Traficul bucureştean e sufocat în această perioadă, când 142.000 de maşini trec zilnic pe la Universitate, spune Nicu Dragoş, şeful Brigăzii Rutiere.
Bucureştiul este un oraş sufocat de maşini, iar numărul acestora este în continuă creştere. Asta, în condiţiile în care infrastructura continuă să lase de dorit. Există însă şi o veste bună, care vine din partea Brigăzii de Poliţie Rutieră (BPR): numărul accidentelor şi cel al victimelor este în scădere, pentru prima dată după mulţi ani.
O spune şeful BPR, comisarul Nicu Dragoş, care vorbeşte, într-un interviu acordat EVZ, despre problemele din traficul bucureştean şi vine cu recomandări pentru şoferii care se încumetă să se urce la volan în această perioadă.
EVZ: Cum a fost anul 2010 pentru poliţistul de la Rutieră? Comisarul Nicu Dragoş: Consider că a fost unul bun, pentru că au murit mai puţini oameni şi au fost mai puţini răniţi în accidente rutiere. Datele noastre arată că, de la 1 ianuarie şi până la 15 decembrie anul acesta, sunt cu 10,67% mai puţine accidente grave faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (904 accidente rutiere au avut loc până pe 15 decembrie 2009, în timp ce, în 2010, erau înregistrate 1.012). Persoane decedate au fost anul trecut 135, iar în acest an - 103, deci cu 32 mai puţine. Iar persoane rănite grav sunt cu 8,5% mai puţine - 859 anul acesta, faţă de 938 anul trecut).
Care sunt cele mai frecvente cauze ale acestor accidente? Traversările neregulamentare ale pietonilor cauzează cele mai multe accidente. Anul acesta, au fost cu 69 accidente mai puţine faţă de anul trecut, care însumează 35,8%. Pe locul doi la cauze sunt neacordările de prioritate pentru pi e toni. Dar, chiar şi aşa, procentul este mai mic faţă de anul trecut - 17,3% mai puţine accidente cauzate de această problemă. Pe locul trei la cauze este viteza, iar faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut au fost cu 11,17% mai puţine cazuri. Pe următorul loc se clasează neacordarea de prioritate autovehiculelor (cu 10,73% mai puţine acci dente faţă de anul trecut).
Cum aţi reuşit să ajungeţi la acest "bilanţ"? Am învăţat din greşeli. În zonele în care am înregistrat cele mai multe accidente am adus în stradă mai mulţi agenţi. Când ştii că e un poliţist în stradă, eşti mai prudent... Dar am şi analizat mai bine cauzele accidentelor. Am avut şi mai multe campanii de prevenire, care - ne place să credem - au sensibilizat.
De ce are Bucureştiul un trafic atât de aglomerat? Una dintre cauze este şi numărul mare de maşini. Din datele noastre estimative, numărul maşinilor a crescut cu 200% faţă de anul trecut. Potrivit statisticilor colegilor de la Înmatriculări, în Capitală sunt înscrise în circulaţie 1.200.000 de autovehicule. Putem să vă spunem doar că, zilnic, în trafic sunt între 60.000 şi 100.000 de maşini.
Doar astăzi (ieri - n.r.), de la ora 8.00 la ora 9.00 (deci, la o oră de vârf), numai prin Piaţa Universităţii au trecut 8.000 de autovehicule. Asta, în timp ce, în aceeaşi piaţă, în decurs de 24 de ore, sistemul de monitorizare a traficului a contabilizat 142.000 de maşini.
O altă cauză este generată din vina şoferilor grăbiţi care nu păstrează liber centrul intersecţiilor, zonele haşurate, apoi oprirea şi staţionarea neregulamentare, ca re îngreunează traficul, şi depăşirea coloanelor oprite la semafor.
Câte maşini sunt în trafic, în fiecare zi, în această perioadă? Nu cred că greşesc dacă spun aproximativ 80.000 de maşini.
