Rick Wagoner, directorul general al General Motors, forţat de autorităţile SUA să demisioneze, pleacă din companie cu un CEC de 20 de milioane de dolari, scrie astăzi AFP.
Compania a transmis că suma nu reprezintă un bonus, ci corespunde "pensiei şi altor elemente de remunerare, acumulate până la 31 decembrie în cei 32 de ani în care Wagoner a lucrat pentru GM".
Ştirea vine într-un moment când autorităţile SUA încearcă să limiteze bonusurile, primele sau alte avantaje băneşti acordate conducerilor companiilor ajutate financiar de stat, aşa cum este cazul GM.
ŞTIRE ACTUALIZATĂ LA ORA 13:38 GM şi Chrysler ar putea falimenta în două luni Preşedintele SUA le-a dat un ultimatum celor două grupuri auto: se restructurează sau mor, chiar de mâna statului. Barack Obama a respins planurile de restructurare înaintate de giganţii auto General Motors (GM) şi Chrysler, pe baza cărora ar mai fi primit bani de la stat, scrie agenţia Reuters. Casa Albă l-a forţat pe directorul general al GM, Rick Wagoner, să-şi dea demisia, alături de alţi membri ai consiliului de conducere. Mai mult, managementul Chrysler este presat să finalizeze procedurile alianţei cu constructorul italian Fiat în 30 de zile. În caz contrar, administraţia Obama ameninţă cei doi mastodonţi din Detroit cu declanşarea procedurilor de faliment.
În acelaşi timp, GM va mai primi perfuzii financiare doar 60 de zile, timp în care trebuie să vină cu un nou plan de restructurare. Dacă programul propus de constructorul auto ar fi fost acceptat de Casa Albă, GM ar mai fi primit o „injecţie” de 16 miliarde de dolari de la statul american. Banii sunt publici şi, implicit, greutatea este susţinută de contribuabilii americani. Pe de altă parte, dacă Chrysler dovedeşte că alianţa cu Fiat este una avantajoasă, va primi o linie de finanţare de 6 miliarde de dolari de la Trezoreria SUA. Un detaliu important al alianţei este acela că Fiat este de acord să cumpere 35% din Chrysler.
O industrie cu probleme grave
Sectorul auto american trece acum prin cele mai dificile probleme din ultimii 30 de ani. Marile companii sunt acuzate de lipsa de viziune de care au dat dovadă în ultimii ani şi de incapacitatea de a se restructura pentru a se adresa noilor realităţi. Constructorii au continuat să fabrice maşini mari, cu consum ridicat de combustibili şi emisii poluante puternice, într-o perioadă în care resursele naturale scad exponenţial, iar necesitatea protejării mediului este evidentă. GM a pierdut în ultimii patru ani nu mai puţin de 82 de miliarde de dolari. Mai mult, valoarea acţiunilor companiei a scăzut cu 95% de când Rick Wagoner a preluat frâiele.
Analiştii spun însă că ar fi greşit ca toate relele să fie puse în spatele fostului şef de la GM. „Compania şi-a pierdut viziunea încă de la sfârşitul anilor ‚70, însă conducerea nu a observat asta în următorii 20 de ani. Rick (Wagoner – n.r.) a luat o mulţime de decizii, dar ele au venit prea târziu”, a declarat John Casesa, managing partner la firma de consultanţă Casesa Shapiro Group. GM şi Chrysler au, împreună, 160.000 de angajaţi numai în SUA şi au primit deja ajutoare de stat ce însumează 17,4 miliarde de dolari.
SPRIJIN
Companiile auto locale, cu ochii pe vistieria statului
Şi în România companiile auto sunt susţinute în această perioadă financiar de stat, în diferite moduri. Grupul Renault a făcut o solicitare de subvenţie în valoare de 25 de milioane de euro, pentru proiecte aflate în curs de desfăşurare şi alte 21 de milioane de euro pentru alte proiecte ce vizează deschiderea de noi locuri de muncă.
„Aceste subvenţii de stat nu au legătură cu criza, sunt pentru dezvoltare, fiind permise de legislaţia europeană”, ne-a declarat Silviu Sepciu, şeful serviciului de presă de la Dacia. În acelaşi timp, Renault a cerut statului român să garanteze un împrumut de 100 de milioane de euro luat de grupul auto de la Banca Europeană de Investiţii (BEI). Şi grupul Ford a cerut de la stat garanţii, pentru o finanţare în valoare de 400 de milioane de euro, pe care compania vrea sVă o primească tot de la BEI.