7 din 10 români se tem că nu îşi mai pot plăti chiria

Şapte din zece români se tem de incapacitatea de a plăti ipoteca sau chiria şi de a-şi pierde banii investiţi, iar 32% dintre ei sunt îngrijoraţi că ar putea rămâne fără loc de muncă, potrivit unui studiu realizat în mai multe ţări de firma de cercetare de piaţă Synovate.

Potrivit studiului, 32% dintre respondenţii din România s-au  declarat îngrijoraţi de pierderea propriului loc de muncă, situaţia care se regăseşte în aproape toate ţările  analizate, în timp ce 25% dintre ei nu au nicio temere legată de situaţia actuală a economiei.        1 din 10 renunţăm la vacanţele de lux

În ceea ce priveşte riscurile legate de reducerea bugetului pentru cheltuieli, un român din zece se teme că ar putea renunţa la  vacanţele scumpe sau alte activităţi de lux, iar 70% îşi pun problema incapacităţii de a plăti ipoteca sau chiria şi  de  a-şi  pierde banii investiţi. 

Plata poliţei de asigurare s-a dovedit a fi, potrivit analizei, cea mai mică grijă a românilor.      

Pe de altă parte, românii au fost mai puţin interesaţi, în ultimele şase luni  înainte de realizarea studiului, să reducă bugetul sau să cheltuiască mai puţin.

Astfel, 43% dintre respondenţi au recunoscut că au cheltuit mai puţin sau şi-au regânditi bugetul, faţă de media mondială care este de 59%.     

Mai optimişti

Românii sunt mult mai încrezători comparativ cu cetăţenii altor ţări în privinţa situaţiei economice viitoare, 48% dintre cei chestionaţi fiind de părere că "economia trece trece printr-o pasă mai proastă, dar îşi  va reveni repede", nivel asemănător celui înregistrat în Olanda (49%).      

Cei mai pesimişti la  nivel  global s-au dovedit a fi britanicii, astfel că trei sferturi dintre ei consideră că situaţia economică se află pe un  trend descendent şi că se va înrăutăţi înainte să se amelioreze.

Studiul, realizat în luna noiembrie 2008 pe un eşantion de 11.500  de persoane din 18 ţări, cuprinde  opiniile respondenţilor  privind  economia ţării lor,  cheltuielile  individuale  şi  la  nivel  de  familie,  situaţia financiară, obiceiurile de consum.