Două tone de păcură s-au scurs pe străzi la Constanţa
- Adam Popescu
- 31 octombrie 2010, 19:16
Câteva tone de păcură s-au deversat noaptea trecută pe o stradă din sudul oraşului Constanţa, mare parte din produsul petrolier ajungând şi în Marea Neagră după ce s-a scurs în sistemul de canalizare al oraşului. Purtătorul de cuvânt al Regie Autonome Judeţene de Apă (RAJA), Irina Oprea, spune că "poluarea s-a produs în urma unei avarii la conducta de transport păcură aparţinând companiei Oil Terminal".
Locatarii de pe strada Theodor Speranţia au intrat în panică şi au alertat autorităţile, iar la faţa locului au ajuns imediat reprezentanţii RAJA, ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dobrogea şi ai companiei Oil Terminal, care deţine magistralele petroliere. În urma intervenţiei s-a reuşit delimitarea zonei poluate pe o suprafaţă de 300 de metri pătraţi s-a început colectarea produsului petrolier în cisterne şi au fost demarate acţiuni de depoluare prin presărarea de material absorbant. La aceasta oră se lucrează şi la depoluarea acvatoriului portuar în dana 84 a portului Constanţa, unde s-au instalat baraje antipoluante. Reprezentanţii RAJA lucrează şi la ecologizarea sistemului de preluare a apelor pluviale. Localnicii s-au speriat de pericolul unei explozii care s-ar fi putut produce "la cea mai mică scânteie" şi se plâng că păcura le-a intrat în curţi şi garaje.
Oil Terminal a reziliat contractul cu firma de pază
Imediat după incident, directorul mecano-energetic al companiei Oil Terminal, Fazekaş Biro, a declarat că la originea poluării sunt "ori hoţii care au încercat să atace conducta de motorină care este lângă cea de păcură şi au greşit, ori este o cauză naturală, o coroziune". În această după-amiază, reprezentanţii companiei Oil Terminal aud eclarat că accidentul de la Constanţa a fost provocat de hoţii care au înţepat conducta şi, când au văzut că se scurge păcura, au încercat să acopere spărtura cu pâmânt. Conducerea companiei a mai declarat că vinovaţi de acest incident se fac reprezentanţii firmei de pază, care ar fi trebui să supravegheze conductele companiei. Motiv pentru care contractul cu firma de pază a fost reziliat unilateral, iar de mâine va fi încheiat, pentru următoarele trei luni, un contract cu o altă firmă, între timp urmând a fi demarată procedura legală de atribuire a contractului de pază pentru compania Oil Terminal.
<br/>Potrivit sursei citate, firma de pază încasa lunar 7 miliarde de lei vechi pentru serviciile de pază oferite companiei Oil Terminal şi numai anul acesta s-au înregistrat zeci de atacuri la conducte din cauza modului defectuos în car agenţii de pază şi-au îndeplinit atribuţiile. În urma cercetărilor efectuate împreună cu reprezentanţii Direcţiei Apelor Dobrogea Litoral, se va stabili cantitatea exactă de păcură deversată. Reprezentanţii RAJA susţin că, după principiul "poluatorul plăteşte", toate cheltuielile pentru depoluare vor fi suportate de compania Oil Terminal.