EVZ CHIŞINĂU. Agricultura, locomotiva comerţului în 2013

Conform datelor Biroulul Naţional de Statistică, anul trecut, cifra de afaceri în comerţ şi servicii a crescut faţă de anul 2012.

Anul trecut, volumul cifrei de afaceri în comerţ cu amănuntul s-a majorat cu 3,1 la sută (în preţuri comparabile) şi cu o cifră de 9, 1 la sută (preţuri curente) în comerţul cu ridicata.

Factorii care stau la baza creşterii comerţului

După părerea specialiştilor, creşterea comerţului în anul precedent se bazează în primul rând pe faptul că a fost un an destul de bun pentru agricultură. " Factorul de bază care a dus la creşterea comerţului pentru anul trecut sunt rezultatele bune în agricultură, unde s-a înregistrat o majorare de de peste 30 la sută. Agricultura a crescut, iar pe fondul ei s-a mărit cererea de către întreprinderile de procesare. Şi ca rezultat, a crescut şi volumul produselor alimentare. Deci, agricultura o pot numi locomotiva comerţului pentru anul precedent", a declarat preşedintele Uniunii Asociaţiilor Producătorilor AgroProtect, Alexandru Slusari. Creşterea remitenţelor, un factor important

Ion Tornea, expert economic IDIS-Viitorul, susţine că unul din factorii care stau la baza creşterii comerţului pentru anul trecut a fost în primul rând creşterea remitenţelor de peste hotare de la 1mld 400 la 1mld 600 de dolari americani în 2013, al doilea factor a fost creşterea venitului populaţiei care a crescut cu 3-4% pentru anul trecut. Deprecierea leului în raport cu moneda unică europeană, după părerea specialiştilor este un factor minuscul, care afectează comerţul. "Comerţul depinde mai mult de cerere. Cu cât cererea este mai mare, cu atât oferta creşte", declară pentru Evenimentul Zilei, specialist marketing al asociaţiei Agroinform, Maria Cervatiuc. Roşiile – tendinţă de consum globală

"La moment, cea mai sigură este piaţa de desfacere locală. Tendinţele comerţului depind de anotimp. Dacă în trecut cererea pentru legume nu era atât de evidentă, deoarece multe gospodine preferau să pregătească în stare proaspătă. În prezent, mai ales iarnă de iarnă în ultimii ani se observă o cerere înaltă faţă de legumele proaspete: ardeiul, castraveţii. Dar întâietatea este ocupată de roşii, în ultima perioadă o pot numi chiar tendinţă globală", afirmă Maria Cervatiuc.

“Agricultura a crescut, iar pe fondul ei s-a mărit cererea de către întreprinderile de procesare. Şi ca rezultat, a crescut şi volumul produselor alimentare. Deci, agricultura o pot numi locomotiva comerţului pentru anul precedent" Alexandru Slusari, preşedintele Uniunii Asociaţiilor Producătorilor AgroProtect

Germania, pe primul loc în Europa Ţara europeană cu cel mai mare volum al comerţului este Germania. Având o industrie foarte dezvoltată, Germania exportă foarte multe produse prelucrate, dar are nevoie de o cantitate mare de materii prime şi combustibili, pe care le importa din alte ţări. De asemenea, Germania importă o mare parte din produsele alimentare de care are nevoie, deoarece agricultura nu acoperă tot consumul populaţiei.