Responsabilitatea socială corporatistă este calea prin care firmele îşi pot menţine afacerile.
Responsabilitatea socială corporatistă este soluţia pentru ca firmele să-şi menţină afacerile şi reputaţia, dar şi să-şi motiveze angajaţii pe timp de criză. Aşa susţin specialiştii în domeniu, potrivit cărora Corporate Social Responsability - CSR, pe scurt - nu înseamnă doar investiţie în imaginea unei companii, ci şi în etică, şi, mai ales, în comunitate şi în angajaţi.
Soluţii pentru problemele comunităţii
În viziunea Luminiţei Oprea, care conduce Saga Business & Community - o firmă de strategie şi management al reputaţiei - CSR este un instrument de business, o manieră prin care com paniile pot salva bani.
"Este responsabilitatea unei companii de a acţiona în mod etic faţă de toţi partenerii săi de interes, fie că vorbim despre autorităţi, despre angajaţi, despre comunitate, furnizori ori clienţi", spune managerul, subliniind că CSR face parte din conceptul mai larg numit "dezvoltare durabilă". Acesta se traduce prin ideea că trebuie să trăieşti ziua de astăzi fără să periclitezi şansa generaţiei următoare de a face asta. Asta înseamnă nu doar mici proiecte pe termen scurt, aşa cum sunt donaţiile de sărbători cu care firmele se laudă în comunicate de presă, ci proiecte durabile şi sustenabile în comunităţi.
"O companie trebuie să aibă un dialog cu partenerii de interes la nivel local, autorităţi, instituţii, şcoli, spitale care să liciteze problemele din zonă şi aşa să decidă care este cea mai stringentă", adaugă Luminiţa Oprea.
Astfel, odată identificată o nevoie a comunităţii, compania se poate implica în soluţionarea ei, ceea ce îi aduce un plus de reputaţie, dar şi un avantaj etic. "Lumea va vedea că nu e vorba doar despre proiecte punctuale, ci despre un proiect pe termen lung, transparent, ceea ce îi va conferi companiei şi credibilitate", subliniază aceasta. Iar credibilitatea se traduce în încredere din partea angajaţilor şi din partea comunităţii, de unde vor veni viitorii angajaţi.
Motivaţi să îşi urmeze pasiunile
Acest nou domeniu al CSR trebuie legat de strategia de business a unei companii, care se referă nu doar la activitate, ci şi la mediul de lucru şi la siguranţa şi satisfacţia angajaţilor.
"În momentul în care angajaţii unei companii au trecut prin tăieri de salarii şi restructurări, este important ca oamenii rămaşi să fie motivaţi non-financiar", mai spune Luminiţa Oprea, potrivit căreia aici intră în scenă proiectele de CSR. Adică, firmele trebuie să-i încurajeze pe angajaţi să-şi urmeze pasiunile şi să le permită asta în timpul programului.
"Fie că e vorba despre proiecte cu centre de plasament, case de bătrâni sau proiecte de mediu, important e ca angajaţii să facă voluntariat cu plăcere", precizează ea. Iar preocuparea unui patron pentru bunăstarea celor care lucrează pentru el este garantul unei echipe solide. "Astfel de echipe vor ieşi mai puternice din criză, pentru că au învins împreună", mai arată managerul.
Aceasta atrage atenţia că acţiunile de responsabilitate socială nu sunt apanajul marilor companii. Şi firmele mici şi mijlocii pot profita de pe urma lor. "IMM-urile nu trebuie să spună că nu au bugetul unei multinaţionale. E bine să înţeleagă că, prin CSR, se pot diferenţia de celelalte companii. Pot face proiecte pentru comunitate ori încercând să reducă riscul ca un fenomen să se petreacă, ori rezolvând o problemă stringentă pentru rezidenţi", conchide Luminiţa Oprea. "Preocuparea unui patron pentru bunăstarea celor care lucrează pentru el este garantul unei echipe solide." LUMINIŢA OPREA, manager Saga Business & Community