"Este vulgar să fii fericit? În trecut, mă gîndeam destul de des la întrebarea asta. Acum, mă gîndesc la ea tot timpul. Chiar dacă am spus de multe ori că oamenii capabili să fie fericiţi sînt fie răi, fie proşti seama că a fi fericit nu e nepoliticos şi cere ceva creier." Găsesc această mică perlă într-o carte de Orhan Pamuk pe care am cumpărat-o, cu trei ani în urmă, într-o călătorie la Istanbul. Cartea, pe care eu o am în engleză, este, din cîte ştiu, încă netradusă în româneşte.
Orhan Pamuk este unul dintre autori contemporani de prim raft foarte bine cunoscuţi şi, din cîte îmi dau seama, apreciaţi în România. Marile lui romane ("Mă numesc Roşu", "Fortăreaţa albă", "Cartea neagră", "Zăpada, "Istanbul", "Muzeul inocenţei" şi altele) s-au editat şi re-editat într-o colecţie de autor foarte bine primită de public, la "Polirom". Pamuk seduce cititorul prin ştiinţa de a vorbi clar, curat, transparent, despre lucruri învăluite în incertitudine fără ca, vorba poetului, să strivească corola de minuni. Misterul specific Levantului, unde pînă şi forţa gravitaţională este, parcă, altfel decît în Occident, istoria fabuloasă a locului preferat de autor (Turcia natală) precum şi personajele construite, toate, dintr-o materie umană specifică, amestec de asprime şi duioşie, de încăpăţinare obscură şi deschidere luminoasă, sînt ingredintele prozei sale care are atît de mult succes.
Titlul cărţii din care am extras citatul de la început este "Other colours. Essayas and a story. Writings on life, art, books and cities." O carte de eseuri. Eseul, însă, nu-i iese lui Pamuk aşa cum, strălucitor, îi iese proza de ficţiune. Scriitorul este atît de întors în sine, ochiul său este într-o atît de mare măsură un ochi interior, încît îi este imposibil să se ipostazieze altfel decît în interiorul deplinei sale subiectivităţi. "Other colours" este, de fapt, un jurnal indirect şi dezordonat cronologic. Pamuk scrie captivant despre copilăria lui mai degrabă fericită şi despre şcoala primară, despre Istanbul şi cîinii lui vagabonzi (exact ca la Bucureşti, dacă vreţi să ştiţi – cred că pentru un occidental e incredibilă scenei în care laureatul Nobel Pamuk e atacat de o haită de cîini într-un parc din Istanbul; pentru noi, este absolut veridică), despre cărţile pe care le-a citit, despre eterna instabilitate politică a unei Turcii care, cel puţin din acest punct de vedere, seamănă mult cu România, despre rude şi prieteni, despre locuri în care a călătorit.
Găsim texte admirabile, precum acela în care explică cum şi de ce construieşte personajele negative în cărţile sale (totul i se trage de la copii răi care îi stîrneau teama în copilărie şi pe care, acum şi aşa, se răzbună – de pildă, toate personajele cu numele Hasan din romanele lui sînt negative pentru că, în copilărie, un coleg de clasă Hasan l-a lovit cu piatra în faţă etc.) ori precum cel despre tristeţea copilei Ruya, fiica sa (lui Pamuk îi plac oamenii care vorbesc borgesian, de genul: "Am făcut tot posibilul să pot fi aşa de trist precum pot fi tinerii"). Ruya ocupă mult în această carte, semn că ocupă mult în gîndurile şi sufletul tatălui ei.