Regizorul a fost primit cu aplauze la TIFF, la premiera lui „Poliţist, adjectiv” care, după reacţiile sălii, devine favorit la trofeul festivalului.
Triumful de care s-a bucurat filmul „Poliţist, adjectiv” al lui Corneliu Porumboiu la prima sa proiecţie din ţară, în cadrul Zilelor Filmului Românesc de la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), îi dă şanse mari la câştigarea trofeului, filmul fiind înscris în competiţia oficială. Ar fi pentru a doua oară când tânărul regizor ar reuşi performanţa (prima dată în 2006, cu filmul de debut „A fost sau n-a fost?”) şi totodată ultima, competiţia TIFF-ului fiind deschisă, după cum se ştie, autorilor aflaţi la primul sau la al doilea lungmetraj.
Pentru proiecţia de joi seara, de la 22.00, de la Cinema Victoria din Cluj, tichetele se epuizaseră cu câteva zile înainte, astfel încât o mare de clujeni şi de bucureşteni veniţi special la festival pentru acest film au rămas cu buza umflată pe trotuarul din faţa sălii. Ei vor putea vedea filmul de pe 3 iulie, când va intra oficial în reţeaua cinematografică. La premieră şi-au făcut apariţia şi câteva vedete autohtone, cum ar fi Maia Morgenstern şi Daniela Nane.
Aplauze puternice la final
„Poliţist, adjectiv” şi-a ţinut spectatorii într-o tăcere încordată o lungă perioadă, timp în care poliţistul de provincie (Dragoş Bucur) pătrunde în miezul unui caz altfel banal, de consum de haşiş într-un liceu vasluian. Momentul în care sala începe să râdă în hohote şi să aplaude este cel în care Mirabela Dauer cântă pe YouTube (pe calculatorul soţiei poliţistului), în regim „repeat”, melodia „Nu te părăsesc, iubire”, moment care declanşează, de altfel, şi mica obsesie pentru semantică a protagonistului. Punctul culminant este atins în aşa-numita „scenă a DEX-ului”, de aproape 20 de minute (despre care preşedintele juriului secţiunii Un Certain Regard de la Cannes, care i-a acordat Premiul Juriului lui Porumboiu, a declarat că e o capodoperă), la care sala a vibrat instantaneu, aplaudând-o. Finalul s-a lăsat cu aplauze puternice pentru echipa aflată în sală.
Anti-eroul Dragoş Bucur
Trebuie spus că cei care au căzut în capcana cuvântului „poliţist” din titlu şi au venit cu gândul la un film de gen, cu urmăriri şi trafic de droguri, vor fi cu siguranţă dezamăgiţi. Filmul lui Porumboiu este un film „anti-poliţist” („anti-polar”, cum i-au spus francezii), eroul interpretat de Dragoş Bucur este un anti-erou şi, ce este cel mai important, „Poliţist, adjectiv” este un film nu ne-comercial, ci chiar anti-comercial. Aşa cum regizorul însuşi a declarat de mai multe ori, este un film despre sensuri, despre cât de dificilă este căutarea adevărului într-o lume în care înţelesul real al cuvintelor ne scapă. („Ce înţelegi prin cuvântul ăsta?”, este întrebat personajul lui Bucur, iar ca probă supremă pentru identificarea sensului real al unor cuvinte precum „conştiinţă”, „lege”, „morală” sau „poliţist” este adus tocmai DEX-ul, atât de des criticat pentru erorile şi pudibonderiile lui). În rolul celui care aduce aceste definiţii drept argumente apare extraordinarul Vlad Ivanov (şeful poliţistului).
„Este un film despre sens şi un tip care se află într-un labirint”
Există însă şi riscul ca, aşa cum „Moartea domnului Lăzărescu” a fost văzut de cea mai mare partea a admiratorilor săi ca fiind, în primul rând, un film despre hibele sistemului medical românesc, şi filmul lui Porumboiu să fie privit ca unul social, despre „încetineala cu care autorităţile din România rezolvă cazurile”, cum deja s-a exprimat cineva la sesiunea lungă de întrebări de după proiecţie, la care a participat Corneliu Porumboiu, alături de actorul Ion Stoica (Dragoş Bucur aflându-se în prezent într-un casting la Londra).
Scenariul a suportat trei drafturi în doi ani: mai întâi au fost mai multe poveşti, din ele s-a decantat cea cu drogurile şi elevii, apoi a apărut şi cea cu DEX-ul. Sursele poveştii sunt două: o relatare despre un frate care şi-a trădat alt frate („povestea poate avea chiar o dimensiune biblică”, a spus Porumboiu, de aici referirea la Iuda dintr-o secvenţă), iar cea de-a doua, relatarea unui poliţist prieten, care a refuzat din motive de conştiinţă să execute un ordin. În faza finală a scriptului, regizorul a cerut unor prieteni apropiaţi să-i trimită pe mail definiţii ale cuvântului „conştiinţă”: „Dacă vedeai definiţiile, chiar te duceai la DEX”, a povestit Porumboiu. „Am făcut o documentare amănunţită: am o obsesie pentru timpul real şi am încercat să păstrez toate regulile unei urmăriri”, a explicat cineastul lungile scene de filaj. „Este un film despre sens şi un tip care se află într-un labirint”, a mai întărit o dată autorul.
