ISAILĂ: Taxa auto, aproape de sfârşit

ISAILĂ: Taxa auto, aproape de sfârşit

ISAILĂ: "De ce taxa auto de primă înmatriculare a devenit o povară pentru politicieni?"

În primul rând, pentru că e an electoral, iar în al doilea, pentru că în sfârşit au aflat şi ei că o să-i coste. Problema acestui impozit este aceea că a fost greşit de la început. Degeaba încearcă guvernul Tăriceanu să-l vopsească astăzi în verde şi să-l vândă ca pe unul ecologist, acum nu mai ţine. De la început, această taxă a fost una de protecţie. Şi nu a cetăţenilor de rând şi nu a mediului, ci a vânzătorilor de maşini noi. A reprezentat de la început spaima unor oameni de afaceri că intrarea în Uniunea Europeană le-ar putea provoca unele pierderi.

Dar, ca în toate poveştile cu taxe de protecţie, vine un moment în care cei care plătesc cu de-a sila, cei jecmăniţi, se revoltă şi nu vor să mai plătească.

În România nu s-a ajuns până la revoltă pentru că, slavă Domnului, trăim într-o societate democratică şi, din când în când, votăm. 2008 e an electoral. Cum era şi logic, taxa auto de protecţie a devenit motiv de dezbatere.

Instituţiile Uniunii Europene i-au susţinut pe cetăţenii români împotriva propriului guvern. Comisia Europeană a presat cabinetul Tăriceanu s-o modifice sau să renunţe la ea. Până la urmă, cu chiu, cu vai, s-au făcut acele modificări, dar a ieşit şi mai prost. Astăzi ne aflăm în situaţia în care toate partidele, chiar şi PNL, trebuie să-şi treacă pe ordinea de zi „programul de renunţare la taxa auto“.

Aşa că, în scurtă vreme, guvernul Tăriceanu va fi obligat să îngroape acest impozit şi să-l facă uitat ca să salveze PNL-ul de furia proprietarilor de maşini.

De fapt, un lucru care a început prost se termină şi mai prost. Cred că dacă această taxă era concepută de la bun început să fie una de protejare a mediului, să fie echitabilă şi să-i încurajeze pe oameni să-şi cumpere automobile nepoluante, ce-i care o propuneau reuşeau să câştige adepţi din zona oamenilor preocupaţi de mediu. Aşa, toată lumea a perceput-o ca pe o povară şi au reacţionat în consecinţă.   În aceste zile, în toate şedinţele partidelor se vorbeşte aprins despre taxa auto. Aşa că e aproape ziua în care aceasta va fi îngropată. PNL-ul e interesat să scape cât mai rapid de pericolul de a fi asociat cu cea mai nepopulară măsură luată de când se află la guvernare.

De acelaşi autor, citiţi şi blogul „Stockholm 330“.

Ne puteți urmări și pe Google News