişti din acest domeniu. Pe domeniul IT există deja mai multe site-uri specizalizate - joobs.ro, jobber.ro sau jobit.ro. În ceea ce priveşte domeniul financiar-bancar, tot anul trecut în decembrie a fost lansat finjob.ro.
„Am dorit să strângem toate anunţurile de angajare din domeniul financiar-bancar întrun singur portal care să fie foarte uşor de folosit pentru utilizatori. Publicarea anunţurilor de angajare este gratuită şi se face foarte rapid prin completarea câtorva câmpuri. La fel şi aplicarea pentru unul dintre anunţurile de joburi postate“, a declarat Laurenţiu Dumitrescu, Managing Directorul portalului finjob.ro, la lansarea acestuia.
Concurenţă sau doar convieţuire?
Alexandra Dincă, PR Manager Neogen SA, compania care deţine site-ul BestJobs.ro, spune că nou-veniţii pe piaţă nu reprezintă o concurenţă puternică pentru site-urile generaliste şi subliniază care sunt avantajele celor care oferă locuri de muncă în mai multe domenii şi care activează deja pe piaţă de mai mult timp.
„Experienţa, masa mare de candidaţi şi de companii, posibilitatea de a-ţi căuta joburi şi din alte domenii decât cel în care te afli în acest moment. Şi, momentan, în România, numă rul oamenilor care se află în această situaţie, adică vor să îşi schimbe cariera, este foarte mare“, spune Alexandra Dincă.
Daniel Secăreanu, directorul de Comunicare al Netbridge Development, compania care deţine Myjob.ro, crede că nu poate fi vorba de concurenţă atâta timp cât nu există încă foarte multe site-uri specializate mari. „Au început să apară portaluri pe diverse domenii de activitate - IT&C, Marketing etc. - dar acestea au încă de parcurs un drum destul de lung până la a acoperi un segment important din nişa site-urilor specializate pe anumite industrii sau pe anumite segmente din sectorul de resurse umane. Majoritatea candidaţilor se concentrează pe zona portalurilor generaliste, forţând într-un fel şi companiile să-i caute tot acolo. Pe viitor, însă, vor exista tot mai multe portaluri specializate oferind servicii cu valoare adăugată companiilor prin acoperirea unor nişe specifice“, crede Daniel Secăreanu.
Avantaje de ambele părţi
Alexandra Dincă spune că BestJobs.ro va rămâne în continuare un site de recrutare generalist, la fel ca şi până acum, şi că publicul-ţintă al acestuia nu s-a schimbat deloc după apariţia site-urilor specializate. „Vom rămâne generalişti, deoarece pentru noi acest model de business este mai bun. Am atins de ani de zile o masă critică de angajatori şi de candidaţi, care ne conferă un momentum foarte bun. De asemenea, pe BestJobs.ro se găsesc cele mai multe posturi din toată România. Acest lucru este un avantaj concurenţial deloc de neglijat“, adaugă Alexandra Dincă.
Netbridge Development are două site-uri de resurse umane, unul generalist, MyJob.ro, dar şi unul specializat pe profesionişti şi manageri, HR-Romania.ro. Daniel Secăreanu spune că există avantaje pentru ambele genuri de site-uri. „Avantajele unui site generalist sunt generate în special de numărul mare de companii şi candidaţi pe care acestea le gestionează. Din punctul de vedere al companiilor care recrutează pentru diverse poziţii în ierarhia companiei, aceste site-uri generaliste le oferă posibilitatea de a găsi în acelaşi loc candidaţi pentru nevoile lor diverse. Din punctul de vedere al candidaţilor, aceştia au o ofertă mai mare şi mai variată de oportunităţi de carieră pe astfel de site-uri. De partea cealaltă, site-urile specializate au ca target pentru angajatori un segment concret şi restrâns de candidaţi specializaţi pe un anumit domeniu de activitate, crescând în acest fel relevanţa CV-urilor primite de către angajatori şi şansa de a găsi un candidat potrivit pentru nevoile specifice ale companiilor“, spune Secăreanu.
Candidaţi mult mai selectivi
Oferta destul de mare, dar şi experienţa cu care vin candidaţii fac ca aceştia să fie din ce în ce mai pretenţioşi. De aici şi apariţia site-urilor de recrutare specializate.
„Specializarea este însă o armă cu două tăişuri. Din punct de vedere al volumului de candidaţi şi companii implicate într-un portal de resurse umane, portalurile generaliste vor ieşi întotdeauna în top cu un număr foarte mare de vizitatori, candidaţi sau companii, oferind astfel o varietate mai mare de posibilităţi. În acelaşi timp însă, serviciile de nişă date de portalurile specializate vor putea oferi o valoare adaugată mai mare, atât companiilor care doresc resurse cât mai potrivite pentru poziţiile importante şi nu vor să filtreze din sute sau mii de CV-uri, cât şi candidaţilor care vor să-şi restrângă aria de căutare a unei oportunităţi de carieră către companii preferenţ iale“, spune directorul de Comunicare al Netbridge Development.
FAŢĂ ÎN FAŢĂ
Lupta pentru carieră începe de la ei
> www.Myjob.ro > www.Bestjobs.ro > www.eJobs.ro > www.locuridemunca.ro
Site-uri de recrutare specializate > www.jobinmarketing.ro - joburi din domeniul marketing şi comunicare > www.finjob.ro - joburi din domeniul finanţe-bănci > www.joobs.ro - jouri din domeniul IT > www.jobber.ro - joburi din domeniul IT > www.jobit.ro - joburi din domeniul IT