Poveştile de dragoste scrise şi popularizate prin telefonul mobil cuceresc topurile de vânzări pe piaţa romanelor din Japonia.
Romanele scrise la tastatura telefonului celular au cucerit piaţa literară din Japonia. Anul trecut, cinci dintre versiunile tipărite ale acestora au intrat în topul celor mai bine vândute zece romane, relatează cotidianul „International Herald Tribune“. Primul loc i-a revenit volumului „Love Sky“, romanul de debut al unei tinere pe nume Mika, lecturat pe telefoanele mobile sau on-line de aproximativ 20 de milioane de persoane, potrivit site-ului Maho no i-rando. Povestea emoţionantă a unei iubiri adolescentine, „condimentată“ cu scene de sex şi cu ticurile verbale specifice tinerei generaţii, s-a bucurat de un succes enorm. La scurt timp după apariţia în librării, romanul „Love Sky“ a fost ecranizat, iar autoarea sa a devenit celebră.
Fenomenul grăbeşte declinul literaturii clasice
În majoritatea cazurilor, romanele pentru celulare au ca temă dragostea şi sunt scrise într-o manieră simplistă, la persoana întâi. Însă popularitatea de care se bucură ar putea grăbi declinul literaturii japoneze, avertizează criticii. Literatura tradiţională niponă nu mai prezintă interes pentru tineri, susţine una dintre scriitoarele la modă, Rin. La cei doar 21 de ani ai săi, ea a scos pe piaţă volumul „Dacă tu“, vândut în 400.000 de copii. Adolescenţii „nu citesc operele scriitorilor profesionişti deoarece propoziţiile lor sunt prea greu de înţeles şi poveştile nu le sunt familiare“, explică Rin. „Mi-ar plăcea ca romanele scrise la tastatura mobilului să fie recunoscute ca gen literar distinct“, mai spune aceasta. Rin şi colegii săi de breaslă nu primesc niciun ban dacă „operele“ lor nu sunt descărcate de pe site-urile de specialitate şi tipărite. Site-urile pot fi accesate gratuit sau în schimbul achitării unei taxe lunare de 1 sau 2 dolari. Mulţi dintre autorii japonezi în vogă se află la primele romane de ficţiune, iar cititorii lor lecturează în premieră un roman, precizează reprezentanţii editurilor nipone, citaţi de cotidianul „International Herald Tribune“. O IDEE RENTABILĂ Drumul spre succes „Romanele SMS“ au apărut pentru prima dată în anul 2000, când proprietarii site-ului Maho no i-rando şi-au dat seama că pot scoate bani frumoşi dacă unele dintre poveştile de pe blogurile personale ar ajunge să fie citite şi comentate pe telefoanele mobile. În joc au intrat imediat companiile de telefonie mobilă, iar utilizatorii au fost încântaţi de idee şi s-au îngrămădit să îşi descarce poveştile de dragoste scrise de Mika şi Rin. Deşi romanele lor sunt în continuare disponibile pe internet, adolescenţii japonezi preferă să le citească pe celularele personale şi să posteze ulterior scurte comentarii. „În timp ce primesc şi trimit mesaje electronice, acest dispozitiv numit telefon mobil le inculcă dorinţa de a scrie“, spune Chiaki Ishihara, expert în literatură niponă la Universitatea Waseda.