Exact la o lună de la demararea campaniei EVZ "Jaful de la CFR", ministrul Transporturilor a anunţat, ieri, că are de gând să-l demită pe şeful de la CFR SA şi pe membrii CA, pentru o serie de nereguli descoperite de Corpul de Control.
Ministrul Ramona Mănescu a declarat, ieri, că măsurile vor fi luate în cel mai scurt timp. "În urma neregulilor menţionate în raportul Corpului de control al Ministerului Transporturilor, probabil că se va întâmpla să-i dăm afară în perioada următoare pe directorul general şi pe membrii Consiliului de Administraţie de la compania CFR Infrastructură. Trebuie, însă, să respectăm legea, deoarece există nişte proceduri, termene. Legea mă obligă să parcurg nişte etape. Cine nu respectă legea poate ajunge la DNA. Eu sper să nu mai dureze mult această procedură, pentru că, pentru fiecare zi de întârziere în plus, sunt pierderi", a spus Mănescu.
A sesizat DNA
Inspectorii Corpului de control au sesizat deja DNA. În hârtia trimisă procurorilor, inspectorii susţin că în urma controlului efectuat la CFR SA au fost constatate "deficienţe de natură economică, administrativă sau organizatorică, precum şi indicii privind săvârşirea de infracţiuni".
Reclamaţia către procurorii DNA a venit în urma unor controale efectuate anul trecut în cadrul tuturor instituţiilor din subordinea Ministerului Transporturilor: CFR SA, Tarom, CFR Marfă, CFR Călători şi Societatea de Administrare Active Feroviare SAAF, perioada analizată fiind ianuarie 2012 - septembrie 2013. În comunicatul Ministerului Transportului, reprezentanţii acestei instituţii precizează că raportul de control la CFR SA a fost finalizat în noiembrie 2013, iar în cazul celorlalte instituţii rapoartele de control sunt în curs de finalizare.
Cu toate acestea, sesizarea procurorilor DNA a fost făcută recent, după ce EVZ a demarat acum o lună o campanie în care a scos la iveală jaful petrecut în companiile CFR. Prima companie despre care a scris EVZ este exact CFR SA, cea care va fi luată la puricat acum de către procurorii DNA.
Cum au dispărut vagoanele CFR
Pe 9 decembrie 2013, EVZ vă informa, în premieră, asupra concluziilor raportului de control efectuat la CFR SA. Principala ilegalitate descoperită de inspectori se referea la faptul că din patrimoniul companiei CFR SA au dispărut 1.096 de vagoane. Despre modul în care s-au evaporat vagoanele, echipa de control a menţionat sec: "Se află în evidenţa contabilă, dar nu au fost identificate în teren". Raportul arată că acestea au fost sustrase, lucru pentru care nu au primit nicio justificare din partea companiei.
Inspectorii susţin că principala cauză a dispariţiei vagoanelor o reprezintă faptul că acestea au fost introduse în parcul de material rulant al CNCF CFR SA fără procese verbale de predare – primire, care să fie semnate de reprezentanţii părţilor. Această situaţia este valabilă în cazul a 817 vagoane. Despre 143 de vagoane, în raportul de control se menţionează că "au fost sustrase", iar despre alte 100, că nu au fost identificate în teren, deşi figurează în evidenţele contabile. Alte 36 de vagoane au fost predate fără proces verbal către firma SC Atas Prodexim SRL.
Cu complicitatea conducerii CFR SA Liderul sindical Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, a declarat pentru "Evenimentul zilei" că toate cele 1.096 de vagoane nu puteau să dispară din curtea CFR-ului fără ca managerii companiei să cunoască acest lucru: "CFR a vândut mai multe vagoane ca fier vechi unor firme private. Societăţile care au câştigat aceste contracte au tăiat mai multe vagoane decât numărul trecut în contracte. E foarte clar faptul că aceste vagoane au dispărut cu buna ştiinţă a conducerii CFR. Managerii din ultimii ani ai companiei trebuiau să urmărească modul de desfăşurare a acestor contracte, nu să închidă ochii".
Şeful Micu, vizat de două rapoarte
Actualul director general al CFR SA, George Micu, este vizat de două rapoarte făcute de către inspectorii Corpului de Control. În primul a fost cercetat ca manager al CFR SA, iar raportul a ajuns deja la DNA. Cel de-al doilea vizează activitatea sa ca şef al CFR Marfă SA, companie pe care a condus-o înainte să preia CFR SA.
În cel de-al doilea dosar, privind activitatea economică dezastruoasă de la CFR Marfă, George Micu este vizat de contractele privind vânzarea de fier vechi. Pe 20 decembrie 2013, EVZ vă informa că George Micu a semnat mai multe contracte de vânzare de fier vechi, ca reprezentant al CFR Marfă, către Remarul 16 Februarie, la preţuri despre care inspectorii guvernamentali susţin în raportul lor de control că au adus prejudicii companiei.