„Nevasta poliţistului sunt eu!”
În ce priveşte opţiunea pentru melodia Mirabelei Dauer, Porumboiu a explicat-o în felul următor: „Ascult multă muzică românească de felul ăsta. Îmi plăcea mult melodia, în prima fază. Dacă vreţi, nevasta poliţistului sunt eu. Analizând textul, am ajuns la scena respectivă”. Pentru că filmul a fost turnat în septembrie, iar discuţia despre legalizarea drogurilor uşoare a apărut în România recent, Porumboiu spune că filmul său nu trebuie asociat cu acest subiect, nu este o pledoarie pentru campania lui EBA: „Sunt pentru orice demers legal. Cred că într-un stat individul trebuie să aibă prioritate”, şi-a lămurit poziţia cineastul.
La ieşirea din sală, printre personalităţile care comentau încântate filmul, şi Daniela Nane, care consideră că filmul „te solicită la nivel intelectual”. „Mi s-a părut un film extraordinar de bun, un film excelent, care într-adevăr te solicită la nivel intelectual, realizat cu mare pricepere. Actorii sunt foarte bine aleşi şi joacă impecabil, iar scenariul este cu adevărat unul inteligent, de mare impact. Felicitări lui Corneliu Porumboiu!”.
INVITATĂ SPECIALĂ
Claudia Cardinale petrece trei zile la Cluj
Azi-noapte târziu, a sosit la Cluj şi mult-aşteptata invitată de onoare a TIFF-ului, marea actriţă Claudia Cardinale, acum în vârstă de 70 de ani. Oaspetelui, care are astăzi un program foarte încărcat, i se va decerna, în cadrul Galei care începe la ora 20.30, la Teatrul de Stat „Lucian Blaga”, Premiul Onorific pentru întreaga carieră. Tot la această gală (la care şi-a anunţat prezenţa şi premierul Emil Boc), vor primi Premii pentru înteaga carieră şi actorul Florin Piersic – coincidenţa face ca şi actorul român, şi Cardinale să fi debutat în acelaşi an, 1957 –, actorul Mircea Albulescu şi regizorul Dan Piţa. Mâine, de la ora 11.00, în ultima zi a festivalului, Claudia Cardinale va susţine o conferinţă de presă prentru ziariştii prezenţi la Cluj.
Actriţa favorită a lui Visconti
În onoarea Claudiei Cardinale şi în prezenţa acesteia, va fi proiectat astăzi, de la ora 18.00, la Cinema Republica, „Vaghe stelle dell’Orsa...” / „Tremurătoare stele ale Ursei” (1965), în regia lui Luchino Visconti, un film în care marele regizor i-a oferit divei - una dintre actriţele sale favorite de-a lungul anilor ’60 - unul dintre rolurile ei de referinţă: cel al unei supravieţuitoare a Holocaustului, care are o relaţie incestuoasă cu fratele său.
Mai toate numele importante ale Noului val – actori, actriţe şi regizori – se află la Cluj în aceste zile, animând petrecerile până noaptea târziu şi dând nota de „glam” inierentă unei astfel de manifestări: Anamaria Marinca şi Maria Dinulescu, Andi Vasluianu, Nae Caranfil, Corneliu Porumboiu, Tudor Giurgiu, Radu Muntean sau Alex Leo. Şerban.
GALĂ
Dan Piţa, premiat pentru întreaga carieră
Reputatul regizor român Dan Piţa va primi în această seară, la TIFF, un Premiu pentru întreaga carieră. Aflat deja la Cluj, cineastul a susţinut o conferinţă de presă, în care a ţinut să reamintească faptul că şi generaţia sa a primit, la rândul ei, premii importante pentru filmele pe care le-a realizat, ceea ce a atras şi atunci atenţia asupra României (Dan Piţa a primit, în 1993, Leul de Argint la Festivalul de la Veneţia, cu filmul „Hotel de lux”).
Despre performanţele recente ale tinerilor cineaşti, regizorul crede că demonstrează că se întâmplă ceva în cinematografia românească. Dan Piţa a mărturisit că şi-ar dori din toată inima să mai regizeze încă un film, dar dificultăţile de finanţare sunt, în acest moment, insurmontabile.
Cineastului i-au fost prezentate, în secţiunea „3x3” a festivalului, trei dintre filmele sale mai reprezentative: „Concurs” (1982) – care va mai putea fi văzut şi în această seară, de la ora 21.15, la Cinema City, „Hotel de lux” (1992) şi „Pas în doi” (1985).
Regizorul Menahem Golan, unul dintre invitaţii speciali la TIFF, şi-a anulat vizita la festival, „din motive independente de el”. Într-un mesaj video transmis organizatorilor TIFF, regizorul spune că va veni în România, în toamna acestui an, pentru a filma noua sa producţie, „Badenheim 39”.