Membrii organizaţiei patronale ''Operatorul portuar” Constanţa amenință că îşi vor suspenda activitatea, pentru a se alătura protestelor anunţate de Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare cu privire la intenţia Guvernului de a trece Portul Constanţa în administrarea consiliului local, prin transferarea cu titlu gratuit a unui pachet de 13% din acțiuni.
„Organizaţia Patronală „Operatorul portuar” Constanţa a luat act de anunţul făcut de Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare, prin preşedintele Federaţiei, dl. Mircea Burlacu, prin care lucrătorii portuari îşi arată intenţia de a demara acţiuni de protest cu privire la intenţia Guvernului României de trecere a acţiunilor Portului Constanţa către Consiliul Local Constanţa”, se arată într-un comunicat al organizaţiei patronale, citat de Agerpres.
Patronatele avertizează că, dacă Executivul nu va ține cont de solicitările formulate, vor suspenda conform legislaţiei în vigoare, activitatea, pentru a se alătura propriu-zis protestelor, până la rezolvarea imediată a solicitărilor, se menţionează în comunicat.
„Lipsa de răspuns a Guvernului României poate duce în această situaţie până la blocarea efectivă a Portului Constanţa'', subliniază membrii organizaţiei.
Organizaţia patronală „Operatorul portuar” reuneşte 33 de companii care îşi desfăşoară activitatea pe domeniul portuar și care au peste 6.000 salariaţi, reprezentând mai mult de 60% din numărul total de persoane angajate pe domeniul portuar. Companiile membre ale organizaţiei patronale, prin activitatea desfăşurată, contribuie cu peste 85% la veniturile Administraţiei Portului Constanţa (CN APM). Contribuţia organizaţiei patronale la bugetul local prin activitatea desfăşurată este de circa 2.000.000 euro/trei ani (2011 - 2013), ceea ce reprezintă aproximativ 30% din acesta. Contribuţia organizaţiei patronale la bugetul de stat este de 45.000.000 euro/trei ani (2011 - 2013).
Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a declarat, sâmbătă, la Tulcea, că membrii Comisiei Europene se vor pronunţa cu privire la intenţia autorităţilor române de a transfera 13% din acţiunile deţinute la Portul Constanţa la administraţia locală.
„Menţinerea unui centralism la nivelul Ministerului Transporturilor în Portul Constanţa nu are legătură cu realităţile europene. Mai mult, în anul 2008, atunci când s-a făcut transferul gratuit a 20% din acţiuni, nimeni nu a cerut acordul Uniunii Europene. Pe data de 5 mai, am sesizat CE, am arătat că infrastructura strategică va rămâne în proprietatea statului şi în administrarea ministerului şi am cerut să se pronunţe dacă se creează un avantaj nelegal Consiliului local Constanţa prin acest transfer”, a spus ministrul, într-o conferinţă de presă susţinută la Tulcea.
Potrivit acestuia, dacă CE va fi de acord, autorităţile române vor începe demersurile pentru a obţine avizele din partea Ministerului Finanţelor şi a Ministerului Justiţiei, apoi vor scoate la bursă un pachet de 14% din acţiunile deţinute la Administraţia Portului Constanţa. Autorităţile române se aşteaptă în acest context la o scădere a evaziunii fiscale, dar şi a muncii la negru, cu atât mai mult cu cât în prezent numărul angajaţilor portului constănţean reprezintă 10% din cel al angajaţilor unităţii de acum peste 25 de ani, atunci când activitatea portului era mai scăzută decât cea din zilele noastre.
Ministrul Dan Șova a mai anunțat că și celelalte porturi dunărene din România, cu excepţia celor de la Brăila şi Galaţi, vor fi transferate autorităţilor locale, potrivit ministrului Şova, răspunsul CE cu privire la legalitatea acestor demersuri urmând să fie primit în maximum o lună de la transmiterea sesizărilor de către autorităţile române.