"Vagabondul milionar", un “cocktail de Hollywood-Bollywood manipulator”
- Adam Popescu
- 23 februarie 2009, 15:28
Co-producţia SUA-Marea Britanie-India a fost vedeta ediţiei din acest an a Oscarurilor. După patru Globuri de Aur, şapte Bafta (premiile Academiei Britanice de Film) şi alte 51 de distincţii, Slumdog Millionaire a câştigat opt Oscaruri, dintre care două dintre cele mai râvnite- cel pentru cel mai bun film şi cel mai bun regizor - Danny Boyle.
Pelicula, inspirată dintr-un roman scris de Vikas Swarup, este povestea unui tânăr de 18 ani, crescut în condiţiile aproape inumane din suburbiile oraşului Mumbai, aflat la doar un pas distanţă de câştigarea marelui premiu al concursului "Vrei să fii miliardar?" - variantă indiană.
Păreri împărţite
Deşi filmul a adus încasări de 130 de milioane de dolari până la începutul lunii februarie şi a primit zeci de premii, numeroase publicaţii şi critici i-au pus la îndoială valoarea. În timp ce unii apreciau alternarea planurilor şi imaginea neşlefuită a unei Indii sărace, o lume în care se succed într-un firesc halucinant scene de crimă şi prostituţie, dar şi povestea de dragoste prezentată iscusit de regizorul Danny Boyle, contestatarii susţin că subiectul nu are nimic spectaculos, exploatând motive epuizate.
”E un film picaresc, simpatic, emoţionat pe alocuri, dar în moduri pe care le-am văzut deja de atâtea ori. Foarte antrenant, foarte telenovelă, cu un subiect care a prins foarte bine acum, cu criza economică, când oamenii rezonează la teme de genul acesta”, consideră criticul Alex. Leo Şerban.
Acesta estimează că succesul peliculei este efemer şi că însuşi filmul este „o excentricitate de moment”. „Cocktailul acesta de Hollywood-Bollywood nu e o mare găselniţă, e atât manipulator, încât nu mai ştii ce să mai spui. Mie îmi aminteşte de ”Crash”, peste câţiva ani n-o să mai auzim de el”, a apreciat Alex. Leo Şerban.
Pentru Irina Nistor, însă, alegerea Academiei Americane de Film este cea mai bună. „Este un film extrem de ingenios, este făcut în aşa fel încât să nu te plictiseşti nicio clipă şi ca, din întrebare în întrebare, să fii curios să vezi ce se întâmplă. Este foarte puţin previzibil. Dintre filmele nominalizate, era de departe cel mai bun”, a subliniat Nistor, pentru evz.ro.
Pentru Andrei Gorzo, victoria "Vagabondului milionar" este benefică dintr-un singur punct de vedere- a reprezentat eşecul lui Benjamin Button, care „e un fel de ”Forrest Gump” fără vioiciunea aceluia, din care a rămas doar filosofia. Ceva mai inert nu-mi vine în cap. Cred că popularitatea acestui film în California se datorează şi unui tip de revelaţie despre lifting pe care cred că l-au avut vedetele”, a comentat Gorzo.
Intervenţie politică prin „Milk”
Toţi cei trei critici au salutat premierea lui Sean Penn pentru interpretarea lui Harvey Milk. „Sean Penn e extraordinar, devine un alt om. El, care în viaţa reală e un om destul de supărat şi de antipatic, aici surâde mereu, are altă expresie, altă faţă, e altcineva”, a afirmat Andrei Gorzo.
Alegerea Academiei a constituit o surpriză pentru Alex. Leo Şerban, care miza pe Mickey Rourke. „Diferenţa dintre ei nu e foarte mare, poţi să zici că Sean Penn e un actor cu roluri mai variate, iar acesta din ”Milk” e unul de compoziţie foarte bun, însă la Rourke rolul se confundă cu viaţa lui, iar asta e foarte emoţionant”, a apreciat criticul.
„Milk”, premiat şi pentru cel mai bun scenariu original, „a reparat ceea ce mulţi au considerat o nedreptate, atunci când „Brokeback Mountain" nu a luat premiul pentru cel mai bun film. Cu ocazia asta, Sean Penn şi scenaristul au avut o intervenţie politică. La fiecare ediţie există o intervenţie politică şi, de data aceasta, tema a fost drepturile homosexualilor”, a explicat Irina Nistor.
"Frost/Nixon" şi "Nonconformiştii", ignorate pe nedrept
Dezamăgitoare a fost, în opinia criticilor, atitudinea Academiei faţă de ”Frost/Nixon”, un film cu cinci nominalizări, care nu a câştigat niciun premiu, şi ”Nonconformiştii”.
În timp ce Alex Leo. Şerban crede că sobrietatea din ”Frost/Nixon” „trebuia premiată măcar la scenariu", Andrei Gorzo consideră că „Academia a detestat ”Revolutionary Road”/ ”Nonconformiştii”. Ce anume din acest film i-a agresat atât de mult, nu ştiu, însă asta spune ceva despre film în sine şi despre Academie. Merită studiat acest aspect. ”Revolutionary Road” m-a pasionat mai tare decât oricare dintre cele cinci filme nominalizate”.
Cel mai bun film străin, surpriza ceremoniei Premierea peliculei japoneze „Okuribito"/"Departures" a surprins deoarece „se pare că nimeni nu l-a văzut, în afară de membrii Academiei”, în opinia lui Alex. Leo Şerban.
„Mulţi credeau că va lua "Waltz with Bashir", care primise mai multe premii, însă problemele din Orient au influenţat. Alţii mizaseră pe filmul franţuzesc, deşi şansele erau cam mici, deoarece anul trecut a câştigat „La vie en rose”. Nimeni nu se aştepta în mod special la pelicula japoneză”, a adăugat Irina Nistor. (A contribuit Florentina Ciuverca)
Voi ce părere aveţi despre câştigătorii din acest an a Oscarurilor?
VEDEŢI AICI LISTA COMPLETĂ A CÂŞTIGĂTORILOR
CITIŢI ŞI:
ÎN PAT CU DUŞMANUL: A câştigat “Slumdog Millionaire” pe merit?