După ce criza le-a muşcat din profituri, retailerii de pe piaţa de bricolaj se pregătesc de extinderi şi schimbă strategiile, pentru a creşte vânzările.
Ieri, noii proprietari ai lanţului de magazine Bricostore au prezentat strategia referitoare la rebrandingul acestora. În următorii doi ani, britanicii de la Kingfisher vor să finalizeze procesul de rebranding al magazinelor Bricostore, care se vor numi Brico Dépôt. Reorganizare de la zero În aceste magazine nu se vor mai face promoţii, în care să se vândă produse la preţ redus. În locul acestora, britanicii mizează pe produsele de tip arivaj, adică produse în general scumpe, dar pe care le vor vinde, în cantităţi mici, sub preţul pieţei. Totodată, gama de bază din aceste magazine va cuprinde 12.000 de produse, disponibile în cantităţi mari. În plus, noile unităţi vor fi reorganizate, urmând să fie mai degrabă depozite, decât magazine, iar clientul să se descurce singur mai uşor, astfel încât şi schema de personal va fi redusă. În aceste condiţii, va fi nevoie, în medie, de 62 de angajaţi per unitate. Strategie diferită Spre comparaţie, liderul pieţei, Dedeman, mizează pe consultanţa oferită clienţilor, astfel că în fiecare magazin, în funcţie de suprafaţă, lucrează între 130 şi 200 de angajaţi. "Noi dorim să oferim consiliere clienţilor, iar aceasta nu se poate face decât cu oameni. Nu merge să pui un afiş în magazin. Ne cunoaştem foarte bine piaţa şi gusturile clienţilor şi vom merge pe reţeta testată", ne-a declarat preşedintele Dedeman, Dragoş Pavăl. Pe lângă serviciile de consiliere, Dedeman va păstra o gamă de produse de trei ori mai mare faţă de cea de la Brico Dépôt. De asemenea, în funcţie de cât de repede va primi autorizaţiile, retailerul şi-a propus să inaugureze 4-5 magazine noi anul acesta, primul pe listă fiind cel de la Sibiu. Asul din mânecă Într-o piaţă care se confruntă cu scăderea constantă a cererii în ultimii cinci ani, ca urmare a crizei, şi cu un număr mare de jucători, retailerii trebuie să găsească soluţii pentru a ieşi în evidenţă. În acest context, Dedeman ar putea vinde mai mult, dacă ne gândim că va păstra în portofoliu 45.000 de produse de bază, în vreme ce Brico Dépôt va reduce cheltuielile cu stocurile, prin diminuarea gamei la 12.000 de produse, dar şi cu personalul. În acest context, "Dedeman va continua să aibă volume foarte mari. Brico, dacă îşi va reduce semnificativ costurile, poate avea profit", apreciază Mihai Pop, manager în cadrul companiei de consultanţă EY. Piaţă aglomerată Anul acesta, surse din piaţă au precizat că grupul german Praktiker a vândut magazinele din România unui investitor turc, ca urmare a scăderii vânzărilor. Mihai Pop spune că, în prezent, piaţa este destul de aglomerată, astfel că nu prognozează noi intrări. Însă, mai sunt destule companii care ar putea fi scoase la vânzare, dar interesul investitorilor străini pentru asemenea afaceri în România este foarte redus. Piaţa internă de bricolaj este dominată de zece mari jucători, în top cinci, după numărul de unităţi deschise la finele lui 2013, aflându-se Dedeman (36), Praktiker (27), Arabesque (19), Bricostore şi bauMax, fiecare cu câte 15 magazine, şi Ambient (14).