Cum se descurcă cei 80 de agenţi din provincie pe care i-aţi adus în Bucureşti pentru a fluidiza traficul în această perioadă? Evident, pentru ei este ceva nou, dar ajută în zonele în care se blocau intersecţiile, în zonele comerciale, în centru, pe bulevardul Iuliu Maniu şi Colentina - cele mai aglomerate în această perioadă a anului.
Ce le recomandaţi şoferilor bucureşteni în această perioadă? În primul rând, vreau să precizez că ne-a prins şi pe noi spiritul Crăciunului, dar nu vom face rabat pentru cei care se urcă băuţi la volan sau le pun celorlalţi viaţa în pericol prin diverse manevre periculoase.
În primul rând, le recomandăm şoferilor să reducă viteza în zonele cu piatră cubică, unde există riscul de derapaj mult mai mare, dar şi în apropierea trecerilor pentru pietoni. Iar, în condiţiile unui carosabil acoperit cu zăpadă, polei gheaţă sau mâzgă, să circule cu viteză de 30 km/h în localităţi şi cu 50 km/h în afara acestora.
De asemenea, să-şi asigure o bună vizibilitate curăţând parbrizul, luneta şi geamurile laterale. Să asigure buna funcţionare a ştergătoarelor de parbriz şi a sistemului de climatizare şi dezaburire. Să folosească sistemul de iluminare-semnalizare pentru a vedea şi a putea fi văzuţi în trafic. Să păstreze în mers o distanţă suficient de mare pentru a putea opri în condiţii de siguranţă, să echipeze maşina cu pneuri de iarnă (deşi cei care nu fac asta riscă sancţiuni abia de anul viitor - n.r.), să nu frâneze sau să vireze brusc şi să folosească cu precădere frâna de motor. În plus, un şofer trebuie să se intereseze permanent de starea drumurilor.
Cum aţi vrea să fie 2011 pentru poliţiştii de la Rutieră? Îmi doresc ca niciun coleg de-al meu să nu mai fie rănit. Anul acesta am avut trei răniţi. Unul dintre ei, un motociclist bun, nu se va mai putea urca pe două roţi. Toţi trei sunt poliţişti buni, care s-au expus foarte mult. Sunt mândru de ei.
RISCURI
Amenzi rutiere "de sezon"
Deşi amenzile pe care poliţiştii le împart iarna sunt "usturătoare", cel puţin în acest an, şoferii vor fi iertaţi de obligaţia de a-şi echipa autoturismele cu cauciucuri de iarnă.
Iată care sunt însă - potrivit poliţiştilor - "abaterile" care vă pot aduce sancţiuni în acest sezon:
- Lipsa lanţurilor la autovehiculele de peste 3,5 tone, sancţionată cu 9-20 de puncte-amendă (între 540 şi 1.200 de lei);
- Numerele de înmatriculare murdare şi defecţiunile tehnice vă pot aduce 2 -3 puncte-amendă (120-180 de lei);
- Folosirea incorectă a luminilor de drum faţă de autovehiculele care circulă în faţa dumneavoastră e sancţionată tot cu 2-3 puncte- amendă, dar aduce cu ea şi 2 puncte de penalizare;
- Anvelopele neconforme (momentan în cazul autovehiculelor de 3,5 tone) le pot aduce şoferilor 4-5 puncte-amendă (240-300 de lei);
- Folosirea luminilor de ceaţă în alte condiţii decât pe timp de ceaţă aduce cu ea tot 4-5 puncte-amendă, dar şi 3 puncte de penalizare;
- Defecţiunile la sistemul de iluminare, circulaţia fără lumini ori nesemnalizarea noaptea sau în condiţii meteo nefavorabile e sancţionată cu 6-8 puncte amendă (360-480 de lei);
- Roţile pline de noroi vă vor aduce şi ele amenzi de la 540 de lei la 1.200 de lei.